Gå til innhold

Sigma 70-300 macro

Anbefalte innlegg

Driver og tar en del bilder og har en del utstyr etter hvert. Jeg er har ikke satt meg så veldig inn i alle typer objektiver. Har sett at Sigma har et billig objektiv som er 70-300mm også står det macro på det. Betyr det at dette er et objektiv som kan brukes til å forsøke seg på litt på macro? Har dere eventuelt et godt objektiv å anbefale til dette bruket som ikke er så dyrt? Skal bare forsøke meg på macro og vil ikke bruke så mye på det før jeg sermom det er noe for meg. Har forsøkt med macro rør fra før med bob, bob resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du av utstyr i dag?

Sigma har en tendens til å skrive "macro" på alle objektiver de synes fokuserer ganske nærme, selv om de ikke er makroobjektiver som sådan.

Objektivet du nevner er som sådan ikke så veldig mye å skryte av - mange av de billige telezoomene er billige av en grunn.

Lenke til kommentar

Prøv og få tak på Canon 100mm makro gen.1 eller Tamron 90mm makro brukt, sjekk bruktmarkedet på foto.no.

Makrofotografering er krevende så det skal endel opplæring til, skulle gjerne anbefalt deg og bruke stativ til denne type fotografering, men da blir det mange her som blir og nevne at det fungerer like godt og fotografere handholdt ;)

Lenke til kommentar

Driver og tar en del bilder og har en del utstyr etter hvert. Jeg er har ikke satt meg så veldig inn i alle typer objektiver. Har sett at Sigma har et billig objektiv som er 70-300mm også står det macro på det. Betyr det at dette er et objektiv som kan brukes til å forsøke seg på litt på macro? Har dere eventuelt et godt objektiv å anbefale til dette bruket som ikke er så dyrt? Skal bare forsøke meg på macro og vil ikke bruke så mye på det før jeg sermom det er noe for meg. Har forsøkt med macro rør fra før med bob, bob resultat.

Nei, det er eget et objektiv som ikke egner seg til noe som helst ...

Jeg er enig at brukt-markedet er verdt et kikk.

Lenke til kommentar

Blomster og insekt

Problemet med Sigma-linsen du nevner i første innlegg er at skarpheten ikke er så god, og når du da heller ikke får nok forstørrelse uten å beskjære kraftig vil svakeheten i linsen bli ganske tydelig, i hvert fall på insekter. Blomster kan den kanskje fungere bedre til.

Generelt anbefales litt lengere brennvidder (minst ca 100mm) for insekter slik at du får lenger arbeidsavstand og ikke skremmer dem vekk så lett. Blomster er enklere så der kan du bruke linser med litt kortere brennvidder (de fleste makroer er 50mm eller mer). Lengere brennvidder på blomster gjør at det er enklere å velge bakgrunn, men vanskeligere hvis det er trangt der du tar bilder.

Siden du ønsker bilder av både blomster og insekter anbefales gjerne en makro rundt 90-100mm og der finnes det mye å velge i, Nautica nevnte Canon 100mm (ikke L-versjonen) og Tamron 90 som begge er kjent som bra linser. Brukt gir selvsagt mer for pengene og mellomringer gjør at du kan komme ennå nærmere. Ellers finnes det versjoner fra både Canon og Tamron av de nevnte linsene med stabilisator - til høyere pris. Stabilisator er ikke så effektivt i makroområdet, men betyr litt og er en fordel ved annen bruk. Sigma har også mange bra makro-linser. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en makro med lengere brennvidde, i området 150-200mm, men hvilke brennvidder man liker er i stor grad en smakssak og noe du må finne ut av selv.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bruke mellomringer i starten hvilken type linse vil dere anbefale å bruke? Jeg har vanlig 18-55mm kit linse med IS, men den kan jeg seff bare bruke på manuell med ringene. Jeg har 50mm F1,8, jeg har en Tamron 18-200mm og en Canon 300mm. Har andre linser også bla en 18-85mm for å ta en. Hvor mange mellomringer og hvor tykke bør de være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...