Gå til innhold

Linse til dyrefoto?


Anbefalte innlegg

Jeg tar primært landskapsbilder og bilder av mennesker, men syns det er litt gøy å ta bilder av ville dyr og fugler også. Har en billig amerikansk 500mm linse med teleconverter og en vintage olympus 300mm linse. Har også en 300mm kit linse til canon. 300mm linsene er greie de, men mangler ofte litt på å få det helt nært. Olympus linsen er faktisk den beste selv om den er 100 prosent manuell. 500mm har en lysåpning på 8 og dobbelte på 1000med teleconverter. Er derfor nesten umulig å få skarpe bilder med litt bevegelse. Får imidlertid ganske nære bilder. Noen rimelige linser dere kan anbefale til canon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den greieste løsningen er et stativ kombinert med fjernutløser slik at enhver vibrasjon blir eliminert. Med 1000mm kommer man liksom ikke unna. Det går an å prøve en 2x-converter på Sigma sin 50-500 (eller 150-500), da får man billedstabilisering på 1000mm. Men man får ikke autofokus da man kommer opp i f/13, og så er man er avhengig av masse lys og høy ISO for å få ned lukkertiden.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Den greieste løsningen er et stativ kombinert med fjernutløser slik at enhver vibrasjon blir eliminert. Med 1000mm kommer man liksom ikke unna. Det går an å prøve en 2x-converter på Sigma sin 50-500 (eller 150-500), da får man billedstabilisering på 1000mm. Men man får ikke autofokus da man kommer opp i f/13, og så er man er avhengig av masse lys og høy ISO for å få ned lukkertiden.

 

Har vanskelig for å tro at man blir fornøyd med resultatet av et sånt oppsett...

Lenke til kommentar

Har også en 300mm kit linse til canon.

What?...........300mm kit objektiv...........Hva er det du har/mener?

 

Skal du ha lang rekkevidde for dyrefoto så er Billigste, beste og eneste løsningen Sigma 150-500mm med Kenko 1.4x TC på et Canon crop sensor kamera.

Riktignok ikke autofokus med TC, men du klarer deg oftest uten.

Stort, tungt stødig stativ er også nødvendig.

 

Det finnes ingen alternativer til dette med tilsvarende kvalitet som ikke dreper lommeboka.

Lenke til kommentar

Etter min mening; Ja!

 

Kan umulig gi noe kvalitetsbilder og vanskelig å håndtere for å få noe kvalitetsbilder ut av...
Skjønner meg ikke på folk som på død og liv skal prioritere mest mulig brennvidde og liten blender fremfor kortere brennvidde med større blender som da kan gi mye skarpere bilder og bedre lysstyrke, samt med mulighet for autofokus og bildestabilisator. Jeg tenker da faktisk på Sigma 150-500mm som ikke koster så sykt mye mer.

Det er nevnt i andre tråder som går her inne om akkurat dette.
Istedenfor å tenke mest mulig brennvidde, tenk heller på hva man kan gjøre for å komme nærmere motivet.

De fleste proffe dyrefotografer bruker ofte fullformat og 400/600mm. De klarer seg meget fint.
Med et Sigma 150-500mm har man en effektiv brennvidde på et Canon-cropkamera på 800mm f6.3.

Det burde holde for de aller fleste, om du ikke har en meget stor lommebok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser fordelen med stabilisator. De bildene her er jeg ganske fornøyd med og de er tatt på frihånd uten stabilisator og med to ulike kamera og to linser.

 

Første bildet er tatt med olympus e420 kamera og en vintage olympus 300mm linse. Andre bildet er tatt med canon 550d og 300mm kit linse. Begge er uten is.

 

Måtte forkaste mange av bildene spes på olympus kameraet da det kameraet ikke var like lyssterkt som canon kameraet. Linsen er det ikke noe å si på.

post-38974-0-44526600-1379363036_thumb.jpg

post-38974-0-30310900-1379363050_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...