Gå til innhold

Hvorfor er folk så opptatt av navnet på spillet, men driter i folkene bak?


Anbefalte innlegg

Dette har alltid undret meg ganske mye. Når folk kjøper spill går det ofte i kjente titler, men folkene bak er det svært få som bryr seg om. Dette i seg selv er nok ikke så rart, men det har noen litt rare konsekvenser til tider. Ta for eksempel David Brevik. Noen som kjenner navnet? Nei? Vel, fyren var en av de som startet Blizzard North, og en av hovedfolkene bak spill som Diablo 2, Hellgate: London og Mythos.

 

Ta så Diablo 3. Veldig mange gledet seg til det, men hvorfor? Fordi det er et nytt Diablo? Det burde være logisk, men tenk på på det lille fakta at svært få, om noen, av folkene bak Diablo 1 og 2 fortsatt jobber der. På mange måter er Diablo 3 dermed laget av et helt annet studio. Det kunne like gjerne vært laget av Nintendo uten at det hadde gjort noe fra eller til - annet enn at det da selvsagt hadde vært eksklusivt til Nintendo og laget av noen helt andre folk enn resten av serien. Men som sagt, det er så få folk igjen i Blizzard North av de originale at det strengt tatt er et nytt selskap uansett.

 

Ta så Marvel Heroes. Svært få bryr seg om det, men det er laget av nevnte David Brevik, og er i ARPG-sjangeren. Siden så mange setter Diablo 2 på tronen over de beste spillene noensinne, hvorfor er det da så få som bryr seg når fyren bak det lager et nytt spill i samme sjanger, bare fordi det ikke er Diablo? Det samme gjelder Torchlight 2.

 

Det er også et ARPG, og laget av Runic Games. Noen som kjenner dem? Det ble startet av Max Schaefer og Eric Shaefer - som i sin tid startet Blizzard North sammen med David Brevik. De tre er dermed de tre som skapte hele Diablo-serien og franchisen som vi kjenner den. Så igjen, hvorfor er folk svært opptatte av neste Diablo, men gir blaffen i både Marvel Heroes og Torchlight, når både Marvel Heroes og Torchlight er de 'ekte' oppfølgerne til Diablo? Betyr folkene bak virkelig så lite for folk flest?

 

Dette ble litt mye Blizzard North og Diablo, men det er bare et eksempel jeg ikke har tenkt å lage en stor sak ut av. Det jeg vil frem til er hvorfor mange gir blaffen i folkene som lager et spill, spesielt så lenge det går bra? (Jay Wilson er et eksempel på hvor mye folk plutselig bryr seg når ting ikke går bra...)

 

Hva vil folk si om neste Call of Duty ble laget av et helt ukjent selskap? Eller om neste Mass Effect ikke var laget av BioWare? Har det i det hele tatt noe å si om samtlige folk som har jobbet på begge seriene for lengst har sluttet i hele spillindustrien, bare navnet på selskapet er rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså... jeg skjønner hva du mener .. men tenker du også på hvem som har laget pølsene du spiser også da? dette er selvfølgelig ikke noe slemt ment eller noe.. men om du går å tenker på den personen som står bak den pølsa du spiser den ene dagen.. det går vell på det samme prinsippet?

Lenke til kommentar

Har vel noe med at man faktisk verken bryr seg eller har tid til å sette seg inn i hvem som har gjort hva.

Vet du hvem som står bak designet til bilen din? båten din? TV`n din? pc`n din, osv. Noen spesiellt interesserte setter seg inn ekstra mye i enkelte ting, men folk flest bryr seg om produktet, ikke om hvem og hva som står bak. Det blir rett å slett for mye totalt sett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg kjøper personlig ikke noen spill lagd av utviklerne Dice, fordi jeg ikke liker noe av de, rettere sagt spillmotoren Frostbyte, passer ikke til min spillestil i det heletatt!

Lenke til kommentar

Folk som er interessert i spill som mer enn bare ren underholdning på kveldene vet nok dette, trådstarter. Men det krever nok litt mer interesse enn for filmer, filmselskapene er mye mer på hugget når det gjelder å trekke frem og skape en merkevare rundt enkeltpersoner.

 

Hvorfor det er slik kan man jo lure. Kanskje har det noe med at da Atari styrte spillindustrien med jernhånd, så lot de ikke utviklerne ta æren for spillene sine (det var blant annet det som førte til at vi fikk den første uavhengige spillutvikleren, Activision). Tror egentlig ikke det, for det er en del eksempler på spillutviklere som har vært hyllet som rockestjerner opp gjennom tidene. John Romero for eksempel.

 

Men det er da en del utviklere folk flest vet hvem er. Sid Meier. Hideo Kojima. Peter Molyneaux. Cliff Bleszinski. David Jaffe. John Romero og John Carmack. American McGee (kanskje mest om man er fan av id). Og så selvfølgelig legender som Nolan Bushnell (Atari), David Rosen (Sega) og Shigeru Miyamoto, og helt sikkert flere jeg ikke kommer på.

Lenke til kommentar

...Ta for eksempel David Brevik. Noen som kjenner navnet? Nei? Vel, fyren var en av de som startet Blizzard North, og en av hovedfolkene bak spill som Diablo 2, Hellgate: London og Mythos....

Vel, nå var jo Hellgate: London en kjempeflopp av dimensjoner, så det er vel et godt eksempel på at det like lite nytter å følge personer som spilltitler?

 

Jeg var ihvertfall klar over at Hellgate London ble laget av endel av folka fra Blizzard North og prøvde demoen og fant ut at det var noe dritt. Har flere gamer-kompiser og de visste det også. Kan hende casual-gamere ikke bryr seg, men det er vel neppe overraskende? Jeg bryr meg null om hvilke skuespillere som er i filmer. (Ok, jeg prøver å unngå filmer med Nicholas Cage fordi jeg kjenner igjen personen i alle rollene han spiller)

 

Btw, så testet jeg Torchlight også, og det fenget ikke det heller, selv om jeg er aldri så mye Diablo 2 fan.

 

Kort fortalt, så er jeg vel ikke spesielt enig med deg.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Selv så ser jeg ofte på hvilket selskap som står bak spillet, men spesefike personer er helt vekke for meg.

 

Slik som @NikolaiH han kjøper ikke spill av Dice da han ikke liker en bestemt ting der, jeg blir for eksempel ekstra giret når jeg ser at nettop Dice har stått bak et spill for eksempel.

Lenke til kommentar

Som nevnt av ande så ser jeg også ofte på selskapet, men akkurat navn på personer blir ikke like viktig.

 

Ta for eksempel dette toget som kanskje mange her kjenner til?

3375972690_d2518f51c7.jpg

Mange tenker kanskje når de går inn "Dette var et pent tog". Vel, det er designet av Pininfarina. Samme mannen som designet denne:

1986_Ferrari_Testarossa_being_unloaded.j

 

 

Er nok ikke så mange som verken tenker eller bryr seg om mannen bak.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan si akkurat det samme om filmer og regissører også....

Tja, George Lucas lagde Star Wars, og han har vært med å lage det meste som er kommet av canon greier. Men nå da han har pensjonert seg vil andre folk lage Episode 7 og utover, samt tv-seriene. Det betyr ikke at Star Wars vil lide av den grunn. Tvert imot kan det bli bra med litt friskt pust. Men er det noen som bryr seg om hva George Lucas har gjort etter Star Wars? Han har faktisk laget minst en ny film siden han pensjonerte seg, men det er nok ikke så mange som vet om det. Så ja, det er mye av det samme. Folk vil ha franchisen, ikke nødvendigvis folkene bak.

 

Selv i musikken har vi mye av det samme. Hvor mange ganger har ikke vokalisten i en populær gruppe prøvd seg på en solokarriere uten å lykkes? Eller i beste fall bare oppnå en brøkdel av det bandet klarte? Bandet på sin side klarer seg like fint som før, og i noen tilfeller enda bedre, med en ny vokalist. Men siden den originale vokalisten er 'glemt' når h*n går solo, hvem er egentlig hjernen bak musikken? Bandet som helhet, eller enkelte medlemmer? I så fall hvem? Dette er jo spesielt interessant når mange klager over at bandet fikk ny vokalist, men samtidig gir blaffen i h*n som sluttet og solokarrieren hans/hennes. Iron Maiden er for eksempel et av de største britiske heavy metal-bandene noensinne, og de nådde absolutt storhetstiden med Bruce Dickinson som vokalist. De andre når ham ikke opp til knærne engang. Hvorfor er det da så mange som ikke vat Dickinson har en solid solokarriere?

 

Vel, nå var jo Hellgate: London en kjempeflopp av dimensjoner, så det er vel et godt eksempel på at det like lite nytter å følge personer som spilltitler?

Ja, Hellgate var tvilsomt. Men Runic Games er som sagt laget av to av de tre grunnleggerne av BN, og de har kommet med Torchlight og Torchlight 2 så langt, og jobber med et Torchlight MMO. Den serien er med andre ord en stor suksess for dem. Brevik på sin side har Marvel Heroes, som også er en stor suksess. Så igjen, hvorfor er det så få her som bryr seg om det, mens de samtidig er "store fans ARPG-sjangeren"? Er man fans av sjangeren vil man vel prøve å holde et øye med hva som faktisk finnes, og prøve de beste? Man holder seg ikke til én enkelt FPS-serie eller én enkelt RTS-serie?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du snakker om. Hver gang en utgiver lar et annet studio eller noen andre enn den originale skaperen av en elsket serie x lage en oppfølger blir det spetakkel. Men i slike formelbaserte trippel-a utgivelse er det ingen som bryr seg fordi det er så og si alltid styrt av ansiktsløse produsenter og ingen én person med noe kreativt ansvar til å kunne påvirke spillet. Slik er det også i filmbransjen.

Endret av formkake
Lenke til kommentar

 

Brevik på sin side har Marvel Heroes, som også er en stor suksess. Så igjen, hvorfor er det så få her som bryr seg om det, mens de samtidig er "store fans ARPG-sjangeren"?

 

 

Stor suksess? Personlig syns jeg det er et skitspill, og det syns vel egentlig de fleste som har et nært forhold til ARPG-spill.

 

  • D3 var artig en god stund, men mye burde vært gjort annerledes. Dette rettes forhåpentligvis opp i fremtidig patch og i expansion.
  • Marvel Heroes var aldri artig.
  • Torchlight serien er kule spill, men jeg foretrekker stemningen i Diablo-serien.

 

Jeg vurderer kvaliteten på ferdige spill, og holder meg forholdsvis godt oppdatert på hva som dukker opp av nyheter, slik at jeg får sett hva de forskjellige utviklerne kommer opp med. Det høres mest ut som at du oppfordrer til fanboyisme mot enkeltpersoner i store team av utviklere. Utviklere, personer eller team, må bevise i hvert enkelt tilfelle. Jeg gidder ikke å spille elendige spill kun fordi en eller annen artist (tegner) i et spillutviklingsteam lagde en jævla kul skrivebordsbakgrunn for 12 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Hellgate var tvilsomt. Men Runic Games er som sagt laget av to av de tre grunnleggerne av BN, og de har kommet med Torchlight og Torchlight 2 så langt, og jobber med et Torchlight MMO. Den serien er med andre ord en stor suksess for dem. Brevik på sin side har Marvel Heroes, som også er en stor suksess. Så igjen, hvorfor er det så få her som bryr seg om det, mens de samtidig er "store fans ARPG-sjangeren"? Er man fans av sjangeren vil man vel prøve å holde et øye med hva som faktisk finnes, og prøve de beste? Man holder seg ikke til én enkelt FPS-serie eller én enkelt RTS-serie?

 

Tror ikke du fikk med deg poenget mitt, som var at det selv folk som har stått bak gode spill gjerne kommer med kalkuner etterpå. Mao, like liten/stor grunn til å følge personer som oppfølgere.

 

Grunnen til at oppfølgere gjerne gjør det skarpt er at de bygger videre på samme konsept, men med forbedringer. Har du først likt det første spillet i en serie, så har gjerne oppfølgeren mange av de samme kvalitetene.

 

Man kan jo spørre seg hva Diablo 3 manglet for å bli sett på som like bra som Diablo 2 ble i sin tid og litt av greia der er nok at de andre spillprodusentene på mange måter har tatt igjen Blizzard. For meg, så skilte ikke Diablo 3 seg noe særlig fra de andre spillene fra genren og ga meg lite ekstra sammenlignet med Diablo 2. Ett av punktene her var nok stemningen fra Diablo 2 som jeg synes manglet fullstendig fra Diablo 3. I tillegg fikk jeg alt det kuleste stashet fra auksjonshuset, ikke fra drops, så det ble mer av en gold-grind, noe som ikke er i nærheten like morsomt som å finne brukbart stash selv.

 

Personlig foretrekker jeg spill som enten bygger videre på et konsept jeg kjenner og liker, eller er noe helt nytt for meg. F.eks har jeg spilt hundrevis av timer med FTL, noe som er litt komisk med tanke på hvor lite spillet er. Jeg har også brukt tid på spill som Mount and Blade.

Lenke til kommentar

Hva vil folk si om neste Call of Duty ble laget av et helt ukjent selskap? Eller om neste Mass Effect ikke var laget av BioWare? Har det i det hele tatt noe å si om samtlige folk som har jobbet på begge seriene for lengst har sluttet i hele spillindustrien, bare navnet på selskapet er rett?

Personer kan ha gode og dårlige ideer.

 

Ett selskap som leverer noe er normalt ett produkt av mange forskjellige menneskers innsats og samarbeid.

Men hva slags kvalitet det legges opp til, om spillet er ferdig, hvor nøye det testes for kvalitet, osv ... det er normalt ikke opp til enkeltpersoner. Det er en del av selskapskulturen.

 

Så om "person X" en gang i tiden hadde noen fantastiske ideer og lagde ett utrolig bra spill (Brad McQuaid EverQuest) ... så er det på ingen måte gitt at dette vil gjenta seg bare fordi samme person er involvert igjen. Fordi det er nye selskap, nye budsjetter, nye programmerere ... osv osv osv.

 

Med mindre ett selskap kjøpes opp er det mye lettere for meg å tro at selskapskulturen består, enn at enkeltpersoner har samme teamet til rådighet i nye omgivelser.

 

Derfor, med mindre man slutter og får med seg mange personer fra samme team i nytt selskap ...

 

Jeg stoler på selskapene, og ikke enkeltpersonene.

 

 

Lenke til kommentar

Du kunne bry deg om slikt på 90'tallet hvor spill var produsert av et fåtall mennesker og hvor en enkelt person har mye å si. Idag er den en industri med titalls (og mer) personer bak hver tittel du ser. En enkelt person har så lite å si for hvordan tittelen ender opp eller utformes at det er ikke verdt å bry seg mer utover hvilket studio som står bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...