Gå til innhold

Den store Nexus 5-tråden


Anbefalte innlegg

Har personlig null problem med Android 5.0.1 Lollipop. Det skjer en sjelden gang at den blir treg når man er inne i en app og skal til hjemskjermen, men da restarter jeg mobilen så er det bra igjen etter på.

 

Design og for min del batteritid er bedre, så jeg har ingenting å klage på med 5.0. Problematikken med minnebruk er merket av Googles utviklere som løst slik at en fiks vil bli pushet til enhetene mulig, til Android 5.03/5.1.

 

Emils: fragmentering er klart nok et problem for Android. Når det gjelder påstanden din om at 23% bruker Android 2.X stemmer det ikke. Det er for tiden 7.8% på Gingerbread (2.3.3-2.3.7) og 0,4% på Froyo (2.2). Det er 8,2% og ikke 23% på Android 2.X.

 

Det er fortsatt et altfor høyt tall, men heldigvis ikke så høyt som du hevder.

 

Link: http://www.gsmarena.com/updated_android_distribution_chart_shows_gains_for_kitkat-news-10685.php (sist oppdatert 5. januar 2015)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet til Google er at altfor mange er på eldre plattformer. Jeg leste at Lollipop har kun 1% (!!!) av markedet på Android. Det er helt latterlig mtp. dette kom i November (artikkelen var fra Google og kom for en uke siden). Så mye som 23% (tror jeg det var). Bruker fortsatt Android 2.X.

 

Jeg er fullstendig enig i dette poenget, men ville bare rette opp litt i tallene dine.

 

Lollipop er fortsatt under 0.1%, og dermed ikke med i Googles egen oversikt. Andre tall blir garantert feil. Android 2.x har 8,4%, Jelly Bean (4.1-4.3) har 46%. Kitkat 39,1%. Dette er bedre tall enn på lenge vil jeg si, men det er fortsatt et stort problem. Hvorfor skal utviklere bruke nye verktøy fra SDK, når det ikke er brukere på de APIene?

 

Kilde

Lenke til kommentar

Hovedproblemet til Google, helt klart. Ble ikke iOS 8 lansert ca samtidig? De har jo allerede kommet på 8.1 iallefall. 8.1.3 er vel siste. Nexus 5 fremstår som en ubrukelig telefon med Lollipop. Må restartes daglig..

Det er vel ikke noe positivt at de allerede har gitt ut flere nyere versjoner av ny firmware.. tyder på mange bug fix. Jeg er fornøyd med Lollipop. Regner med de fikser minnelekasjonen i ny oppdatering.

Lenke til kommentar

Det er veldig få mobiler og systemer som kommer 100% perfekt ut på markedet. Det er Lollipop et eksempel på, det samme er iOs 8. Det viktigste man gjør i ettertid er å være rask med å tette diverse feil. Google er langt tregere enn Apple, dessverre. Minnelekkasjen burde vært fikset for lenge siden. Det samme skulle batterislukingen vært. Iallefall når ryktene sa at Lollipop ble i første omgang utsatt pga. nettopp dette.

 

Nå ser det også ut som Google har stoppet utrullingen av Lollipop siden de som er på 4.4.4 ikke lenger får OTA. Det er tydelig at de prøver å begrense folk over på det nye systemet. Jeg er ikke nevneverdig imponert. Nå håper jeg Google satser på å lage toppmodeller, enn budsjettmodeller. Siden det er lettere å skreddersy OS til en litt kraftigere mobil vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Android-fragmentering er ikke et like stort problem som det var før. Google har flyttet mange apper / funksjoner ut av OS-et, slik at disse blir oppdatert oftere og ikke må vente på en større oppdatering. Og takket være Google Play Services, så er det en felles "backend" for over 90% av brukerne. Men det er ikke rart dette problemet oppstår når Samsung alene lanserte 56 mobiler i 2014...

 

Apple har også et fragmenteringsproblem. Jo eldre enhet du har, jo mindre nye funksjoner får du. Nyeste versjon av iOS er prosentmessig rullet ut til en større brukermasse enn nyeste Android versjon, men det skulle det bare mangle i all den grad Apple styrer hele opplegget sjøl. Det er jo ingen andre produsenter som selger enheter med iOS.

 

Jeg poster denne oversikten igjen, som viser hvor lite som er igjen på OS-nivå av apper / funksjoner i Android:

 

post-4862-0-56438200-1421175305_thumb.png

 

Kilder og sitater i spoiler:

 

 

Play Services is more important than OS installs when planning and designing an Android app. Play Services, introduced in 2012, is effectively a background download of core services required to run apps on Android. Putting the OS install numbers to one side for a moment, this is the stat that matters to developers – over 93 percent of all Android users are running the latest version of Google Play Services.

 

It’s 2014, and Android fragmentation is no longer a problem (GigaOm)

 

 

 

Gingerbread is still hanging around for a few reasons. First, if you look at phones, it was easily the longest-tenured version of Android. At the time of Gingerbread's release, a major Android update would usually reign as "the newest version" for about three months. Gingerbread, though, was the newest phone version of Android for 10 months, over three times the normal amount.

 

Android 2.3 Gingerbread—Four years later, the OS just won’t die (Ars Technica)

 

 

 

Calling Play Services an "app" doesn't really tell the whole story. For starters, it has an insane amount of permissions. It's basically a system-level process, and if the above list isn't enough for whatever it needs to do next, it can actually give itself more permissions without the user's consent. Play Services constantly runs in the background of every Android phone, and nearly every Google app relies on it to function. It's updatable, but it doesn't update through the Play Store like every other app. It has its own silent, automatic update mechanism that the user has no control over. In fact, most of the time the user never even knows an update has happened. The reason for the complete and absolute power this app has is simple: Google Play Services is Google's new platform.

 

Balky carriers and slow OEMs step aside: Google is defragging Android (Ars Technica)

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet til Google, helt klart. Ble ikke iOS 8 lansert ca samtidig? De har jo allerede kommet på 8.1 iallefall. 8.1.3 er vel siste. Nexus 5 fremstår som en ubrukelig telefon med Lollipop. Må restartes daglig..

Jeg har ikke det problemet. Kjør en gjenoppretting, så funker det kanskje bedre.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet til Google er at altfor mange er på eldre plattformer. Jeg leste at Lollipop har kun 1% (!!!) av markedet på Android. Det er helt latterlig mtp. dette kom i November (artikkelen var fra Google og kom for en uke siden). Så mye som 23% (tror jeg det var). Bruker fortsatt Android 2.X.

 

Det er det største problemet Google har imo. Dette gjør at app-utviklere må fokusere på eldre apper før man relansere med 100% støtte for ART og Lollipop.

 

Tv2Sumo kom først med ART og Lollipop støtte i går. Hos iOs har sikkert TV2 støtte klar fra dag 1 pga. Apples måte å pushe ut ny software på.

 

Det er ikke Googles problem. De diverse mobil selskap legger på sin egen programvare, men de gidder ikke oppdatere OSet når de kan heller selge nye mobiler med nytt OS.

 

Dessuten trenger nye OS gjerne kraftigere hardware.

 

Når Apple trenger å selge en ny mobil, så oppdatere de iOS så eldre modeller går i kne...

Endret av Obli
Lenke til kommentar

Det er veldig få mobiler og systemer som kommer 100% perfekt ut på markedet. Det er Lollipop et eksempel på, det samme er iOs 8. Det viktigste man gjør i ettertid er å være rask med å tette diverse feil. Google er langt tregere enn Apple, dessverre. Minnelekkasjen burde vært fikset for lenge siden. Det samme skulle batterislukingen vært. Iallefall når ryktene sa at Lollipop ble i første omgang utsatt pga. nettopp dette.

 

Nå ser det også ut som Google har stoppet utrullingen av Lollipop siden de som er på 4.4.4 ikke lenger får OTA. Det er tydelig at de prøver å begrense folk over på det nye systemet. Jeg er ikke nevneverdig imponert. Nå håper jeg Google satser på å lage toppmodeller, enn budsjettmodeller. Siden det er lettere å skreddersy OS til en litt kraftigere mobil vil jeg tro.

Nå vil jeg ikke si at Nexus 5 er en budget mobil med tanke på hardware. Prisen er meget hyggelig dog

Lenke til kommentar

 

Noen som har fått 5.0.2 ?

Bare på Nexus 7 2012.
Nei, da! Nå er 5.0.2 tilgjengelig for Nexus 7 (2013) og Nexus 10 også.

Google la ut factory images på torsdag.

Kan virke sonm om 5.0.2 er en nettbrett-fix, og at telefonene må vente på 5.1, som visstnok kommer i februar.

Endret av lokmann
Lenke til kommentar

Jeg fikk 5.0.2 OTA på begge ungenes Nexus 7 (2012) denne uken, ser ut til å fungere bra.

Venter fortsatt på oppgradering til 5.0 på konas Nexus 7 (2013).

Mine egne Nexus 5 og 7 (2013) ble sideloaded til 5 og fikk 5.0.1 OTA.

 

Edit: Fikk 5.0.2 OTA på både mitt og konas nettbrett en uke senere, har ikke sjekket Nexus 5 ennå. Det ser ut som om Google er fornøyd med 5.0.2 og endelig lanserer den for alle.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Har fått et merkelig, og ganske irriterende problem her. Talevolumet er ekstremt lav, selv på maks. Merket det for første gang på onsdag, så det er ikke noe som kom med telefonen (som jeg har hatt siden høsten 2013) eller 5.0, som jeg fikk før jul. Har 5.0.1, ser jeg, men kan ikke huske å ha fått noe varsel om det; kan det tenkes at den dukket opp for en ukes tid siden? Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar

Joda. Den er helt grei.

 

Merker entusiasmen min for telefoner har falt veldig. Var en periode hvor jeg hadde lyst på ny telefon annenhver måned, og siklet på alt som fantes av youtube-reviews o.l. Nå har jeg plutselig innsett at en smarttelefon er en smarttelefon, det er ikke så vanvittig mye mer de kan gjøre med telefonene lenger. De er allerede supertynne, lynkjappe og akkurat store nok til at normale folk klarer håndtere de.

 

Det eneste jeg ser av forbedringspotensiale for fremtidige smarttelefoner for meg personlig er batteritid. Her er det mye å hente. Samtidig er jeg nå vant til å lade hver kveld, så noe stort problem er det bare når jeg er vekke fra strøm i lengre tid, som aldri skjer egentlig.

 

Grafikkytelse og lignende kan alltids bli bedre, men er ikke spesielt glad i mobilspill. Jeg kommer nok til å kjøpe ny mobil igjen neste år, for å få et ordentlig kamera. Nexusen holder ikke her for meg. Når jeg har gjort det så tror jeg ikke det blir noen ny telefon på noen år.

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda. Den er helt grei.

 

Merker entusiasmen min for telefoner har falt veldig. Var en periode hvor jeg hadde lyst på ny telefon annenhver måned, og siklet på alt som fantes av youtube-reviews o.l. Nå har jeg plutselig innsett at en smarttelefon er en smarttelefon, det er ikke så vanvittig mye mer de kan gjøre med telefonene lenger. De er allerede supertynne, lynkjappe og akkurat store nok til at normale folk klarer håndtere de.

 

Det eneste jeg ser av forbedringspotensiale for fremtidige smarttelefoner for meg personlig er batteritid. Her er det mye å hente. Samtidig er jeg nå vant til å lade hver kveld, så noe stort problem er det bare når jeg er vekke fra strøm i lengre tid, som aldri skjer egentlig.

 

Grafikkytelse og lignende kan alltids bli bedre, men er ikke spesielt glad i mobilspill. Jeg kommer nok til å kjøpe ny mobil igjen neste år, for å få et ordentlig kamera. Nexusen holder ikke her for meg. Når jeg har gjort det så tror jeg ikke det blir noen ny telefon på noen år.

 

Skjønner hva du mener. Er ikke det samme lenger.

Lenke til kommentar

Sant det du sier der. "bra nok" er vel relativt, men etter en tid med søken etter noe som ikke finnes slår man seg til ro med noe som er "greit". Savner bedre batteritid, noe jeg har med en Samsung B2710 som jeg lader 2 ganger i mnd. Den ringer og skriver meldinger. Savner godt kamera, noe jeg hadde i en Lumia 1020, men solgte den da jeg "manglet noe" jeg hadde i tidligere Android-mobiler. Skal ikke være enkelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...