Gå til innhold

Filene vil ikke oppdatere seg ved ftp-overføring

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med oppdatering av html-filer ved opplasting med ftp. Jeg gjør endringer i filene, laster dem opp på serveren, men endringene vil ikke lagres på serveren. Det vil si at filene jeg laster opp fra min egen harddisk ikke erstatter filene som ligger på serveren fra før. Noen som vet hva dette kan skyldes? Det eneste som hjelper er å slette hele den aktuelle undermappen fra ftp-serveren og opprette ny mappe for deretter å overføre samtlige filer på nytt.
Jeg bruker Frontpage 2003 og FileZilla ftp-klient, men problemet gjelder også overføring via Windows Utforsker og et annet ftp-program jeg har prøvd, så ser ut som problemet ligger på serveren. Bruker webhotell fra One.com. Noen ganger fungerer det men veldig ofte oppstår dette problemet, og jeg har også opplevd at filene plutselig oppdaterer seg etter det har gått litt tid.

Endret av thomner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer litt, noen ganger stemmer dato og tid, mens andre ganger er det avvik i filene på serveren og på pcen. Prøvde å tømme midlertidige internettfiler og bufferen til nettleseren, men likevel oppstod problemet. Noe annet rart er at i IE så vises siden riktig, men i Chrome så er det noe som mangler i forhold til den nyeste versjonen av fila. Men mulig jeg må tømme bufferen i Chrome for seg selv? Er forresten cache det samme som buffer, når man skal slette filer?

Etter å ha testet litt her, så ser det ut til at det er mine egne nettlesere som spiller meg et puss og som ikke vil vise de nyeste oppdateringene. Prøver på mobilen, og der vises det riktig. Noen tips?

Endret av thomner
Lenke til kommentar

Du bør se litt nærmere på "cache control". Den kontrollerer, tidsmessig, hvordan nettleseren skal benytte oppdaterte versjoner av filer på serveren din. Dette kan være for hvert sekund/minutt eller time, til kansje bare en gang pr. måned - alt avhengig av type fil.

Det kan være lurt - i en utviklingsfase - å sette oppdateringssekvensen på .css-filer til 0 sekunder slik at nettleseren altid henter siste versjon, og ikke benyttet den versjonen den har lagret i cache.

Du kan sette disse verdiene i .htaccess-fila di :)

Lenke til kommentar

i <root>-mappen på serveren din. Til eksempel : "/public_html/.htaccess".

OBS! Dette dokumentet har ikke noe filnavn. Den starter med punktum "." etterfulgt av filendelsen "htaccess" - ".htaccess". Den blir automatisk skjult i de fleste filbehandlere, så vær sikker på at skjulte filer vises.

Skulle den av en eller annen grunn ikke eksistere på serveren din, kan du opprette den selv.

I denne filen kan du legge inn følgende - for CSS:

<IfModule mod_expires.c>
  ExpiresActive on
  ExpiresDefault                            "access plus 1 month"
  #  CSS
      ExpiresByType text/css                "access plus 0 seconds"
</IfModule>

Dette resulterer i at siste versjon av .css-filer på serveren altid benyttes.

For .js filer kan du bytte ut "text/css" med "application/javascript"

PS! ny "ExpiresByType"-kommando må benyttes for hver filtype...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...