Gå til innhold

Hvem er det som deltar i borgerkrigen i Syria?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Hva er det assad regime vill?

Bashar al-Assad vil beholde makten, og han vil bli sittende som president dersom han greier å knuse opprøret.

Dersom opprørerne greier å ta hovedstaden Damaskus, da kollapser maktsenteret og regimet blir styrtet hvor presidenten blir avsatt, og muligens drept slik som hendte med Muammar al-Gaddafi.

Bashar al-Assad er redd for vestlig intervensjon fordi det vil endre maktbalansen i regionen til opprørernes fordel. Og da vil han tape krigen på sikt.

Lenke til kommentar

Bashar al-Assad vil beholde makten, og han vil bli sittende som president dersom han greier å knuse opprøret.

Dersom opprørerne greier å ta hovedstaden Damaskus, da kollapser maktsenteret og regimet blir styrtet hvor presidenten blir avsatt, og muligens drept slik som hendte med Muammar al-Gaddafi.

Bashar al-Assad er redd for vestlig intervensjon fordi det vil endre maktbalansen i regionen til opprørernes fordel. Og da vil han tape krigen på sikt.

Takk. Det var veldig oppklarende :)

Jeg synes ofte nyhetene er litt uklare på hva som foregår

Lenke til kommentar

Du som har peiling på alt mulig, hva var det assad gjorde siden syrerene gjorde opprør?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bare lar Wikipedia forklare det for meg siden det blir omfattende.

Konflikten har røtter fra "Den arabiske vår" Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_arabiske_v%C3%A5ren

Det som utløste konflikten i Syria finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Oppr%C3%B8ret_i_Syria_i_2011

Jeg tror du bør følge litt bedre med :)

Jeg forstår veldig lite selv om jeg følger med så godt jeg kan :( Kan du forklare det til meg på en enkel måte?

Endret av annonymus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

En sånn konflikt har ingen enkel forklaring, da må en inn på politikk, reformer, demokrati, opprøret i Tunisia, borgerkrigen i Libya. En må også dra inn FN, Kina og Russlands rolle, Hisbollah, Irans atomvåpenprogram, samt Israel.

Konflikten er veldig fastlåst, og det skyldes et stort maktspill i Midtøsten, og flere land er redd for å "sette ild på et tørt gress", og Russland har forstått dette, også parlamentet i Storbritannia, det er derfor de er imot en intervensjon i Syria.

Så de Wikipedia artiklene er nok den beste oppsummeringen du får selv om trådens hensikt kanskje ikke er seriøs :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Dagens konflikt i Syria har røtter langt tilbake i historien. Vi kan for enkelhets skyld starte i 1961, da Baath-partiet tok makten i Syria. Bashar al-Assads far, Hafez al-Assad, var en framtredende figur i partiet og ble utnevnt til sjef over det syriske luftvåpenet. I 1970 blir Hafez statsminister og i 1971 president. Han styrte landet fram til sin død i 2000, hvorpå hans sønn, Bashar, tok over. Syria opplevde framgang i begynnelsen av Hafez sin regjeringstid, men mannen var for glad i makt til å gi slipp på den, og begynte etterhvert å vanstyre landet og å undertrykke opprør, med massakren i Hamaa, hvor mellom 10 000 og 40 000 mennesker ble drept og en tredjedel av byen tilintetgjort, som et eksempel.

Familien Assad er alawitter, som er en sjia-islamsk minoritet som tradisjonelt har levd ved Syrias middelhavskyst. De har fra gammelt av vært fattige og diskriminert i Syria og har hatt få muligheter til utdanning og jobb, så mange endte opp i militæret, inkludert Hafez al-Assad. Når Hafez tok makten gjorde han som mange andre diktatorer har gjort før ham for å holde på makten, nemlig å sørge for sin egen folkegruppes velstand på bekostning av andre. Majoriteten av militæret og maktapparatet i Syria i dag er alawitter. Dette gjør at han kan beholde makten ved et opprør, til tross for at han og hans medspillere er en minoritet. Det var dette Gaddafi og Saleh gjorde i Libya og Jemen, som var grunnen til at det tok så lang tid å bli kvitt dem, i motsetning til Egypt og Tunisia, som ikke er like etnisk sammensatt.

I dagens konflikt har man regimet mot opprørerne. Regimet, med president Bashar al-Assad i spissen, inkluderer militæret og diverse alawittiske militser. Den libanesiske sjiamuslimske militsen Hizbollah kjemper også på regimets side. På opprørernes side har man en salig blanding av moderate muslimer og ekstreme islamister, blant annet an-Nusra-fronten, sistnevnte får dessverre brorparten av medieoppmerksomheten. Du har også kurdere, som primært kjemper for, og til en viss grad har oppnådd, selvstendighet i de kurdiske områdene nordøst i Syria. Det finnes også druzere og kristne i Syria, men de involverer seg i veldig liten grad i konflikten.

Internasjonalt blir regimet støttet av Russland, Kina og Iran, mens opprørerne blir støttet av Vesten. Det er dette som hindrer en snarlig løsning på konflikten, ettersom Russland blokkerer så godt som alle tiltak gjort av FN for å fordømme regimet, da de har vetorett i Sikkerhetsrådet.

Håper dette oppklarte noe. Dette er kortversjonen, bare spør om det er mer du lurer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Assad regime VS opprørere

Assad VS Terrorister.

Al-Qaida = Terrorister

Free Syrian Army = Terrorister

Islamic State of Iraq and the Levant = Terrorister

Jeg har liten tro på at folket vil ha et kalifat i Syria. Jeg er helt sikker på at de ikke vil ha Sharia lover. Syria har vært et ganske godt land når det kommer til religionsfrihet, de kristne har vært trygge, ved hjelp av Assads "regime".

Jeg er helt enig i at de fredelige demonstrantene som ble skutt og drept, ved begynnelsen av denne borgerkrigen, var uskyldige, og ikke var terrorister. Men i dag ser vi en helt annen situasjon, hvor det er for det meste ekstreme islamister "jihadister" som de blir kalt.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Assad VS Terrorister.

Al-Qaida = Terrorister

Free Syrian Army = Terrorister

Islamic State of Iraq and the Levant = Terrorister

Jeg har liten tro på at folket vil ha et kalifat i Syria. Jeg er helt sikker på at de ikke vil ha Sharia lover. Syria har vært et ganske godt land når det kommer til religionsfrihet, de kristne har vært trygge, ved hjelp av Assads "regime".

Jeg er helt enig i at de fredelige demonstrantene som ble skutt og drept, ved begynnelsen av denne borgerkrigen, var uskyldige, og ikke var terrorister. Men i dag ser vi en helt annen situasjon, hvor det er for det meste ekstreme islamister "jihadister" som de blir kalt.

Verden er ikke så svart/hvitt som du vil ha det til. Det er ikke den misforståtte velgjøreren Assad mot al-Qaedas samlede styrker i en episk krig. Det finnes drittsekker i FSA og det finnes helt OK folk i FSA. At al-Qaeda og andre islamistiske organisasjoner bruker konflikter som dette til å fremme sine egne mål har man sett før, det gjør ikke automatisk alle som kjemper mot Assad til islamister. Man har til og med hatt mindre kristne militser som har kjempet på opprørernes side. Kurderne er også opprørere, men de har et helt annet mål enn f.eks. an-Nusra, nemlig kurdisk selvbestemmelse, de bryr seg lite om å opprette et kalifat. Når du kaller samtlige opprørere terrorister og samtidig sier at folk flest er imot et kalifat i Syria, så argumenterer du mot deg selv, all den tid det er trygt å si at folk flest er imot regimet til Assad. Og når man ser på hva Assad har gjort, beleiringen av Homs med bombingen av Baba Amr eller gassangrepet mot Damaskus som eksempler, så kan man da umulig kalle opprørerne terrorister uten å også kalle Assad en terrorist.

Alt dette er så åpenbart at jeg skjønner ikke at jeg gidder. Vi har to andre tråder hvor vi kan kjefte på hverandre, og jeg synes ikke vi trenger en til. Trådstarter ville ha en oversikt over hvem som kjemper i konflikten i Syria, vi kan jo holde oss til temaet for en gangs skyld?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...