Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe ingrediensene nevnt i Modernist Cuisine?

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg Modernist Cuisine at home, en fantastisk kokebok. Det eneste problemet mitt er at mange av oppskriftene inneholder ingredienser som er ganske vanskelig å få tak i.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i ting som N-Zorbit, Whey Protein Isolate, Vital Wheat Gluten, Xanthan Gum, Wondra, Monosodium Glutamate, Insta Cure #1, Diastatic Malt Powder, Albumin Powder, Agar, Malic Acid, Liquid Soy Lecithin og Sodium Citrate?

Jeg er klar over at det finnes veier utenom, men samtidig så er det jo gøy å prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det korte svaret er stort sett ikke i Norge. :pHer finnes det litt men utover det må du nok bruke utenlandske sider. Jeg har brukt denne før.

For å i hvert fall peke ut én ting i listen din som er særdeles vanskelig/dyrt å få tak i i europa så er det Wondra. Jeg har sett typ 250 gram til salg i UK til flere mangfoldige pund per pakke, som er ganske dyrt i og med at det bare er melerstatning.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg har lagd én ting fra den boka hittil. Mac & Cheese. Ble faktisk ganske godt, men samtidig overraskende heavy siden sausen jo i grunn bare består av osten og vannet - sodium citrate gjør at osten klarer å emulgere med vannet. Skulle jeg ha laget den igjen ville jeg bare brukt parmesan. Jeg syntes comté ble litt for voldsomt.

Lenke til kommentar

Jeg har ennå ikke laget noe, men har vært syk og hjemme fra jobb et par dager så har lest nesten hele boken.

Har du erfaringer med originalverket, Modernist Cuisine? Frister, men har hørt det er i overkant omfattende og avansert.

Har også den, ja. Jeg har bladd i gjennom den og den gir selvfølgelig inspirasjon, men har ikke laget noe ut av den. Det er begrenset hvor mye jeg gidder sousvide noe i 3-4 dager eller kjøpe massevis av pulver som jeg kommer til å bruke én gang. MC at Home er en fin og komprimert utgate, selv om det er et mye høyere vitenskaplig nivå i MC. En av de veldig mange tingene de skriver om der er for eksempel om hysteriet rundt rosa fjærkre og svin.

Så sant du ikke klassifiserer deg som 'matnerd' så tror jeg det er andre bøker du vil få større glede av først, før du går til innkjøp av MC.

Lenke til kommentar

modernistpantry.com er min favoritt, de har det meste man trenger til overkommelige priser og ikke drastiske fraktkostnader. Har fått mang en pose med hvitt pulver hjem i posten derfra, ingen toll eller lignende som bryr seg.

Natriumsitrat (sodiumcitrate på engelsk) bruker jeg veldig mye, kjempestas å kunne lage ostesaus av hvilken slags ost du vil med kun ren ostesmak. Sjekk ut MC sin kalkulator: http://modernistcuisine.com/2012/10/melty-cheese/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...