Gå til innhold

Jobb som (offshore?) petroleumsingeniør


Anbefalte innlegg

Hei! Sitter her og tenker på hva jeg skal bli! :p Har alltid vært veldig god i matte og realfag, og et ingeniørstudie på NTNU har vært planen siden ungdomsskolen. Nå går jeg i 3. klasse VGS, og må begynne å tenke på hvilken type ingeniørutdanning jeg ønsker. Synes petroleumsingeniør høres spennende og lukrativt ut, men kjenner ingen som jobber innenfor oljesektoren. Noen som kan dele erfaringer?

 

Jeg vet lønna er høy, men hvor mye er det snakk om? Er det mye å tjene på å jobbe offshore? Ville det vært mulig å jobbe noen år offshore først, og så få seg en mer vanlig kontorjobb når man etter hvert stifter familie?

 

Vil det være et sikkert karrierevalg? Tenker litt på alt dette med miljøvennlig energi og slikt. Personlig mener jeg at vi må benytte oss av oljen så lenge den varer, men det er ikke jeg som styrer landet. Er det en fare for at jeg mister jobben om noen tiår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du jobber offshore vil du tjene mer enn klassekamerater som ender på land de første par-fem årene, så vil du tjene mer på land etterpå. Fint å få noen år offshore først, siden mange av dem som kun har vært på land har lite peiling på hvordan ting egentlig er.

 

Jeg er petroleumsingeniør, jobber fast offshore. Tjener greit, og får mye erfaring.

Lenke til kommentar

Hvis du jobber offshore vil du tjene mer enn klassekamerater som ender på land de første par-fem årene, så vil du tjene mer på land etterpå. Fint å få noen år offshore først, siden mange av dem som kun har vært på land har lite peiling på hvordan ting egentlig er.

 

Jeg er petroleumsingeniør, jobber fast offshore. Tjener greit, og får mye erfaring.

 

Takk for nyttig informansjon :)

 

Hvor lenge har du vært i jobben? Hvordan er arbeidstidene? Har hørt at man er lange perioder på jobb og lange perioder av jobb. Ville det vært mulig å skaffe seg en annen jobb i tillegg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvis du jobber offshore vil du tjene mer enn klassekamerater som ender på land de første par-fem årene, så vil du tjene mer på land etterpå. Fint å få noen år offshore først, siden mange av dem som kun har vært på land har lite peiling på hvordan ting egentlig er.

 

Jeg er petroleumsingeniør, jobber fast offshore. Tjener greit, og får mye erfaring.

 

Har du mulighet til å fortelle litt mer om hva slags utdannelse du har og konkret hva du gjør offshore?

 

Har hørt MYE forskjellig vedrørende offshorejobbing og ingeniører, alt fra at det finnes ikke ingeniører offshore og at det er helt feil valg om du vil offshore til at det ikke er noe problem å komme seg offshore som ingeniør.

 

Har også hørt at om du er sivilingeniør eller har mastergrad er du som regel overkvalifisert til offshorejobbing og helst ønsket på land?

 

Men jeg har i hvert fall sett stillingsannonser for offshoreingeniører og snakket litt med bransjen, så jeg vet at muligheten er der. Men vet ikke så konkret hva de egentlig gjør og om de faktisk jobber fast 2-4 rotasjon.

 

Regner med TS synes det er greit at jeg spør litt i tråden når det er on-topic. ;)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg jobber med borevæske. Jobber 2-4. Har bachelor i petroleum. 12 timer på, 12 timer av. Grei jobb, en del kontor, litt kjemitester og en del møter. Meget fornøyd.

 

Det er mange ingeniører offshore, men det er ikke like mange som har fast rotasjon. De som jobber i Statoil har gjerne en uke eller så hver 4-8 uke hvis de er boreingeniør på et prosjekt, og vanlig landjobb ellers.

 

I oljeservice har man mudingeniører, loggeingeniører, ingeniører innen MWD og retningsboring, sementingeniører, kompletteringsingeniører, ingeniører for subsea, i tillegg til company man, som alle gjerne er ingeniørutdannet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg jobber med borevæske. Jobber 2-4. Har bachelor i petroleum. 12 timer på, 12 timer av. Grei jobb, en del kontor, litt kjemitester og en del møter. Meget fornøyd.

 

Det er mange ingeniører offshore, men det er ikke like mange som har fast rotasjon. De som jobber i Statoil har gjerne en uke eller så hver 4-8 uke hvis de er boreingeniør på et prosjekt, og vanlig landjobb ellers.

 

I oljeservice har man mudingeniører, loggeingeniører, ingeniører innen MWD og retningsboring, sementingeniører, kompletteringsingeniører, ingeniører for subsea, i tillegg til company man, som alle gjerne er ingeniørutdannet.

 

Very nice.

 

Har du ambisjoner om å ta mastergrad og/eller komme deg på land etter hvert?

 

Tror jeg kommer til å satse på denne retningen selv neste år, men slik jeg forsto det på Schlumberger kvalifiserte nesten alle slags ingeniørretninger (til og med byggeingeniør som jeg vurderer), så det er ikke sikkert jeg går petroleum. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Jeg tar master i ind.oek., eller i hvert fall en del av fagene utenom, saa faar jeg se. Uansett hvilken retning du velger, saa har du mye muligheter!

 

Takker, Atmosphere.

 

Mye muligheter offshore?

 

Om byggingeniør er likestilt med maskiningeniør for å komme seg offshore hadde jeg nok valgt det, men ser for meg at maskiningeniør må være bedre. Men Schlumberger skriver per i dag at jeg like fint kan søke meg inn som byggingeniør. Men det er jo mulig at andre stiller foran meg i køen. Det viktigste er vel uansett gode karakterer. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viktigste er fravær. Petroleumsnæringen byr på mange muligheter og ingeniørutdanning er absolutt noe å satse på om du kan tenke deg å jobbe skift. Det er mye jobb, men du tjener proporsjonalt.

Go for it! :-)

 

Fravær? Ingeniørutdanning er ikke vgs?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg jobber med borevæske. Jobber 2-4. Har bachelor i petroleum. 12 timer på, 12 timer av. Grei jobb, en del kontor, litt kjemitester og en del møter. Meget fornøyd.

 

Det er mange ingeniører offshore, men det er ikke like mange som har fast rotasjon. De som jobber i Statoil har gjerne en uke eller så hver 4-8 uke hvis de er boreingeniør på et prosjekt, og vanlig landjobb ellers.

 

I oljeservice har man mudingeniører, loggeingeniører, ingeniører innen MWD og retningsboring, sementingeniører, kompletteringsingeniører, ingeniører for subsea, i tillegg til company man, som alle gjerne er ingeniørutdannet.

 

Du er altså en borevæskeingeniør? Eller "mud engineer"?

 

Nå mener jeg på generell basis, du tar jo mastergrad på siden og har mange muligheter. Men la oss si at du ikke hadde gjort det..

 

Hva er det som gjør at det er vanlig å ansette ingeniører til den stillingen i Norge? I mange andre land er det vanlig at de ikke har utdannelse utenom et 8-ukers kurs (eller noe i den duren der).

 

Si at en jobber 5 år offshore som borevæskeingeniør, hva kan en da gjøre på land etterpå? Vet du om det er vanskelig å få en ingeniørstilling?

Lenke til kommentar

Tja, det betaler meget bra (bedre enn entry-level på land for f.eks. Statoil), og det gir deg en veldig allsidig kunnskap av hva som foregår på en rigg---siden du må jobbe sammen med driller, derrickmen, sementer, operatør (company man) og kontraktør (boresjef/pusher). I tillegg er det fint å jobbe 2-4 når man bor utenlands eller bare liker å ha 4 uker fri hver andre uke. ;)

 

Tja, 95% av dem jeg er jobbet med av borevæskeingeniører er enten ingeniører eller sivilingeniører. Vi har alle det samme 8 ukers kurset i Houston, som vi må gjennom, og gjerne flere småkurs der borte. Det man merker her, er at mudingeniører fra USA er av et helt annet kaliber, spesielt de som reiser rundt med pickupen sin til landbrønner. De tjener mindre og har ofte ingen relevant utdannelse. De i gulfen er mer oppegående.

 

Det er vel kanskje mer komplisert på norsk sokkel enn mye i USA? Mye av systemene som brukes der er temmelig simple og billige, ift. til det som brukes i Nordsjøen. Mye horisontale landbrønner som bores med gelmud eller dieselbasert.På land har man ubegrenset plass, og borer man med billige systemer så slipper man mye av det man har offshore ift logistikk. Vi har òg strengere krav til ye, f.eks. hvordan man håndterer slop.

 

En annen grunn jeg kan tenke meg, er at de i Norge ønsker å kunne slå i bordet med ting som "90% av alle våre mudmen har 3 år + innen ingeniørfaglig utdannelse" til Statoil og andre operatører, som er veldig fokusett på utdannelse selv. Statoil er et av selskapene som skjønner at mud ikke er en råvare som hvem som helst kan drive, og har derfor gode laber og krever gjerne ekstra tester og følger opp mer. De amerikanske company men jeg kjenner er litt mer care til mud, med holdningen at "er ikke mud bare mud?".

Lenke til kommentar

Tja, det betaler meget bra (bedre enn entry-level på land for f.eks. Statoil), og det gir deg en veldig allsidig kunnskap av hva som foregår på en rigg---siden du må jobbe sammen med driller, derrickmen, sementer, operatør (company man) og kontraktør (boresjef/pusher). I tillegg er det fint å jobbe 2-4 når man bor utenlands eller bare liker å ha 4 uker fri hver andre uke. ;)

 

Tja, 95% av dem jeg er jobbet med av borevæskeingeniører er enten ingeniører eller sivilingeniører. Vi har alle det samme 8 ukers kurset i Houston, som vi må gjennom, og gjerne flere småkurs der borte. Det man merker her, er at mudingeniører fra USA er av et helt annet kaliber, spesielt de som reiser rundt med pickupen sin til landbrønner. De tjener mindre og har ofte ingen relevant utdannelse. De i gulfen er mer oppegående.

 

Det er vel kanskje mer komplisert på norsk sokkel enn mye i USA? Mye av systemene som brukes der er temmelig simple og billige, ift. til det som brukes i Nordsjøen. Mye horisontale landbrønner som bores med gelmud eller dieselbasert.På land har man ubegrenset plass, og borer man med billige systemer så slipper man mye av det man har offshore ift logistikk. Vi har òg strengere krav til ye, f.eks. hvordan man håndterer slop.

 

En annen grunn jeg kan tenke meg, er at de i Norge ønsker å kunne slå i bordet med ting som "90% av alle våre mudmen har 3 år + innen ingeniørfaglig utdannelse" til Statoil og andre operatører, som er veldig fokusett på utdannelse selv. Statoil er et av selskapene som skjønner at mud ikke er en råvare som hvem som helst kan drive, og har derfor gode laber og krever gjerne ekstra tester og følger opp mer. De amerikanske company men jeg kjenner er litt mer care til mud, med holdningen at "er ikke mud bare mud?".

 

Det er 470 en begynner på, er det ikke? Er det med feriepenger? Hm, trodde begynnerlønnen i statoil var høyere.

 

Med litt overtid kan en vel tjene gode penger der ute. Er de "strenge" på hvor mye overtid du kan jobbe? Da jeg jobbet i Halliburton (noe sier meg at du jobber der nå), på land riktignok, var det de 10-15 timene i overtid i uka som gjorde lønnen god.

Lenke til kommentar

Ligger på 6-700 k første året + evt. overtid. Da inkludert tillegg som f.eks. nattillegg. Ikke fantastisk, men grunnen til jeg gjøre det er pga. friperiodene, og det at jeg kan bo i utlandet og jobbe i Norge.

 

De virker ikke strenge på overtid, jeg vet om flere som jobber 3-3 (dvs. en uke overtid i hver arbeidsperiode).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ligger på 6-700 k første året + evt. overtid. Da inkludert tillegg som f.eks. nattillegg. Ikke fantastisk, men grunnen til jeg gjøre det er pga. friperiodene, og det at jeg kan bo i utlandet og jobbe i Norge.

 

De virker ikke strenge på overtid, jeg vet om flere som jobber 3-3 (dvs. en uke overtid i hver arbeidsperiode).

 

Ikke dårlig. Høres gøy ut med lange friperioder og bo i utlandet. Du er trainee? liker du opplegget? Vanskelig å få de jobbene?

 

.. Jeg er en nysgjerrigper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...