WPX Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) Heisann. Da har det seg altså slik at jeg er i deep shit. Vil jeg tro. Har gått ett år på skole i England og var lenge utrolig usikker på om jeg skulle fortsette. Endte med å signere alt av papirer osv på en leilighet, depositum og én måneds leie har jeg også betalt..... Bah, er det mulig. Nå har det seg slik at jeg har snudd helt og har ikke lyst til å dra i det hele tatt. Heller ta et år hjemme og ta opp litt fag og finne ut av ting. Så - hva gjør jeg nå? Hva kan jeg gjøre nå? Har allerde sendt mail til eierne av leiligheten og sagt jeg har dødssyk familie hjemme og tror derfor jeg ikke kan dra til England likevel. Haha, en liten hvit løgn måtte dessverre til. Hva skjer om jeg bare nekter å betale? De har ikke kortnummeret mitt eller noe slikt, jeg har betalt via bankoverføring. Noen som har peiling? Sender de Interpol etter meg? Eller blir jeg nødt til å dra? Blir i så fall absolutt siste utvei. Da må Interpol kontakte meg først Er jo moralskt forkastelig å lyge om familiesykdom osv, men ja.. Må komme meg ut av dette på en eller annen måte. Hadde håpet de kunne funnet noen andre som kunne tatt over, men får se hva de sier, har ikke fått svar på e-mail enda. Endret 14. september 2013 av WPX Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Tja. Det enkleste for dem er å kontakte et norsk inkassoselskap, som så går på deg for alt du er verdt. Samme som en norsk utleier ville gjort. Hvilke konsekvenser du får ved å bryte avtalen kommer an på avtalen og engelsk rett, som generelt sett åpner mer for avtalefrihet enn norsk. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Du har allerede betalt depositum(2xmnd-leie?)+en mnd leie, da altså 3mnd leie? Det kan veldig gjerne hende, i et ok leiemarked, at de finner det fullstendig OK å la deg slippe videre leie mot å beholde 3xmnd-leie, og leie ut til noen andre umiddelbart - det er jo win-win for dem om de lett får en ny leietager. Forsøk å spørre pent - beste løsning i 99% av tilfeller. Endret 16. september 2013 av toth 3 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Heisann. Lenge siden sist, men trenger fortsatt råd. De har nå sagt at jeg må betale dem £1500 som en "kill fee" av kontrakten, ellers går de "to the courts", som de så pent sa det selv. Jeg har spurt flere ganger om de ikke har funnet noen andre som har tatt over leiligheten, men dette svarer de aldri direkte på. Antar at de har det; var en fin leilighet, ikke så dyr, rett ved siden av skolen, så at de ikke gidder å svare meg på det tyder vel på at noen har flyttet inn for lengst. Har altså nå betalt £300 i depositum + £600 for én måneds leie, og nå vil de altså ha £1500 til. Dette blir rundt 24000 kroner i dass, noe som jeg omtrent ligger våken om nettene for... Det er mye penger for meg, har ikke fortalt noen andre om dette, syns det er både flaut, idiotisk og latterlig. Fra min side, altså. Har jo gravd min egen grav her... De kunne nok ha krevd leie for alle 10 månedene jeg opprinnelig skulle bo der, så de er vel i bunn og grunn snille med meg... Men er så mye penger som har gått ut av vinduet nå at jeg bare leter etter smutthul som kan gjøre at jeg kan slippe å betale dem enda mer. 15000 kroner er mye. Noen tips? Bør jeg bare betale? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hva har du avtalt? Hva står, konkret, i leieavtalen din? 1 Lenke til kommentar
Goggen 80 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Ville nok også krevd et direkte svar på om de har funnet en annen leietaker. Å unnlate å svare vil nok kunne ramme dem når saken tas "to the courts" hvis det blir utfallet. Så - hva gjør jeg nå? Hva kan jeg gjøre nå? Har allerde sendt mail til eierne av leiligheten og sagt jeg har dødssyk familie hjemme og tror derfor jeg ikke kan dra til England likevel. Haha, en liten hvit løgn måtte dessverre til. Ellers vil jeg bare nevne at dette er IKKE en "hvit løgn". En hvit løgn er en løgn som ikke skader noen, og hvor formålet er å ta hensyn til den man lyver til. Det der er løgn hvor du forsøker å lure noen til å gå på et økonomisk tap, og rammer i høyeste grad den du lyver til. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hvis de har leid den ut til noen andre så er det jo de som har brutt kontrakten og du har vel krav til og få tilbake både depositum og den mndes leien du har betalt så vidt jeg ser det? Ikke skyt meg om jeg tar feil, jeg er ingen jurist. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Det er jo ikke kontraktsbrudd fra deres side, men antesipert (forvetet) kontraktsbrudd fra hans side: Han sier jo klart og tydelig at han ikke kan overta leiligheten. Etter norsk rett vil de da ha rett og plikt til å leie ut leiligheten på nytt, men dersom de ikke får samme prisen så må han i utgangspunktet dekke mellomlegget. Men denne leiekontrakten reguleres nok av engelsk rett, og da vet jeg ærlig talt lite om hvordan det blir. Engelsk kontraktsrett er gjerne litt mer "firkantig" enn norsk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå