Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnebursdag for 8åring

Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg bursdagsfeiring for åtteåringen i huset. Han ønsker selvfølgelig å ha det i lekeland, men det koster 189,- pr unge, og med 15 gutter i klassen så blir det ganske dyrt. I tillegg så holder de ikke sammen.

For å spare litt penger, samt gjøre det litt mer personlig, tenkte vi å ha det i borettslagets fellesrom. Jeg har ikke lansert denne tanken for han enda, da jeg ønsker å ha litt mer positive sider før jeg gjør det.

Det vi tenkte å gjøre er da følgende:

* Musikk/disco (det er et eget dansegolv i lokalet)

* Wii på prosjektor, kanskje ha mariokart-turnering eller noe sånt

* Kaker og godis

* Evt pølser

Er det noen som har flere forslag? Jeg ønsker å holde de samlet. Hvis jeg slipper de ut så sprer de seg på samme måte som i lekeland.

Anonymous poster hash: d1341...242
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det begynner å nærme seg bursdagsfeiring for åtteåringen i huset. Han ønsker selvfølgelig å ha det i lekeland, men det koster 189,- pr unge, og med 15 gutter i klassen så blir det ganske dyrt. I tillegg så holder de ikke sammen.

For å spare litt penger, samt gjøre det litt mer personlig, tenkte vi å ha det i borettslagets fellesrom. Jeg har ikke lansert denne tanken for han enda, da jeg ønsker å ha litt mer positive sider før jeg gjør det.

Det vi tenkte å gjøre er da følgende:

* Musikk/disco (det er et eget dansegolv i lokalet)

* Wii på prosjektor, kanskje ha mariokart-turnering eller noe sånt

* Kaker og godis

* Evt pølser

Er det noen som har flere forslag? Jeg ønsker å holde de samlet. Hvis jeg slipper de ut så sprer de seg på samme måte som i lekeland.

Anonymous poster hash: d1341...242

det jeg tenker her er vell noe som ballrom eller noe.. pinata? pølsebod? noe sånt? tegnekonkuranse der vinnerer får en premie...?

Lenke til kommentar

Ganske små barn får bestemme riktig så mye... Hvilke klær de skal gå i, hva familien skal ha til middag... Du ser jo at faren ikke engang tør å fortelle til sønnen (8) at han tenker å arrangere fødselsdagsselskapet i borettslagets fellesrom.

Det er like før barn bestemmer når de skal legge seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke barn bestemme når de skal legge seg? Jeg ser ingen problematikk i det for da blir det ikke stas når han får velge f eks når han skal legge seg. Mine sønner og døtre bestemmer selv når det skal legge seg og når dette er en vane så gidder de ikke å være lenge oppe. De legger seg når de er trøtte og dette syntes jeg er flott! :)

Slik syntes jeg at det skal være med unger generelt. La de bestemme mest mulig over seg selv så lærer de å tenke samt erfare hva liver byr på før de virkelig slippes løs ;)

Lenke til kommentar

Grensene forstår de selv. Når de begynner å gå ut på kveldene så forstår de selv hvor lenge de skal være ute osv. Det var slik de gjorde i gamle dager. Ungene fikk være i natur og merk så lenge de ville og ingen brydde seg. Foreldrene tenkte at det viste best selv og slik ble det menneske av!

Nå skal vi absolutt overleppe ungene med de grensene. Min eldste har begynt å være lenge ut han også og han forstår selv når han skal hjem. Hvis han blir litt for sent ute så tar jeg bare en prat med han og han forstår. Grenser får de dessuten erfare. F eks hvis en unge slår broren sin så blir det satt grenser osv.

Er det hans Bursdag så får han som har bursdagen bestemme. Hvis Badeland er for dyrt så må kan komme med ett annet alternativ og ungen får komme med innspill.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på 100 år siden, hadde gårdsbarn lite fritid.

Hvis man alltid skal teste grenser, kan det få kjedelige konsekvenser i form av å skade seg i fylla, seksuelt misbruk i beruset tilstand, uønskede graviditeter, og så videre.

Du har rett i at noen ungdommer trenger mindre rettledning enn andre. Men det er også forskning som viser at barn føler det trygt å ha fasthet og grenser fra foreldrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...