hertugen Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Heisan, i den senere tid så har pc'en begynt å slå seg av av seg selv.I dag var det game over. Hva som skjer når jeg starter den opp er at det kommer ett kort blink fra lampa på toweret, vifta på PSU'en starter, og det er det. Forøvrig lyser hovedkortet som vanlig. Følgende maskinvare BeQuiet Dark Power Pro 1200w Asus P5WDG2 WS Pro Intel 775 CPU, husker ikke helt hvilken type Muskhin DDR2, 4 X 2GB Adaptec 5805 for en Seagate Cheetah 1 X Seagate Baracuda 1TB 3 X Seagate Constellation 2TB Matrox Parhelia Er det noe som er omtrent er garantert gåent? Og hvis ikke, hvor begynner jeg feilsøkningen?MvhTor Endret 13. september 2013 av hertugen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Har du gjort reset av bios som beskrevet i dette innlegget? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073989&do=findComment&comment=13075265 1 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Har du gjort reset av bios som beskrevet i dette innlegget? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073989&do=findComment&comment=13075265 Ja, det har jeg gjort Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Er det noe pip i oppstart? Har du forsøkt å nappe ut kortene og disker, USB enheter? 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 hvor begynner jeg feilsøkningen? -Sjekk at monitoren faktisk virker. -Får du beep code? -Problemene kan skylden en kortslutning (løse skruer eller annet metall, ledninger som har mistet isoleringen eller lignende). -Strømforsyningen kan være defekt. -Hovedkortet kan være defekt. Du kan forsøke å koble vekk "unødvendig" hardware. Hensikten er å fjerne så mye hardware som mulig mens man ivaretar muligheten for å starte pc'en. Normalt så må man ha hovedkort prosessor m/vifte, en minnebrikke, skjermkort og strøm for å starte pc'en. 1 Lenke til kommentar
C.. Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Når er det PCen din har pleid å plutselig skru seg av seg selv tidligere? Er det under hard hard belastning så kanskje maskinen har skrudd seg av fordi visse komponenter har blitt for varme eller har du oversikt over hva temperaturene pleier og ligge på? 1 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Det er ikke noe pip i oppstarten, dvs, det er ikke noe som starter i det hele tatt utenom vifta på strømforsyningen. Jeg synes jeg kan se ett kort rødt blink fra Adaptec kontrolleren. Maskinen har i den senere tiden slått seg av når den har stått i dvalemodus. Har ikke noe oversikt over temperatursnivåer. Jeg skal ta å koble vekk mest mulig hardware og prøve igjen, og vil oppdatere så tråden så snart jeg er ferdig. Jeg har liggende ett reserve grafikk kort også (med ødelagt vifte), så jeg kan slik sett sjekke ut om grafikk kortet er røket. Håper å kunne finne ut av dette i dag slik at jeg kan få bestilt hardwaren. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Lurer nesten på om det er maskinen til som har blitt overoppheta såpass mange ganger nå som igjen har ført til at hovedkortet ditt rett og slett har kortslutta. Jeg skal ikke si noe sikkert, men tror det er hovedkoret som er synderen her (?) 1 Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Umulig å konkludere noe før hardware er fjernet. Om hovedkortet ikke gir noe lyd etter at hardwaren er nappet vekk er sannsynligheten stor for at HK er røket. Sjekk kjølingen din på CPU, gå over hovedkortet og se om du kan se noen brune flekker, kondensatorer som er poppet, gått osv. Du kan også ta ut biosbatteriet helt i noen minutter og sette det inn igjen. Prøv med kun en og en rambrikke også, så du får testet alle.. 1 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Nå har jeg prøvd uten noen hardware, utenom grafikk kort og ram brikkene, med samme resultat. Jeg skal sveipe nedom til byen og kjøpe ett nytt bios batteri, bare så det også blir utført, og kjøre en ny start med kun en ram brikke. Neste blir å plukke ut HK.Jeg kan ikke helt huske hvordan man tvangskobler HK for å prøve ut strømforsyningen. Apropos HK, må jeg også bytte PSU hvis jeg går for ett 1150 sett? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Nei det skal ikke være nødvendig. Men den du har er kraftig over dimensjonert for maskinen du har nå 1 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Nei det skal ikke være nødvendig. Men den du har er kraftig over dimensjonert for maskinen du har nå hehehe, overdimensjonert er stillhet og kjølig Bra at jeg kan bruke PSU'en videre så sant ikke den er feilen til det hele. Prøvd nytt bios batteri, 1 ram brikke, grafikk kort, samme resultat, vifta på PSU'en starter opp, og det er det. Jeg får satse på at det er HK'et, skal lage en ny tråd angående tips om nytt 1150 HK, CPU, og om de gamle ram ddr3 brikkene jeg har liggende er kompatibelt. Og, tusen takk for tips og hjelp jeg fikk av dere alle i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå