Gå til innhold

Kjøpe iPhone 5S fra England

johs854

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Når jeg så Apple eventen på nettet, sa Apple at iphone 5s telefonen kommer ikke til Norge før i desember, da ble jeg skuffa :hrm:

Men er det mulig og bestille en iphone5s på den engelske Apple store til Norge? :hmm:

Nei, det er det nok ikke.

Husk også på at du ikke får reklamasjon på den om du kjøper den i utlandet. Kunn 1års begrenset garanti.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er mulig å dra til England og kjøpe en der. Da får du også engelsk moms tilbake når du reiser hjem (dersom du gjør alt riktig). Det er flere Apple Stores i London.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva om jeg kjøper en Unlocked iPhone 5S fra Amazon?

Og får den sendt til Norge? Da må du betale moms i der landet du bestiller fra, frakt, samt moms i Norge av kjøpesummen og frakt pluss ev. toll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har også lest at det er vanskelig å få betalt i amerikansk/engelsk apple store uten å ha amerikansk/engelsk visa/master. Kan noen bekrefte/avkrefte om man kan bruke norsk visa i utenlandske apple store?

Det stemmer, du må ha US Credit Card for å handle på US Apple Store (nettbutikken). Du må også ha US billing adress og shipping adress. Alternativet til kredittkort er gavekort, men de må kjøpes på en US Apple Store (fysisk butikk), hvor man kan betale med alle typer kredittkort (også norske).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Nei, det er det nok ikke.

Husk også på at du ikke får reklamasjon på den om du kjøper den i utlandet. Kunn 1års begrenset garanti.

Du har da 1 års garanti hos apple,er det noe feil med telefonen får du beskjed om og sende den inn.Er da ikke noe forskjell på om du kjøper den i en apple butikk eller på apple.no.

Har kjøpt i England før og har sendt inn 2 stk jeg fikk feil på og fikk 2 swapp så er ikke noe begrenset garanti.Eneste er at du har 1 år kontra 2 om du kjøper i fysisk butikk i norge.

Lenke til kommentar

Du har da 1 års garanti hos apple,er det noe feil med telefonen får du beskjed om og sende den inn.Er da ikke noe forskjell på om du kjøper den i en apple butikk eller på apple.no.

Har kjøpt i England før og har sendt inn 2 stk jeg fikk feil på og fikk 2 swapp så er ikke noe begrenset garanti.Eneste er at du har 1 år kontra 2 om du kjøper i fysisk butikk i norge.

Det er feil. Du har 1 års begrenset garanti både i utlandet og Norge. Garanti er noe produsenten setter, noe de garanterer at produktet skal vare. I Norge har man også reklamasjonsrett på 2 og 5 år, men du må ikke blande reklamasjon og garanti, det er 2 forskjellige ting.

Andre land har også reklamasjon, men det varierer fra land til land.

Lenke til kommentar

Du har to års reklamasjonsrett på forbrukerkjøp i alle EU-land. Det gjelder selv om du tar produktet ut av landet du kjøpte det i.

Sellers of consumer goods within the EU are obliged to guarantee the conformity of the goods with a contract, for a period of two years after the delivery of the goods.

Men det kan være tungvint å gjøre krav gjeldende for produkter kjøpt i utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke finlest betingelsenen, men såvidt jeg vet gjelder garantien for iOS-produkter kun i det landet der den er kjøpt. Dvs dersom du kjøper en iPhone i England eller USA, må du kontakte Apple i kjøpslandet for å få garantidekning. For OSX-produkter er det vel World Wide-garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...