Gå til innhold

Memtest - Mulig å fastslå hvilken brikke feilen er på?

geir__hk

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en gammel traver av en maskin med to DDR rambrikker 1+1GB.

Maskinen har hatt stabilitetsproblemer, og etter å ha kjørt Memtest86+ på maskinen så har jeg påvist at feilen liggger i RAM-brikke(ne).

Så til spørsmålet. Memtest rapporterer om et lite antall celler i ram som feiler, og også addresseområdet som dette tilsvarer. Kan jeg med disse adressene kunne fastslå i hvilken av de to installerte RAM-brikkene feilen ligger i?

Så slipper jeg å å bruke tid på å teste med en av gangen for å se hvilken brikke som det er feil på.

Bare for å ha det sagt: dette er bare av ren nyskjerrighet jeg spør. Om jeg ikke finner det ut, så vil jeg likevel kjøre Memtest på maskinen med én ram-brikkke av gangen for å få maskinen i drift om ikke annet.

Og uansett om jeg får løsninga eller hjelp med fremgangsmåte og jeg fjerner RAM-brikken som jeg forhåpentligvis har identifisert riktig, så vil det være nødvendig å kjøre Memtest etterpå.

Uanset: Her er resultatet fra Memtest86+ V4.20

Info om CPU Chipset:
 Athlon 64 X2 2210 MHz
 L1 Cache:  64k 17267 MB/s
 L2 Cache: 512k  4316 MB/s
 L3 Cache: None
 Memory:   2048M 1136 MB/s
 Chipset:  AMD K8 IMC (ECC : Disabled)
 Settings: RAM : 157 MHz (DDR315) / CAS : 2.5-3-3-7 / DDR1 (64 bits)

TST Pass    Failing Address (tab-separert)
 5    0    0005ee49178    1518.2MB
 5    0    0005ee491b8    1518.2MB
 5    0    0005ee491f8    1518.2MB
 5    0    0005ee49238    1518.2MB
 5    0    0005ee49278    1518.2MB
 5    0    0005ee492b8    1518.2MB
 5    0    0005ee492f8    1518.2MB
 5    0    0005ee49338    1518.2MB
 5    0    0005ae48e5c    1518.2MB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så til spørsmålet. Memtest rapporterer om et lite antall celler i ram som feiler, og også addresseområdet som dette tilsvarer. Kan jeg med disse adressene kunne fastslå i hvilken av de to installerte RAM-brikkene feilen ligger i?

Så slipper jeg å å bruke tid på å teste med en av gangen for å se hvilken brikke som det er feil på.

Vet ikke om enn annen metode enn og teste 1 og 1 brikke.
Du går ann og bare kjøre test 5(kan velge hvilken test man vil kjør i Memtest86+)
Test 5 er den jeg alltid har brukt når jeg overklokker minne,denne test vil også gi feil viss minne får for lite spenning.
Test 5 [block move, 64 moves]
This test stresses memory by using block move (movsl) instructions and is based on Robert Redelmeier's burnBX test.
Memory is initialized with shifting patterns that are inverted every 8 bytes.
Then 4mb blocks of memory are moved around using the movsl instruction.
After the moves are completed the data patterns are checked.
Because the data is checked only after the memory moves are completed it is not possible to know where the error occurred.
The addresses reported are only for where the bad pattern was found.
Since the moves are constrained to a 8mb segment of memory the failing address will always be less than 8mb away from the reported address.
Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Da har jeg testet begge minnebrikkene hver for seg, og det viste seg at det var den som stod i DIMM1 som var defekt.

Setter ikke emnet til løst selv om jeg nå vet hvilken av brikkene som er defekt, for jeg vet fremdeles ikke hvordan dette kunne vært fastslått med begge brikkene montert samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...