Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Glemt passord til Win 7-login

Anbefalte innlegg

Var en kar i 60-åra som spurte meg om hjelp på dataen. Når jeg kommer dit viser det seg at han har fått en stasjonær pc på jobb, en maskin som skulle kasseres fordi de skulle kjøpe nytt og bærbart. Er en stasjonær Lenovo, dette her.

Så vidt jeg skjønner har ikke maskina "normal" brukerkonto (og admin-konto vises ikke, er ikke mulig å velge når man skal logge inn, og er heller ikke mulig å tvinge fram gjennom feks sikkermodus).

Navnet på kontoen er "NAVNPÅFIRMA/ann". (Ann var damen som hadde maskina på jobben).

Jeg har prøvd en del passord-resettere, men ingen av dem har funka. Bl.a. Pogostick (tror det var det det het), ophcrack, og Windows Password Remover.

Andre forslag til hva jeg kan prøve? Kan jeg feks ta disken ut av maskina, koble den opp mot en annen maskin og så gå til Win-mappa på rett disk og redigere passord, eller resette? Men denne dataen er vel kryptert, er den ikke det?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en kar i 60-åra som spurte meg om hjelp på dataen. Når jeg kommer dit viser det seg at han har fått en stasjonær pc på jobb, en maskin som skulle kasseres fordi de skulle kjøpe nytt og bærbart. Er en stasjonær Lenovo, dette her.

Så vidt jeg skjønner har ikke maskina "normal" brukerkonto (og admin-konto vises ikke, er ikke mulig å velge når man skal logge inn, og er heller ikke mulig å tvinge fram gjennom feks sikkermodus).

Navnet på kontoen er "NAVNPÅFIRMA/ann". (Ann var damen som hadde maskina på jobben).

Jeg har prøvd en del passord-resettere, men ingen av dem har funka. Bl.a. Pogostick (tror det var det det het), ophcrack, og Windows Password Remover.

Andre forslag til hva jeg kan prøve? Kan jeg feks ta disken ut av maskina, koble den opp mot en annen maskin og så gå til Win-mappa på rett disk og redigere passord, eller resette? Men denne dataen er vel kryptert, er den ikke det?

Har du testet denne metoden? http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/change-your-forgotten-windows-password-with-the-linux-system-rescue-cd/

Det går fint an å se innholdet på disken hvis man booter til en live USB/CD med f.eks en eller annen linuxdistro, uten å måtte flytte den til en annen PC.

Personlig tror jeg bare jeg ville installert Windows (eller Linux) på nytt for å få et helt "clean" OS. Er sikkert mange rare innstillinger hvis den har blitt brukt til jobbPC.

Endret av Bastard Bobo
Lenke til kommentar

Dersom han "trenger" tilgang til de filene som ligger der,

kan han koble seg opp på firmanettet, og logge seg inn på domenet.

Han må da spørre Ann om passordet hennes :hmm:

"NAVNPÅFIRMA/ann" er en domenetilnyttet brukerkonto,

så selv om du resetter passordet på en lokal brukerkonto, er det tvilsomt om du får tilgang på de aktuelle filene.

Som de ovenfor har nevnt, reinnstaller Windows, og gi maskinen nytt liv utenfor domenet :)

Dersom det ikke er "bra nok", kan du aktivisere lokal Admin konto, og nullstille passordet til den.

Hint: ntpasswd

Lenke til kommentar

......bare ha bruteforca passordet eller noe, slik at han ikke hadde mista tilgang til noe.

Ann var damen som hadde maskina på jobben

Hva skal han karen med Ann (damen) sine filer.

En domene aktiver win7 er i alle fleste tilfeller installert med kms key i tillegg til det at maskinen og filene på den ikke er hans.

Da må den og jevnlig være i kontakt med domenets kms server for at windowsen skal forbli aktivert, mao ikke brukbar utenfor firmaets domene som permanent hjemme hos han uten noen form for vpn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm er jo ikke sikkert han trenger de der filene da, han skal jo bruke maskina privat uansett. Men om Windowsen da etter hvert blir deaktivert, er jo dette bare tull å holde på med. Da kan jeg jo like godt bare formatere hele skiten.

Meeen dumt for han å måtte kjøpe ny Win om han ikke trenger det. Er det noen måte å finne ut hvilken versjon han har om jeg kobler disken opp mot en annen maskin?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...