Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter med denne oppgaven (som sannsynligvis er ganske lett, bare at jeg ikke kan se det ettersom jeg tror alt er mer avansert enn det egentlig er :-P), så jeg lurte på om noen her kunne hjelpe meg! Takk på forhånd :-) (har prøve om 3 dager). Her er oppgaven:

1.114) Under EM i friidrett i 1994 fikk Geir Moen tiden 10,20 s i finalen på 100 m. Vinnertiden til Linford Christie ble 10,14 s. En avis fant ut at Geir Moen var 58 cm fra gull. Hvordan kan de ha kommet fram til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med Strekning = Vei * Tid

Da finner du begge løperenes fart i meter/sekund.

Så kan du se hvor langt Geir Moen kommer med sin fart på tiden Linford brukte.

Jeg går ut ifra at Lindford sin strekning også er 100m... ((10,20 s * 100 m)-(10.14 s * 100 m)) Svaret jeg fikk er 6... hva nå? :)

EDIT: Jeg leste feil. Begynner på nytt.

Endret av Hellemokb
Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at Lindford sin strekning også er 100m... ((10,20 s * 100 m)-(10.14 s * 100 m)) Svaret jeg fikk er 6... hva nå? :)

EDIT: Jeg leste feil. Begynner på nytt.

Åja, også trekker jeg svaret fra 100... Det ble rundt 58 cm... Takk! :D Men jeg vet ikke helt om jeg skjønte hvorfor jeg måtte gjøre det på denne måten. Skal se på det og tenke litt over det, hehe!

EDIT: Klarte å svare meg selv, haha!!

Endret av Hellemokb
Lenke til kommentar

Er vel ikkje heilt nøyaktig, sidan tida til Moen inkluderer akselerasjon frå 0, men det er vel ikkje poenget med oppgåva. :p

Siden akselerasjonen ikke var nevnt, så antok jeg selvsagt konstant fart. Dessuten er dette helt i starten av semesteret.

Åja, også trekker jeg svaret fra 100... Det ble rundt 58 cm... Takk! :D Men jeg vet ikke helt om jeg skjønte hvorfor jeg måtte gjøre det på denne måten. Skal se på det og tenke litt over det, hehe!

Kort oppsummering:

Linford løp 100 meter på 10.14s.

Geir løp 100 meter på 10.20s, som tilsvarer en fart på 9.804m/s

Hvis vi sier at Geir løper i 10.14 sekunder med sin fart så kommer han ikke til de 100 meterne som Linford tilbakela, men bare til 99.411 meter. Dette er 58.9 centimeter for kort :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...