Gå til innhold

Er det norske valgsystemet rettferdig ?

Looke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor stor prosentandel av velgerne går til stemmeurnene og vet hvem som er førstekandidat på partiet de ønsker å stemme på?

Hvor stor innflytelse har vi vanlig dødlige på hvem disse førstekandidatene er?

Rettferdig? Ikke et begrep jeg ville brukt om valgsystemet.

Lenke til kommentar

Hvor stor prosentandel av velgerne går til stemmeurnene og vet hvem som er førstekandidat på partiet de ønsker å stemme på?

Hvor stor innflytelse har vi vanlig dødlige på hvem disse førstekandidatene er?

Rettferdig? Ikke et begrep jeg ville brukt om valgsystemet.

Ingen nekter deg i å melde deg inn i det partiet du stemmer på. Fra innsiden har du mulighet til å påvirke hvem som er førstekandidat, andrekandidat osv.

Lenke til kommentar

Ingen nekter deg i å melde deg inn i det partiet du stemmer på. Fra innsiden har du mulighet til å påvirke hvem som er førstekandidat, andrekandidat osv.

Minner meg litt om hvordan man forklarte at demokratiet "fungerte" i Kommuniststatene. Tipper du vil finne at din innflytelse i valget av Stortingsrepresentanter som menig partimedlem er omtrent like stor som menig velger i praksis, om ikke i teorien. ;)
Lenke til kommentar

Faktisk var det et år det ble sosialistisk regjering til tross for borgerlig flertall.

Dermed reflekterer ikke valgresultatet det totale stemmeantall.

Ved forrige stortingsvalg er dert sagt det at det var flere borgerlige stemmer en sosialistiske

stemmen var da fordelt på mange små partier , slik at de sosialistiske partiene ( som det er mindre av ) likevel fikk større oppslutning

slik jeg har forstått det så var flere av de borgerlige partiene så små at de ikke kunne danne regjering ,

Dermed ble venstresiden likevel i flertall

Lenke til kommentar

Har ikke riktig ork til å skrive mye om det nå: Men det er åpenbart at disse valgsystemene (uansett hvilket) er laget for å gi regional innflytelse på en riksforsamling. Altså å sikre at f. eks. ikke de 2 millioner menneskene som bor rundt Oslo-fjorden får altfor mye innflytelse over politikken i forhold til de 470 000 som bor i Nord-Norge.

Min løsning på det problemet er: La oss ikke legge "all makt i denne sal". Tvert om, gi Stortinget langt mindre makt over penger og politikk, og staten likeså. Den makten legger vi istedet lokalt, og pengene også. Stortinget skal ta seg av de rikspolitiske ideene, og kommunene de distriktspolitiske. Til Stortinget kan vi da ha et rent prosentvalg, hvor ett mandat er lik 0,6% av stemmene, siden det ikke lenger er så viktig hvor i landet de kommer fra.

Oh ja, det vil skape lokale forskjeller. Til gjengjeld treffer du de ansvarlige på Felleskjøpet og blir i mye større grad styrt av likemenn.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...