Tullballj Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Driver og tar en del bilder og har en del utstyr etter hvert. Jeg er har ikke satt meg så veldig inn i alle typer objektiver. Har sett at Sigma har et billig objektiv som er 70-300mm også står det macro på det. Betyr det at dette er et objektiv som kan brukes til å forsøke seg på litt på macro? Har dere eventuelt et godt objektiv å anbefale til dette bruket som ikke er så dyrt? Skal bare forsøke meg på macro og vil ikke bruke så mye på det før jeg sermom det er noe for meg. Har forsøkt med macro rør fra før med bob, bob resultat. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Hva har du av utstyr i dag? Sigma har en tendens til å skrive "macro" på alle objektiver de synes fokuserer ganske nærme, selv om de ikke er makroobjektiver som sådan. Objektivet du nevner er som sådan ikke så veldig mye å skryte av - mange av de billige telezoomene er billige av en grunn. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Prøv og få tak på Canon 100mm makro gen.1 eller Tamron 90mm makro brukt, sjekk bruktmarkedet på foto.no. Makrofotografering er krevende så det skal endel opplæring til, skulle gjerne anbefalt deg og bruke stativ til denne type fotografering, men da blir det mange her som blir og nevne at det fungerer like godt og fotografere handholdt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Driver og tar en del bilder og har en del utstyr etter hvert. Jeg er har ikke satt meg så veldig inn i alle typer objektiver. Har sett at Sigma har et billig objektiv som er 70-300mm også står det macro på det. Betyr det at dette er et objektiv som kan brukes til å forsøke seg på litt på macro? Har dere eventuelt et godt objektiv å anbefale til dette bruket som ikke er så dyrt? Skal bare forsøke meg på macro og vil ikke bruke så mye på det før jeg sermom det er noe for meg. Har forsøkt med macro rør fra før med bob, bob resultat. Nei, det er eget et objektiv som ikke egner seg til noe som helst ... Jeg er enig at brukt-markedet er verdt et kikk. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 Hva med makro rør, er det bare tull? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Hva med makro rør, er det bare tull? Hvis du tenker på mellomringer, så er det en rimelig måte å starte med makro på. Mange som bruker det. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 Ja, mente det. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Med min canon EF IS 70-300 fyller bildet ca en fyrstikkeske på 300 mm på 1.6 meter (minimum) avstand. Har også benyttet tamron 90 mm macro og Canon MP-E 65/2,8 1-5x Macro (vrien) + diverse annet utstyr. Spørsmål: 1. Hva har du tenkt å ta bilde av? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Blomster og insekt Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Blomster og insekt Problemet med Sigma-linsen du nevner i første innlegg er at skarpheten ikke er så god, og når du da heller ikke får nok forstørrelse uten å beskjære kraftig vil svakeheten i linsen bli ganske tydelig, i hvert fall på insekter. Blomster kan den kanskje fungere bedre til. Generelt anbefales litt lengere brennvidder (minst ca 100mm) for insekter slik at du får lenger arbeidsavstand og ikke skremmer dem vekk så lett. Blomster er enklere så der kan du bruke linser med litt kortere brennvidder (de fleste makroer er 50mm eller mer). Lengere brennvidder på blomster gjør at det er enklere å velge bakgrunn, men vanskeligere hvis det er trangt der du tar bilder. Siden du ønsker bilder av både blomster og insekter anbefales gjerne en makro rundt 90-100mm og der finnes det mye å velge i, Nautica nevnte Canon 100mm (ikke L-versjonen) og Tamron 90 som begge er kjent som bra linser. Brukt gir selvsagt mer for pengene og mellomringer gjør at du kan komme ennå nærmere. Ellers finnes det versjoner fra både Canon og Tamron av de nevnte linsene med stabilisator - til høyere pris. Stabilisator er ikke så effektivt i makroområdet, men betyr litt og er en fordel ved annen bruk. Sigma har også mange bra makro-linser. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en makro med lengere brennvidde, i området 150-200mm, men hvilke brennvidder man liker er i stor grad en smakssak og noe du må finne ut av selv. Endret 15. september 2013 av se# Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Hvis jeg skal bruke mellomringer i starten hvilken type linse vil dere anbefale å bruke? Jeg har vanlig 18-55mm kit linse med IS, men den kan jeg seff bare bruke på manuell med ringene. Jeg har 50mm F1,8, jeg har en Tamron 18-200mm og en Canon 300mm. Har andre linser også bla en 18-85mm for å ta en. Hvor mange mellomringer og hvor tykke bør de være? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Kjøp Kenkos sett med tre mellomringer - de er billige, men har allikevel elektriske koblinger så du får styrt blender og eksponering. Anbefales. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Ok, ikke dumt. Tar å bestiller meg et sett Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Forøvrig har EF-S 18-55 IS ganske så god nærgrense i seg selv - den klarer hele 1:2.9, og har altså helt kurante makroegenskaper - Mener det er en Sigma 70-300-variant som bare har 1:4, mens et par andre har 1:2. Alle sammen langt unna 1:1-forstørrelsen du kan få med dedikert makro-fastoptikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå