Gå til innhold

Hvilket programfag bør jeg velge?

Tiger_Lilies

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på VG1 studiespes. og sliter litt med å velge programfag. Jeg kan ikke snakke med rådgiveren om det rett nå fordi hun er syk. Jeg er en sånn person som får gode karakterer i alle fag og jeg liker de fleste unntatt RLE og gym. Snittet fra ungdomsskolen ble 5,5. Har ingen konkrete svar på hva jeg vil bli, bare tusenvis av drømmer: astrofysiker, forfatter, danser, lektor, jobbe for et forlag, dansepedagog, engelsk litteratur lærer osv..

Jeg elsker fysikk og har allerede bestemt meg for å ta R1+2 og FY1+2. Ellers er jeg usikker. Jeg elsker også historie, samfunnsfagene og språk. Jeg må ta ett til realfag også skal jeg ta ett annet type fag. Det er så mye jeg vil ta så jeg skal bare gå gjennom fagene som er aktuelt. Hvis ikke det er nevnt, så tilbyr ikke skolen dette, eller så er det ikke noe for meg:

Realfag:

1. Kjemi: Nok et lurt fag å ta og noe jeg er interessert i. Jeg må uansett velge ett til realfag, så med mindre det er veldig kjedelig, kan det hende det blir kjemi 1. hvert fall.

2. Matte X: Litt usikker på om jeg vil ha 8 timer i uker med matte og med mindre mange liker det, er dette nok ikke noe for meg.

3. IT: Et til fag som kan være lurt. Jeg har hørt at det er nesten ikke vits å ta 1 og at man kan hoppe rett til 2, er det noen som har noe erfæring med dette?

Andre:

Her leter jeg etter et fag der man lærer mye men som er ikke altfor krevende. Et fag jeg kan nyte og samtidig få gode karakterer i.

1. Italiensk: Helt siden jeg ble født har jeg hatt lyst til å lære meg dette vakkert språk og det skal jeg, men kanskje jeg bør velge noe litt mere nyttig denne gangen?

2. Spansk: Språket jeg tok i ungdomsskolen og fortsetter med nå. Aldri vært noe jeg har vært veldig glad i men det hadde vært fint og nyttig å kunne et språk på nivå 3. Hvor flink bli man egentlig hvis jeg legge nok tid i det?

3. Antikkens kultur: Det interessere meg veldig mye! Likevel finne jeg ingen info om dette. Er det noe som du tar for to eller et år? Hvordan er det?

4. Historie og Filosofi: Jeg har lyst å ta dette også men kommer nok ikke til å gjøre det. Vi har fire timer med historie på 3. året og er ganske redd at det blir litt for mye av noe jeg har bare mild interesse for.

5. Engelsk: Kommer an på hvor vanskelig det er. Jeg er engelsk (noe som forklare, men ikke unnskylde min fæl grammatikk:-(), og har tenkt å studere engelsk litteratur i England. Ikke for å skryte, men jeg ligger veldig mye over det nivået som en gjennomsnitts norsk elev på min alder har. Hvilket nivå er det? Er det mye grammatikk eller leses det Shakespeare, Dickens og Brontë?

6. Psykologi: Jeg er middels interessert i dette og vil vite mer om det.

Tuuuusen hjertelig takk hvis du har orket å lese min stil og kan komme med anbefalinger og tips til valg av fag i både 2. og 3. :-D

P.S. Jeg trenger ikke mye sosialt liv og er klar for å jobbe hardt, men jeg danse minimum syv timer i uke, noe som jeg ikke skal droppe, så jeg kan ikke bruke hele livet mitt på lekser:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa

Kan tipse om at Italiensk er dritt vanskelig isåfall. Det var et fag som ødela vitnemålet mitt fra vgs ganske kraftig. Kan du noe i et språk allerede så råder jeg deg til å gå det videre. Om du virkelig ønsker å lære et språk er det nok mange bedre muligheter enn vgs.

Lenke til kommentar

Kan tipse om at Italiensk er dritt vanskelig isåfall. Det var et fag som ødela vitnemålet mitt fra vgs ganske kraftig. Kan du noe i et språk allerede så råder jeg deg til å gå det videre. Om du virkelig ønsker å lære et språk er det nok mange bedre muligheter enn vgs.

Tusen takk! Syn, fordi det fristet ekstremt mye:-(

Lenke til kommentar

Siden du vil bli så mye forskjellig er det lurt å gå for fag som du trenger for å komme inn på mange ulike høyere studieretninger. Mange retninger krever f.eks R1, og/eller Kjemi 1/2, Biologi 1/2, Fysikk 1/2 osv. Og når du allerede er skoldeflink og interissert i slike fag ser jeg ingen grunn til å ikke ta slike fag. Da slipper du kanskje å ta ekstra fag/sommerkurs senere. :)

Lenke til kommentar

Siden du vil bli så mye forskjellig er det lurt å gå for fag som du trenger for å komme inn på mange ulike høyere studieretninger. Mange retninger krever f.eks R1, og/eller Kjemi 1/2, Biologi 1/2, Fysikk 1/2 osv. Og når du allerede er skoldeflink og interissert i slike fag ser jeg ingen grunn til å ikke ta slike fag. Da slipper du kanskje å ta ekstra fag/sommerkurs senere. :)

Ja, jeg blir helt sikkert å velge Fysikk1/2 og R1/2. Kjemi tror jeg nok blir den siste realfaget, men jeg vil finne litt ut litt mere om IT og matte X før jeg levere inn søknaden min. Jeg hate biologi med hele mitt hjertet så det ta jeg ikke. Det er uansett ingen studier som krever biologi, selv biologi studier. Jeg ville ta noe annet som siste faget fordi jeg er redd at 20 timer med realfag blir litt mye nå, eller? Takk for hjulpet :-D Nå kan jeg være sikker på at det ikke blir for mye med 15 timer realfag :-)

Lenke til kommentar

Anbefaler matte, fysikk, kjemi og teknologi & forskningslære. Sistnevnte er fint om du tenker deg mot ingeniøraktige yrker. Dersom skolen ikke tilbyr T&F, ville jeg nok valgt matte X, psykologi eller noe du synes virker gøy. Har du matte, fysikk og kjemi begge årene, har du et flott grunnlag for å gå videre på de mest spennende yrkesretningene! :)

*Når jeg ser tilbake, skulle jeg kanskje ønsket at jeg tok matte X, eller ihvertfall brukte mer tid på matten. Når du omsider kommer på universitetet vil du innse hvor viktig det er med grunnleggende matteferdigheter.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Anbefaler matte, fysikk, kjemi og teknologi & forskningslære. Sistnevnte er fint om du tenker deg mot ingeniøraktige yrker. Dersom skolen ikke tilbyr T&F, ville jeg nok valgt matte X, psykologi eller noe du synes virker gøy. Har du matte, fysikk og kjemi begge årene, har du et flott grunnlag for å gå videre på de mest spennende yrkesretningene! :)

*Når jeg ser tilbake, skulle jeg kanskje ønsket at jeg tok matte X, eller ihvertfall brukte mer tid på matten. Når du omsider kommer på universitetet vil du innse hvor viktig det er med grunnleggende matteferdigheter.

T&F er nok ikke noe for meg ettersom jeg er ikke interessert i å bli ingeniør, kanskje mer fysikker:-) Vil du har velgt Matte X eller kjemi om du var meg? Hva er matte X?

Lenke til kommentar

Tusen takk! Syn, fordi det fristet ekstremt mye:-(

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i at italiensk er dritt vanskelig. Har selv lært meg å prate det flytende på egenhånd etter et godt grunnlag i spansk. Det er nok et vanskeligere språk enn spansk på enkelte måter men samtidig lettere enn f.eks. fransk og tysk

Lenke til kommentar

En god karakter i IT vil ikke være relevant for noen av karrieredrømmene dine som du lister opp, så jeg synes du skal ta kjemi eller matte. Jeg tok IT på VGS fordi jeg var glad i data, men det viste seg å være et ganske snevert fag, hvor koding og design av websider omtrent er det eneste man lærer. Kan hende ting har forandret seg siden jeg tok det, eller at skolen du går på er bedre enn min, men ifølge min erfaring så er IT ganske ubrukelig med mindre du skal bli webdesigner eller lignende.

Jeg tok fransk på ungdomsskolen og fortsatte med det på VGS. Det var et ekstremt dårlig valg, da det viste seg at læreren vår på ungdomsskolen hadde hengt langt etter i pensum, så jeg kom til VGS med altfor dårlige forkunnskaper. Jeg sier dette fordi det er relevant til deg og spansk. Hvis du er god i det og henger med i timen, er det smartere å velge spansk framfor italiensk. Hvis du legger ned en innsats kan du komme ganske langt, og spansk er et språk det er lett å studere på egenhånd også, for ikke å snakke om at det er det tredje mest brukte språket i verden. Motivasjon er derimot noe helt annet, så hvis du virkelig ikke liker spansk, så er det nok lurere å ta italiensk, da du vil gjøre en mye bedre innsats for å lære et språk du virkelig har lyst til å lære. Om det er vanskelig vet jeg ingenting om, men det er vel ingen språk som er særlig "lette" å lære fra scratch, med esperanto som et mulig unntak.

De andre fagene vet jeg ikke noe særlig om, men mitt stalltips er å velge et fag man interesserer seg for, i ditt tilfelle Antikkens kultur.

Lenke til kommentar

Matte X var det dessidert morsomtse faget jeg hadde på VGS, det er veldig lite pensum, det meste er faktisk ikke så vanskelig, men du må ha mattehode, aka 5 eller 6 i T1 og R1. Jeg hadde R1/FY1/KJE1/MATX i 2. klasse på VGS, det er helt overkommelig om du har hode for realfag.

Hadde ikke noe iT på skolen, og kunne nesten ingenting før jeg begynte på Universitetet, nå går jeg inforamatikk og ligger 1-2 uker forann pensum i IT-faget. Du trenger ikke faget for noe, men om du synes det er moro med IT så er det jo bare å ta det.

Ellers er samfunnsøkonomi et enromt nyttig (ikke nødvendigvis for videre skolegang) og opplysende fag, det er ikke sikkert du får så fryktelig god karrakter, jeg fikk 4 da jeg tok det samf.øk.1 i 3. klasse, (hadde snitt på 4.7 ut av VGS) men det er vel verdt det for min del på grunn av hva jeg lærte.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Matte X var det dessidert morsomtse faget jeg hadde på VGS, det er veldig lite pensum, det meste er faktisk ikke så vanskelig, men du må ha mattehode, aka 5 eller 6 i T1 og R1. Jeg hadde R1/FY1/KJE1/MATX i 2. klasse på VGS, det er helt overkommelig om du har hode for realfag.

Hadde ikke noe iT på skolen, og kunne nesten ingenting før jeg begynte på Universitetet, nå går jeg inforamatikk og ligger 1-2 uker forann pensum i IT-faget. Du trenger ikke faget for noe, men om du synes det er moro med IT så er det jo bare å ta det.

Ellers er samfunnsøkonomi et enromt nyttig (ikke nødvendigvis for videre skolegang) og opplysende fag, det er ikke sikkert du får så fryktelig god karrakter, jeg fikk 4 da jeg tok det samf.øk.1 i 3. klasse, (hadde snitt på 4.7 ut av VGS) men det er vel verdt det for min del på grunn av hva jeg lærte.

Takk for tipsene:-) Er det lett å få en god karakter i matte X eller IT?

Lenke til kommentar

En god karakter i IT vil ikke være relevant for noen av karrieredrømmene dine som du lister opp, så jeg synes du skal ta kjemi eller matte. Jeg tok IT på VGS fordi jeg var glad i data, men det viste seg å være et ganske snevert fag, hvor koding og design av websider omtrent er det eneste man lærer. Kan hende ting har forandret seg siden jeg tok det, eller at skolen du går på er bedre enn min, men ifølge min erfaring så er IT ganske ubrukelig med mindre du skal bli webdesigner eller lignende.

Jeg tok fransk på ungdomsskolen og fortsatte med det på VGS. Det var et ekstremt dårlig valg, da det viste seg at læreren vår på ungdomsskolen hadde hengt langt etter i pensum, så jeg kom til VGS med altfor dårlige forkunnskaper. Jeg sier dette fordi det er relevant til deg og spansk. Hvis du er god i det og henger med i timen, er det smartere å velge spansk framfor italiensk. Hvis du legger ned en innsats kan du komme ganske langt, og spansk er et språk det er lett å studere på egenhånd også, for ikke å snakke om at det er det tredje mest brukte språket i verden. Motivasjon er derimot noe helt annet, så hvis du virkelig ikke liker spansk, så er det nok lurere å ta italiensk, da du vil gjøre en mye bedre innsats for å lære et språk du virkelig har lyst til å lære. Om det er vanskelig vet jeg ingenting om, men det er vel ingen språk som er særlig "lette" å lære fra scratch, med esperanto som et mulig unntak.

De andre fagene vet jeg ikke noe særlig om, men mitt stalltips er å velge et fag man interesserer seg for, i ditt tilfelle Antikkens kultur.

Tusen takk, det var veldig hjelpsom:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...