Gå til innhold

DMA modus 1-5 , hva er best

FXDC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

erikoi skrev (2002-02-15 12:24):

Hva er er best av DMA modus 1-5 og hva må jeg gjøre for å aktivere Dma på primær IDE kanal under WinXP .

Standard under WINXP er "Bare PIO modus "Hovedkortet mitt er et Asus A7M266 .Takknemlig for alle tips .

MVH

Erik

Device mgr > IDE controllers > primary/secondary IDE channel > advanced settings > Transfer mode

Lenke til kommentar

Takk for tipset men det funker ikke , får bare dma 2.

Dette på IDE kanal 2 . Ide 1 ER Bare PIO modus tilgjengelig . I bios er valgmulighetene PIO 0-4 .

Hva er dette ? Det står også at DMA kanskje ikke vil virke (3-5) hvis ikke bios kan finne en "shielded 80 pins cable" .Hva kan jeg prøve fo å finne ut av dette her ?

MVH

Erik

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-15 12:24, erikoi skrev:

Hva er er best av DMA modus 1-5 og hva må jeg gjøre for å aktivere Dma på primær IDE kanal under WinXP .

Standard under WINXP er "Bare PIO modus "Hovedkortet mitt er et Asus A7M266 .Takknemlig for alle tips .

MVH

Erik

Om du ikke har en nyere disk er det ikke sikkert at selve disken støtter UDMA 66/100... Se i alle tilfeller over det. Ellers er 4in1 et veldig bra tips som det blir foreslått her :smile:

Lenke til kommentar

Hvis ikke disken er "veldig" gammel bør den i allefall støtte UDMA33, som vel er DMA mode3. Mange CD brennere og CD-ROM'er støtter ikke DMA i det hele tatt. PIO4 (16MB/s) er ofte det beste de støtter.

For å bruke UDMA66 eller 100 (mode 4 og 5) må du ha en skjermet kabel, dvs. en IDE kabel med 80 ledere. En standard IDE kabel klarer ikke disse hastighetene.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn Via4-1 verson 4,37a .Disken er 9mnd gammel 40GB IBM . CD rommen er en Pioneer DVD og brennern 161040 Plextor .Alt ble kjøpt i august i fjor .Hovedkort og disk skal støtte ata-100 . Men jeg har bare standard IDE kabler , kanskje jeg bør skifte disse ut med noen bedre .Noen tips ?

MVH

Erik

Lenke til kommentar

jeg er i den trasige situasjon at

Harddisk 1 (WD 30GB ata-100) kun kjører i UDMA mode 3

Harddisk 2 (WD 80GB ata-100) kun kjører i UDMA mode 3

Harddisk 3 (IBM 30GB ata-100)kun kjører i PIO mode (!)

Har et Abit ka7-100 med to blåe ata100 kontakter uten om de to vanlige, men hvis jeg bruker dem funker ingenting. (Pc'en vil ikke boote - klikker med en gang den skal bruke HD - f.eks med oppstartsdiskett.)

Dette suger.

Hvertfall IBM harddisken. kan ikke ta opp fra TV til den engang, jeg dropper frames fordi den ikke klarer å lagre raskt nok!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...