Gå til innhold

HTPC og RiksTV - Finnes det noen gode løsninger?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Finnes det noen gode løsninger på å f.eks bruke XBMC/PLEX/MediaPortal til å se på RiksTV?

Har sett på ymse forum og det snakkes om tv-tuner, CI, og CAM-modul. Spørsmålet mitt er om det er noen her som faktisk har dette oppsettet?

Fungerer det i så fall bra? Hva er din anbefaling når det kommer til dette?

Kunne i utgangspunktet tenkt meg å kjøpe en Intel NUC eller Mac Mini for så å bruke TV-tuner koblet inn på USB.

Alle tips mottas med takk :)

- Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes løsninger på det du spør om.

Den ene løsningen er som du sier liten pc med USB tuner som for eksempel Terratec H7, har selv brukt disse i flere år og de fungerer greit.

Den andre løsningen er litt større pc med innebygde tunere som settes i PCIe portene på hovedkortet, her kan jeg anbefale digital devices sine tunere, de fungerer helt ypperlig.

Se mer her:www.digitaldevices.de.

Jeg bruker Mediaportal og har kabel tv fra Canal Digital med 4 tunere i maskinen min og det fungerer helt perfekt. Har aldri testet med Riks Tv men det skal funke på samme måten, det du trenger i tillegg til pc er programkort fra rikstv, CAM (kortleser), selve tuneren og en CI modul til å sette CAM og programkort i.

Jeg anbefaler deg å bruke Mediaportal men du kan også bruke Microsoft Media Center da det har direkte støtte for DVB-T signaler som Riks Tv bruker

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Har følgende:

Intel DH77EB hovedkort

Intel Core i3-3225 CPU

16GB RAM

120GB SSD

Intel Centrino 6205 WIFI kort

ASUS Bluray drev

2 stk DIgitaldevices Duoflex CT tunere(totalt 4 tunere)

Kortleser fra Norsk Tipping(for lesing av programkort)SOFTCAM)

Kjører WINDOWS 7 og siste versjon av Mediaportal

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Interessant det med kortleser fra norsk tipping. Jeg tror det er slik at dette ikke fungerer på RiksTV.

Antar du er koblet opp mot en NAS iom du bare har 120gb på serveren din? Hvordan fungerer det med PVR om man er koblet opp mot en NAS?

Kunne også tenke meg at maskinen er forholdsvis liten.. Vet du om noen ålreite kabinett som er forholdsvis lav lyd på? :)

Kristian

Lenke til kommentar

Har NAS ja, jeg går ut fra at du tenker å opptak når du nevner PVR. Opptakene mine blir lagret på SSD for så og bly flyttet automatisk til NAS når de er ferdig, prøvde først med med direkte opptak til NAS men det ble aldri helt bra.

Når det gjelder kortleseren fra Norsk tipping så må den brukes via såkalt Softcam, da brukes ikke CI modul og CAM men en sofware løsning som kommuniserer med programkortet og Mediaportal. Det er en løsning som fungerer meget bra når en først får det til å virke. Det er vanskelig å få noe hjelp til dette da det ikke støttes offisielt av Mediaportal(eller av noen andre for den saks skyld).Det er nok lettere å få gang et system med CI modul og CAM.

Hvordan dette er opp mot Riks Tv, aner jeg ikke da jeg bruker Canal Digital.

Når det gjelder kabinetter så er det jo mye å velge i , men jeg ville gått for et med plass til interne tunere, både for plassen sin del og ikke minst pga. av tunerne fra DigitalDevices er meget bra.

Jeg bruker dette kabinettet: http://www.aliexpress.com/item/MATEL-MINI-PC-Jonsbo-s1-ultra-thin-computer-case-htpc-black-brushed-aluminum-panel-adjustable-speed/772960585.html

Det tar ikke så stor plass samtidig så har du plass innvendig til det aller meste. Når det gjelder støy så er det helt lydløst på 1 meters avstand. Da bruker jeg standard kjøleren på CPU og har aktivert 1 av de 3 medfølgende kabinett viftene, temperaturen ligger på ca 35 grader.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...