Manlulu Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Takker! og takk for forklaringa av div og section. Utrolig vanskelig å få noe svar fra folk på akkurat det tema. Anyway. Jeg har en boks. Den er: .box { position: absolute; width: 250px; height: 50px; text-align: center; <div class="box">En tekst som nekter å stå der jeg vil</div> For meg så er text-align en eneste stor tease.. Den sentrerer i midten, men ikke oppe og nede. Hvordan får jeg teksten til å bli nøyaktig i senter. Fra høyre, venstre oppe og nede. Jeg vil ha den i midten! Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Et til spørsmål. Noe har skjedd. Når jeg skriver text-align: center, så starter teksten i midten og går mot høyre. Så kun høyre siden får tekst. Anyone? Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Det finnes flere måter å få midtstilt innholdet vertikalt. For en enkel tekstlinje som du vet at ikke vil overskride den totale tilgjenglige bredden, så kan du sette css.line-height:50px; - (50px i ditt tilfelle). Altså til samme høyde som elementet. Her er en annen måte du kan prøve ut - hvis du ikke vet om teksten vil gå over flere linjer: .box { width: 250px; height: 50px; text-align: center; # følgende midstiller teksten vertikalt display:table-cell; vertical-align:middle; // } Denne metoden er forøvrig ikke kompatibel med alle nettlesere, samt at css.table-cell også påvirker elementet med tanke på at det nå oppfører seg som et tabell-element. En tredje måte er å plassere ytterligere en div inni figcaption og midtstille denne vertikalt: figcaption { width: 250px; height: 50px; position:relative; } .vertical-center { margin: auto 0; position: absolute; top: 0; left: 0; bottom: 0; right: 0; } PS! For at denne metoden skal fungere må .vertical-center elementet vite høyden på seg selv. Altså; Du må sette css.height til f.eks. 20px. Så du må nesten bare prøve deg litt frem og se hva som funker for deg. Finnes garantert flere måter å få til dette på, men det er disse jeg kom på nå i farta... Endret 26. september 2013 av Yawa Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Jeg prøvde den andre metoden, med display:table-cell; vertical-align:middle Bildet spratt langt ifra midten. Jeg har gjort noe et sted som gjør at det ikke fungerer.. tror jeg. Jeg har et annet spørsmål da. Å sentrere bildet automatisk får vente en liten stund. Om jeg har en rekke linker. Thats it. Det er ikke snakk om å lage noe id eller class eller noe. Jeg vil ha tak i linker som inneholder et spesefikkt (spesifikk?) ord i url'teksten, og style dette. Altså jeg vil lage en.. jeg vil skrive enkle kommandoer i css for å finne f.eks. alle url som har "vg" i seg, og så vil jeg style KUN disse. Igjen.. dette uten id eller class eller noe slik. Hvordan kan jeg gjøre dette? Lenke til kommentar
sens1r Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Du kan ikke gjøre dette uten en klasse, CSS gir ikke muligheten for det. Anbefalt setup er som følger. A.link1 {color:green} <a href="link1.html" class="link1">Grønn link</a> Endret 26. september 2013 av sens1r Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Jeg prøvde den andre metoden, med display:table-cell; vertical-align:middle Bildet spratt langt ifra midten. Jeg har gjort noe et sted som gjør at det ikke fungerer.. tror jeg. Jeg har et annet spørsmål da. Å sentrere bildet automatisk får vente en liten stund. Om jeg har en rekke linker. Thats it. Det er ikke snakk om å lage noe id eller class eller noe. Jeg vil ha tak i linker som inneholder et spesefikkt (spesifikk?) ord i url'teksten, og style dette. Altså jeg vil lage en.. jeg vil skrive enkle kommandoer i css for å finne f.eks. alle url som har "vg" i seg, og så vil jeg style KUN disse. Igjen.. dette uten id eller class eller noe slik. Hvordan kan jeg gjøre dette? Du kan prøve: a[href*="vg.no"] { /* hvaenn du vil gjøre i CSS */ } Det henter alle linker som har en adresse som inneholder "vg.no", så endrer du bare dette til det du vil ha. EDIT: Ref. sens1r, det er vel ikke helt riktig at dette ikke lar seg gjøre. Ved å bruke [] som selektor kan du hente verdier fra attributtene til HTML-tagger, i dette tilfellet for å hente href-attributtet til lenker. Hvis du vet at ALLE linker som går til en spesiell adresse skal ha spesiell CSS, ville jeg avgjort ikke gjort dette gjennom å gi klassenavn, for å bedre skille mellom innhold og utseende. Endret 26. september 2013 av Slettet+1523 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Det OneFatCat sa funka trenger ikke lage egen classe eller id. Takker! Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 I CSS skal jeg velge ut et element som ligger på en spesefikk (spesifikk?) linje i HTML koden. Hvordan? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Å referere til linjenummer er dårlig praksis.. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Å referere til linjenummer er dårlig praksis.. Når du forklarer at noe er dårlig praksis er det greit å følge opp med hva du mener er god praksis så innlegget blir til hjelp. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Ja helt enig. Og nå er det ikke god eller dårlig praksis jeg er ute etter, men bare hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523 Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Du kan ikke velge elementer ut fra linjenummer i CSS, for linjenummer tas ikke høyde for i DOM'en. Uansett hadde det ikke vært noen god idé fordi du ikke tar høyde for at innholdet kan endre seg underveis. Endret 28. september 2013 av Slettet+1523 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 ahhhhh shit shit shit det er jeg som har sett feil Takk uansett Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Noen som vet hvorfor display:inline ikke vil funke i en liste? <div id="buttons_top"> <nav> <ul> <p>hei</p> <p>hei</p> <p>hei</p> <p>hei</p> </ul> </nav> </div> #buttons_top { display:inline; } Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Jeg bruker <li>Link</li>, og ikke <p></p> selfølgelig. Tar jeg bort <li></li>, så fungerer det. Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
sunsunsun Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Er det DIVen #buttons_top skal skal være inline, eller <li> skal være inline? Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 buttons_top skal være en liste. En meny da. <li> ligger under den div'en. Så begge deler skal være inline. Det blir samme tingen Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 (endret) brukte float: left; under li {} Så nå er de på linje. Nytt spørsmål da. - Jeg lager en div. - Lager boks utav diven. Height, width background-color ect. - Vil ha en liste inni boksen. Altså lage en meny. Nå jeg begynner å skrive, så går alt bra. Teksten plasserer seg der jeg vil. Men med en gang jeg putter <ul></ul> rundt lista, så BOOM! Teksten flytter på seg, og hele menyen blir ødelakt.Hvordan får jeg stilt tilbake teksten? Endret 28. september 2013 av Manlulu Lenke til kommentar
sunsunsun Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) brukte float: left; under li {} Så nå er de på linje. <li> er fortsatt et block-element. Hvis du sier at #buttons_top er inline så endrer du ikke elementer inne i den. <li> er i utgangspunktet et block-element. Hvis du vil at #buttons_top og <li> (som er inne i #buttons_top) skal være inline så må du skrive: #buttons_top, buttons_top li { display: inline; } Det er ikke noen grunn til å ha en div rundt et nav element, så hvis du fjerner den så får du litt enklere kode. ID attributten kan du flytte til <nav>. Edit: <ul> er et block-element, og man skal ikke ha block-elementer i et inline-element. Er det noen grunn til at #buttons_top må være et inline-element? Endret 28. september 2013 av elos Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Jeg må jo ha en div rundt de knappene, så jeg får kalla på dem i css da. Nå har jeg en meny til venstre, og en på toppen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå