DementedAlbino Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Kjøpte tidligere i år en laptop fra samsung. Tidligere har jeg vært vant med at lisensen er klistret under maskinen, noen den ikke er lengre. Så da lurer jeg på hvordan jeg kan få hentet ut lisensnøkkel og lagret denne til en eventuell reinstallasjon av windows. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Sjekk strømadapteret Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 (endret) Hmm, ikke noe der. Er det ikke noe med at lisensene lagres som tokens? Endret 14. september 2013 av svortevik Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Med Windows 8 endret de hele OEM-SLP opplegget, der det var vanlig at lisensen var klistret på selve pcen før, er den nå lagret i BIOS, som en unik kode for hver pc. Fordelen er at koden ikke blir borte, bakdelen er at den ikke kan brukes på noen annen pc f.eks Jeg har ikke testet dette selv, men har lest om at det faktisk skal bare være å installere Windows 8 på nytt på en slik pc, og så blir den aktivert med nøkkelen i BIOS. Men har aldri bekreftet dette selv. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 Høres bra ut. Men, det første jeg gjorde var å legge inn lisens for en annen versjon av Windows, og vips ble den oppdatert til Windows 8 Pro. Er da lisensen for Pro lagret i bios også? Nå har jeg den lisensen liggende, men greit å vite til fremtidig bruk:-) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Det ligger kun en versjon lagret i BIOS og det er den versjonen du fikk med da du kjøpte pcen. Men det er vel mest vanlig med Windows 8 Pro. Når du sier du la inn lisens for en annen versjon, var det da Core versjonen du la inn lisens på? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 Jeg la inn lisensnøkkel for win 8 pro. Husker faktisk ikke hvilken utgave den kom med, men var en versjon uten remote desktop og det var også grunnen til at jeg valgte å bruke en lisens jeg hadde på den. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Ok, da hadde du Core og så har du brukt din egen nøkkel (som du har fått fra et annet sted) til å oppgradere til Pro. Den nøkkelen du har brukt, er IKKE lagret i BIOS. så du må ta vare på den til senere. Reinstallerer du Windows 8 på pcen senere, vil du kun få aktivert Core versjonen, om du ikke har tatt vare på den Pro nøkkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå