Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkere MC

Lassen97

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk nettopp MC-lappen, og lurer på noe angående parkering.

Hvordan skal jeg gjøre det når jeg skal parkere i parkeringshus/plasser som tar betaling? Det er jo ikke mulig å legge billetten på sykkelen..

Noen som vet om noen vennlige MC-parkeringer i Stavanger forresten?

Jeg vet at det er gratis parkering utenfor Egon, men vet ikke om det er fullt der en lørdags kveld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tohjuls motorsykkel, moped og scooter

Tohjuls MC gis to alternativer:

Alternativ 1) Å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil.

Fører skal betale for parkeringen og overholde de parkeringsbestemmelsene som gjelder for parkeringsområdet. Fører skal ta med seg billetten.

Unntak i forhold til personbiler er: a) Ved gratisparkering med krav om billett, behøver disse kjøretøyene ikke løse gratisbillett og b) når flere ”tohjulinger” deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn en billett.

Alternativ 2) Å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel.

Betalingsplikten bortfaller, det er ikke krav om gyldig billett. Evt maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette basert på særskilt skilting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

• Vanligvis i alle parkeringshus skal det stå egne MC parkeringer, hvis ikke skal du parkere som en vanlig bil.
  • Men som snicker sa, er egentlig feil. Man skal aldri parkere utenom oppmerking. Da får man bot.
  • Finner også apper på smarttelefoner som du kan bruke, vet ikke åssen man bruker det, men vet det finnes.

Lenke til kommentar

Tohjuls MC gis to alternativer:

Alternativ 1) Å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil.

Fører skal betale for parkeringen og overholde de parkeringsbestemmelsene som gjelder for parkeringsområdet. Fører skal ta med seg billetten.

Unntak i forhold til personbiler er: a) Ved gratisparkering med krav om billett, behøver disse kjøretøyene ikke løse gratisbillett og b) når flere ”tohjulinger” deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn en billett.

Alternativ 2) Å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel.

Betalingsplikten bortfaller, det er ikke krav om gyldig billett. Evt maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette basert på særskilt skilting.

Er så mange idioter av parkeringsvakter som ikke vet dette. Har hørt at når en moped/tohjuling er avskrudd, ikke har tenningen på regnes det som en sykkel (tråsykkel) og derfor kan parkeres hvor som helst. Men alle parkeringsvakter sier forskjellig, så jeg har alltid trukket 2 biletter selv på gratisparkering. 1 fester jeg i bremse/clutch hendelen og den andre har jeg med meg som ekstra om noe skulle skje. En kompis av meg sin kjørelærer sa at man skulle gjøre det slik, mens min kjørerlærer ba meg om å ta bilde av mopeden og biletten, men det er sykt stress å gjøre hver gang.

Naboen min fikk bot for å parkere på gratisparkering uten p-lapp, han fant en p-lapp på bakken og ringt Qpark, de ba han sende inn billetten i posten slik at de kunne annullere boten.

Det står faktisk på Qpark sine parkeringsautomater at om du kjører med henger og bruker 2 parkeringsplasser så må du trekke to p-lapper også. en til bilen og en til å feste på henger, Det er så latterlig at jeg ikke har ord. :wallbash:

... Har du link til kilde av "reglene" over? :wee:

Lenke til kommentar

... Har du link til kilde av "reglene" over? :wee:

http://www.europark.no/no/parkeringskontroll.html

Deretter under :

POLICY FOR FORSKJELLIGE KJØRETØY:

Tok foresten kontakt med Easypark etter jeg skrev denne artikkelen. Og de sendte meg et lite easypark merke jeg kunne feste på sykkelen. Helt genialt. Så betaler jeg bare med mobilen.

Her fungerer Easypark: https://easypark.no/slik-fungerer-det/hvor-easypark-fungerer/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...