NU`er Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Hei. Jeg hørte for noen dager siden at det jeg som elev har rett til individuell vurdering ved gruppeinnleveringer og gruppefremføringer på skolen. Jeg går på videregående og lurer på om dette stemmer. Mvh. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Du har krav på at sluttvurderingen er individuell, ikke alle vurderingene som inngår i sluttvurderingen. En gruppeinnlevering eller en gruppefremføring er heller ikke automatisk "ikke individuell" - gruppearbeid kan organiseres slik at det synliggjøres hva det enkelte medlem har bidratt med. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Vurdering deles normalt i to kategorier, underveisvurdering og sluttvurdering. Litt enkelt sagt er underveisvurdering all tilbakemeldinger du får som ikke fremgår på vitnemålet(enkeltprøver, muntlige tilbakemeldinger, havlårsvurdering osv.) mens sluttvurdering er de som gjør det(standpunktkarakter og eksamenskarakter). Sluttvurdering skal være individuell og beskrive i hvor stor grad du oppfyller kompetansemålene i det enkelte fag på en karakterskale fra 1 til 6, jf. Forskrift til Opplæringsloven §§ 3-3 og 3-4. Det er dog ingenting i veien for at kompetansemålene i enkelte fag har et innhold som gjør omhandler evnen til å fungere i grupper. I faget kroppsøving er for eksempel et av kompetansemålene etter vg1 følgende: "praktisere fair play ved å inkludere andre, uavhengig av føresetnader, i utvalde idrettar og aktivitetar". Det sier seg selv at det i vurderingen av hvorvidt du oppfyller et slikt kompetansemål vil være relevant i hvilken grad du lykkes i gruppesituasjoner. Når det gjelder underveisvurderingen er formålet med denne kort sagt å gi eleven informasjon om hvordan man ligger ann i forhold til kompetansemålene og å bidra til bedre læring, jf. forskrift til opplæringsloven §§ 3-11 til 3-16. I forskriftens omtale av underveisvurdering er det lagt vekt på at den skal rette seg mot den enkelte elev. Jeg er enig med Krikkert i at det ikke nødvendigvis betyr at vurderingen alltid må være individuell. Men jeg mener også at det må være en grense, eleven har krav på en underveisvurdering som bidrar til dennes utvikling og mestring, læreren kan ikke velge å bruke tilbakemeldinger mot grupper i så stor grad at det går utover dette kravet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå