suppose Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Hei,Har tenkt og lage en naturdokumentar, som skal filmes 24/7 i ca 5måneder.. og tåle vær forandring og filme i forskelige fotosynteser, er nybegynner når det kommer til film og kamera.finnes det rimlige kamera til dette? og hvor får jeg kjøpt det? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) Er det tilgang til strøm, eller må du opp dit flere ganger i døgnet og bytte batterier, og kan du koble utstyret til en datamaskin ? Endret 14. september 2013 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Som Nautica skriver må du nok komme med litt mer detaljer for å få fornuftige forslag. Batterier er et problem, lagring er et annet, hvor bra må kvaliteten være og hva mener du med filme? Tenker du faktisk kontinuelrig video, eller er det timelapse du tenker på med f.eks et bilde i minuttet, ett i timen el.l. Lenke til kommentar
suppose Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Hei,skal filme utviklinga i trær og blomster gjennom våren og høsten, mens bladene spirer til de faller av og sjøen forandrer seg fra vinter til sommer blå/grønn og til vinter gjenn, har tilgang på strøm og kan bruke telt og aggregat på noen steder.. full HD og veldig god zoom må jeg ha. somsagt ny når det kommer til video og kamera, har et vanntett panasonic kamera, men det duger ikke til et såndt prosjekt, det jeg lurer på for eks et brukt kamera noe fx BBC eller noe såndt i den duren, som kan stå på en fjell hylle og filme detaljer.. noen som skjønner hva jeg mener som vet hvor jeg skal lete etter utstyr? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Tror nok timelaps er løsningen her, et fotoapparat som tar bilder intervallvis, sannsynligvis den rimeligste løsningen også. Endret 15. september 2013 av Nautica Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Du har en veldig bratt lærings kurve her.Det kreves mye fotograferings erfaring til å få et slikt prosjekt til å se noenlunde profesjonelt ut. Hei,skal filme utviklinga i trær og blomster gjennom våren og høsten, mens bladene spirer til de faller av og sjøen forandrer seg fra vinter til sommer blå/grønn og til vinter gjenn, har tilgang på strøm og kan bruke telt og aggregat på noen steder.. full HD og veldig god zoom må jeg ha. Mye av det du skisserer her og som du sikkert har sett i de flotte naturprogrammene fra BBC er gjort i studio.De er nesten umulige å få til ute pga. skiftende vær og lysforhold.Beregn at du må skape deg et "innestudio/akvarium hvor du skyter noe av dette som du mikser med utebilder. somsagt ny når det kommer til video og kamera, har et vanntett panasonic kamera, men det duger ikke til et såndt prosjekt, det jeg lurer på for eks et brukt kamera noe fx BBC eller noe såndt i den duren, som kan stå på en fjell hylle og filme detaljer..noen som skjønner hva jeg mener som vet hvor jeg skal lete etter utstyr? BBC bruker DSLR til det meste av timelaps video som f.eks. spirer som gror.De har ikke spesielle FX kameraer som magisk skyter scener for dem.Til "Live video" bruker de en hel del forskjellige digitale Film/Video kameraer i en prisklasse du ikke har råd til.I tillegg konstruerer de masse ekstra utstyr for å få til de effektene du har sett.Regn med å bruke ett par år på et slikt prosjekt, med mindre du kan jobbe med dette 24/7 i ett år, etter at du har lært deg det film tekniske.Jeg sier ikke dette for å ta motet fra deg, men det virker som du har en drøm, men har komplett mangel på kunnskap om hvor vanskelig det er å realisere denne spesifikke drømmen.Start med å kjøpe deg et bra DSLR og gode objektiver, blits og fast lys.Begynn å lære deg Timeleaps video og erfar hva slags ekstra utstyr av Dolly slider, stativer osv. du trenger.Lær deg å skyte makro Video med kamera også. F.eks en Canon 70D + 100mm Macro, Timelaps timer og et godt stativ.Du vil fort finne ut hva lærekurven består av.Spør gjerne mer her om spesifikke løsninger på filmtekniske problemer.Det finnes noen "Making of" BBC's serie LIFE som viser hvordan de filmer planter som gror.Her er et PDF dok som beskriver hvordan de filmet hvert segment; http://downloads.bbc.co.uk/springwatch/2009_10_15_Life_Filming_Techniques_final.pdf Endret 15. september 2013 av arthon 3 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hei, skal filme utviklinga i trær og blomster gjennom våren og høsten, mens bladene spirer til de faller av og sjøen forandrer seg fra vinter til sommer blå/grønn og til vinter gjenn, har tilgang på strøm og kan bruke telt og aggregat på noen steder.. full HD og veldig god zoom må jeg ha. somsagt ny når det kommer til video og kamera, har et vanntett panasonic kamera, men det duger ikke til et såndt prosjekt, det jeg lurer på for eks et brukt kamera noe fx BBC eller noe såndt i den duren, som kan stå på en fjell hylle og filme detaljer.. noen som skjønner hva jeg mener som vet hvor jeg skal lete etter utstyr? Det du sier er jo at du skal filme hver enkelt ting i 5 måneder for å få med hele utviklingen. Det betyr at du enten må gå i anskaffelse av mange kameraer for at de alle skal filme/fotografere samtidig, eller at du må ha ett kamera og sette det ut hvert eneste år, frem til du har filmet alt du vil. Har du tenkt på det? Hva er budsjettet ditt? Skal jeg være helt ærlig, så høres dette så fjernt ut at jeg vil kalle det trolling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå