ChrML Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Når jeg leser på Dagbladet og VG blant annet, så er det veldig tydelig at artikkelforfatterene vinkler sakene om den borgelige regjeringen veldig negativt mot dem. Til og med utelukkende positive ting de skal gjennomføre blir vinklet så det høres negativt ut, mens de positive sidene blir uteglemt. Skal det virkelig være sånn at media skal være så partisk til den røde siden? Eller er det røde politikere som har samlet opp såkalte "drittpakker" som de slipper en etter en til media både før og etter valget? VG klarte blant annet å vinkle en avstemming hvor blant annet 45% stemte for alternativene med FrP i regjering, samt 55% stemte for alternativene uten FrP i regjering til at: "Nesten ingen vil ha FrP i regjering". Skrevet på en måte som fikk det til å høres troverdig ut for folk flest som ikke leser tallene nøyaktig. Kjenner jeg blir irritert!! Endret 12. september 2013 av ChrML 2 Lenke til kommentar
E.T Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hei! Jobber selv som journalist. Det du sier om drittpakker og negativ vinkling gjelder ikke kun de borgerlige, men også de rødgrønne. TV 2s helseundersøkelse er et eksempel på dette. Når det er sagt er journalister mer eller mindre gjennomgående røde. Dette virker å ha en sammenheng med valg av studieløp, og kanskje også interesser. I fare for å høres stereotypisk ut er det gjennomgående blått på økonomiutdanningene, mens det i samfunnsfagene - som journalistikk - er gjennomgående rødt. I min journalistikklasse, bestående av 19 personer, stemte ikke en eneste av oss blått ved dette stortingsvalget. Heller ikke på min arbeidsplass, en nettavis mange anser for å være blå. Om vi vil det eller ikke er journalisters politiske holdninger med på å forme media. Vi unngår saker, både bevisst og ubevisst, som går direkte mot det vi står for. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 (endret) Kan det skyldes denne http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10126372 koblingen? Kom det uventet på norske aviser og medie bedrifter? Nå møter man nådeløse utenlandske kommentatorer med glassøyne uten menneskelige trekk i. Flombelysningen blir enda skarpere etter at regjeringen har funnet sin sammensetning. Flere lenker her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1536563&p=20929042 Endret 13. september 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Jeg følte lenge at media alltid snakket fram blått fram til jeg leste kommentarfelt og forum og innså at blå følte det stikk motsatte. Det er nok som regel confirmation bias, ettersom vi husker artikler som irriterer oss mye mer enn de vi er enige i. Men at tv2 heller mot borgerlig og dagbladet mot rødgrønt skal man nok ikke komme i fra. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Det er gjort endel forskning på dette, folk synes nesten konsekvent at mediasaker er vinklet imot "deres" side. Betyr ikke at det ikke er skjeivt, men det kan godt hende det ikke er det. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 (endret) Fra dagens nyheter som feire 20års jubilet for Oslo avtalen. Sidsel Wold sier; Når jeg nevner Oslo avtalen skvetter folk til. Blir det neste ute i verden om FrP kommer i regjering som det vel bare er teoretisk mulighet for at de ikke gjør. Når jeg sier at jeg er fra Norge så skvetter folk til. Hva om FrP når de kommer i regjering også lenkes til den populistiske tea-party bevegelsen i USA? Det er jo der Siv Jensen finner felles politisk ideologi. Det bildet vi hadde av oss selv stemte ikke med det folk hadde av oss sa Erna Solberg etter katastrofe valget i 2005. Bildet er endret i Norge, men det er ikke sikkert hun liker det som er i ferd med å dannes ute i verden. Norge det første europeiske land som etter krigen danner en regjering med et høyre populistisk parti. Det kan bli overskriftene ute i verden etter at Jens Stoltenberg og Sigbjørn Johnsen har overlevert statsbudsjettet til den nye regjeringen. Endret 13. september 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Det kalles Hostile media effect, og er en kognitiv skjevhet. Kunne vel heller gått litt objektivt til verks for å se hvem som får mest pes av media, men det skulle jo forsåvidt bare mange at en ny posisjon er de som får gjennomgå mest. Det samme gjaldt MDG straks de kom over sperregrensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå