ventle Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Hei, jeg lurer litt på hva andre høgskoleingeniører (dvs med bachelor i ingeniørfag og jobb som er relevant for utdanningen) tjener. Jeg er fortsatt i min første jobb etter endt utdanning og vil gjerne sammenligne for å finne ut hvordan jeg ligger an i forhold til resten av markedet. Nevn gjerne ditt fagområde, hvor lenge du har jobbet (i relevant jobb), hvor mange (relevante) jobber du har hatt, og hvordan lønnsutviklingen har vært. Selv ligger jeg på 430k etter fire år i bransjen. Fagfeltet er elektronikk. Startlønn i 2009 var 360k. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Jeg tror kanskje du ligger litt lavt, men kanskje bransjen selv ligger litt lavt? Vet at de som gikk ut i jobb fra elkraftteknikk hadde startlønn på rundt 420k i 2012. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) Nå spørst det hva du gjør på - men om du sammenligner med rådgivere (RIF), så ligger du godt bak den bransjen. Lønn varierer også i forhold til bosted - høyt på vestlandet og i Oslo, mens det gjerne er lavere i Trondheim og nordover (Trondheim har "ubegrenset" tilgang på nyutdannede master-studenter). http://www.rif.no/images/Files/RIF%20lonnsstatistikk%201%209%202012.pdf Jeg jobber innenfor et annet fagfelt, men nyutdannede elektroingeniører startet på 440'-470' her i firmaet i år. (større RiF-bedrift, vestlandet.) Om du sitter hos et elektrofirma og tegner på lyspunkt, kan du neppe forvente så mye mer i lønn. Jobber du i et privat firma som rådgiver, er det noen som tjener godt på deg... Edit: Kan legge til at fagbrev selvsagt slår positivt ut på startlønn - om du ikke har det, kan du ikke regne med å ligge i lønnstoppen som nyutdannet (blant nyutdannede). Endret 14. september 2013 av Sovehest Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 De jeg kjenner som nylig har gått ut i elektroingeniørjobber har ca 450k. Da i storbyer i Norge. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hvordan er det med lønnsnivå hvis man tar bachelor og har fagbrev? Tjener rundt 450 nå med kun fagbrev, vil det stige nevneverdig? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Som rådgiver stiger man stort sett 20-30' i året, men du starter kanskje 40-50' høyere enn en uten fagbrev innenfor samme disiplin. Om du har samme lønnsvekst nå, er det bare å sitte seg ned å regne hvor lang tid det tar før du har "tjent" inn igjen 3 år med studier. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Takker for alle svar Jeg jobber i Trondheim ja. Jobben min er mer innen forskning og utvikling (R&D) av elektronikkprodukter i bedriftens egen produktportefølje, så ikke godt å si hva arbeidsgiver tjener på meg ettersom jobben jeg gjør ikke kan faktureres direkte mot ekstern kunde. Har ikke fagbrev heller, men det er vel ikke særlig relevant innen elektronikkutvikling... Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Bachelor i Mekatronikk. 2,5 år som serviceingeniør siden jeg gikk ut. Bytter nå til designingeniør. Fikk grunnlønn på 510k og starter over nyttår. Får ikke lønnsvurdering til sommeren og må vente et år. Føler fortsatt det er ganske bra med tanke på hva jeg kjenner folk har i konkurrerende bedrifter i nærheten. Er for en stor privat bedrift i Kr.sand og det er vel generelt litt lavere lønnsnivå enn de litt større byene føler jeg. edit: Når jeg begynte som serviceingeniør var grunnlønn 370k sommeren 2011. Grunnlønn er lavere der enn om jeg ville begynt på kontor, kjenner folk som startet som designingeniør på den tiden med 420k. Min nye jobb er en planlagt karrierevei, men ble litt før jeg hadde tenkt pga forskjellige ting. Er innen mekanisk design, men jobber i en gruppe med mange disipliner så håper jeg kan lære mye der. Endret 16. september 2013 av Hyd Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Er du medlem av NITO? I så fall kan du logge deg inn på nito.no og sjekke lønnsstatistikken. Der kan du også begrense søket til kun personer med lik ansinitet og som bur på samme plass. Dette vil nok gi deg det beste samanlikningsgrunnlaget, dei tilbakemeldingane du får her vil være litt vanskelige å samanlikne sidan vi ikkje veit kvar vedkommande jobber og kva andre forhold som speler inn på lønna. Vil du ha meir informasjon om lønn så kan du høyre med tillittsvalgte i din bedrift, då vil du få opplysninger om kor mykje lønn du har samanlikna med dei andre i bedrifta/avdelinga. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Jeg startet med høyere lønn enn deg i min første jobb, men vet ikke hvordan lønnen for elektronikkineniører er ift. petroleumsingeniører. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Undersøkelse gjort blant avgangstudentene ved undervannsteknologistudiet på HiB viste et snitt på 460.000 på startlønn. Laveste var ca 400.000 og høyeste >600.000 (offshoreturnus). Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Hei, jeg lurer litt på hva andre høgskoleingeniører (dvs med bachelor i ingeniørfag og jobb som er relevant for utdanningen) tjener. Jeg er fortsatt i min første jobb etter endt utdanning og vil gjerne sammenligne for å finne ut hvordan jeg ligger an i forhold til resten av markedet. Nevn gjerne ditt fagområde, hvor lenge du har jobbet (i relevant jobb), hvor mange (relevante) jobber du har hatt, og hvordan lønnsutviklingen har vært. Selv ligger jeg på 430k etter fire år i bransjen. Fagfeltet er elektronikk. Startlønn i 2009 var 360k. Hei! Jeg jobbet et par år som tekniker (elektronikk) 2004-2006 og tjente mellom 260k-290k på Hadeland. Byttet til ingeniørjobb i Raufoss i 2006 som testingeniør med startlønn på 350k. I 2011 byttet jeg jobb, da hadde jeg 480k og litt mer ansvar. I 2011 flyttet jeg til Trondheim og fikk jobb i SINTEF, her startet jeg på 490k, etter årets lønnsoppgjør ligger jeg på 566k. Utdannet elektroingeniør fra Høgskolen i Gjøvik. En nyutdannet kollega som startet våren 2011 har nå 490k i årslønn til sammenligning. Jeg synes ikke du ligger så høyt i lønn, men det spørs litt på hvor mye ansvar du har i hverdagen? Min lønn ligger ca på NITO-snitt for mitt årskull. Endret 21. september 2013 av KoKo_ Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 27år, bachelor i elektronikk, og har snart jobbet i 4 år. Første jobben som jeg hadde, hadde jeg i 3 år, og der begynte jeg med 180kr timen, endte opp med 220kr timen før jeg sluttet. Liten bedrift i en liten by på sørlandet. Jobben jeg har nå har jeg fast årslønn på 417.000. Er service ingeniør, og reiser dermed endel, og dette betaler seg selvfølgelig. Kan nok gange opp fastlønn med i hvertfall 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå