V_B Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Hei, Jeg sitter i en sak som sliter fryktelig på meg og jeg håper noen kan komme med gode råd: Eier en leilighet i borettslag som jeg leier ut. Denne fikk jeg tidligere godkjent for 3 år hvor 1 år gjenstår. Ettersom det tok lang tid før jeg fikk svar på søknaden om utleie så valgte jeg å sende en mail med purring som forløp seg slik: Søker: "Hei, kan du bekrefte at du har fått søknaden" og fikk svaret Leder: "Kan bekrefte at den er motatt og alt er i orden. Takk og lykke til" Jeg tok det dermed for god fisk at alt var godkjent... Nå sitter jeg i en situasjon hvor jeg ønsker å bytte leietaker. Det har tatt over 1 måned før jeg fikk svar på søknad om bytte av leietaker, hvor det ble nevnt at de ikke finner godkjenning for utleie hos boligbyggerlaget eller i styret sine papirer. Dette er en sak de vil ta opp i neste møte som er om 1 måned. Ettersom man må finne leietaker før man søker så har jeg allerede funnet person som etter godkjenning av styreleder fikk flytte inn (grunnet lang behandlingstid). Er løpet helt kjørt for min del? Hvilke krav er det til svar på søknader? I dette tilfellet så har jo styret aldri sendt meg en formell godkjenning på søknaden. Jeg har lest at man får godkjent bruker om styret ikke svarer innen 30 dager, men det gjelder ikke utleie. Kan styret dermed velge å ignorer søknad om utleie og dermed sørge for at man ikke få leid ut? Endret 12. september 2013 av Salt_Skin Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 En slik søknad er jo som oftest kun en formalitet, så mailen du har bør holde i massevis som dokumentasjon. - Noen andre kan sikkert svare på jussen rundt det 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Styret skal behandle de saker som styret er tillagt myndighet til å behandle - de kan ikke unnlate å treffe et vedtak fordi de ikke har lyst til å treffe vedtak. Det er styrelederens ansvar å sørge for at styret holder møter så ofte som det er nødvendig for å få avviklet styrets oppgaver på en forsvarlig måte. Styret har også en plikt til å opptre saklig - man utsetter ikke en sak uten saklig grunn (f.eks. ikke ferdig forberedt, eller "tom for tid" i styremøtet). Disse kravene følger av burettslagslova kapittel 8 og alminnelige prinsipper for god styreskikk. Løpet er ikke kjørt for din del. Det er krav om at manglende godkjenning skal være begrunnet i saklige forhold ved leietaker eller det faktum at leietaker ikke selv kunne eid bolig i laget. Dette er en saklig begrensning i styrets myndighet. Det kan imidlertid være at du må fylle ett av vilkårene i burettslagslova pgf 5-6 første ledd i tillegg, siden du på søknadstidspunktet ikke har bodd i boligen i ett av de to siste årene. Vilkårene er 1) eier er en juridisk person, 2) eieren skal være midlertidig borte pga. arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom, eller andre tungtveiende grunner, 3) en av brukerne er eiers nærstående, 4) brukeren har krav på bruksrett i medhold av ekteskapsloven eller husstandsfellesskapsloven (overtar bruksrett ifbm samlivsbrudd). Kun ett av vilkårene må være oppfylt. Ha litt is i magen. 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Hei og takk for svar! Jeg er student og det var med den bakgrunnen jeg søkte sist. Tingen jeg også lurer på er om den opprinnelige avtalen om godkjent utleie er ugyldig? (med tanke hva jeg sitter med av tilbakemelding og i og med at de ikke har noen form for papirer). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Slik jeg oppfatter det er det tvilsomt om det foreligger noe styrevedtak på din forrige utleiesak, men du vil likevel ha vært i god tro med tanke på svaret du fikk fra styreleder. Du kan derfor ikke straffes på noe vis for at du har fulgt det du oppfattet som positiv tilbakemelding fra styreleder. 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Takker for gode å raske svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå