Gå til innhold

Hvordan var Albert Einstein så smart når han ikk engang kunne knyte skolissene sine?

Nux

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg leste en artikkel her om Einstein, og da ble jeg litt overrasket. Det sto at Einstein var "dum" i begynnelsen. Når noen spurte, svarte ofte faren : "Denne gutten kan ikke bli noen ting, for han klarer ikke å huske ting". En annen ting var at han ikke snakket før han var 4 år gammel. På skolen gjorde han det dårlig i alle fag med D og F. Hvordan kunne han gå fra dette til verdens smarteste person, trodde han var født smart jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"In 1895, at the age of sixteen, Einstein sat the entrance examinations for the Swiss Federal Polytechnic in Zurich (later the Eidgenössische Technische Hochschule ETH). He failed to reach the required standard in several subjects, mainly in French, but obtained exceptional grades in physics and mathematics."

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein#cite_note-23

Han var nok ingen idiot, du kan kan jo prøve å Google litt rundt.

Endret av Battaman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og skolesituasjonen er selvfølgelig noe som automatisk vil passe alle, og alle vil være ivrige efter å innta de rikelige porsjoner med autoritetstilbedelse og mental uniformering som den preussisk beåndete skolen så rundhåndet utdelte...

Altså, for det første feilkobler du mellom analytisk intelligens på den ene siden kontra evne og vilje til å godta et vilkårlig definert og høyst autoritativt arbeidende system på den andre siden.

For det andre er det noe som heter "personlige interesser", og noen personer er litt mere sta på dette feltet enn andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å være flink til å løse problemer eller komme med teorier selv om man har f.eks. dårlig hukommelse. Det finnes mange smarte mennesker som gjør det dårlig på skolen, og haugevis av "dumme" mennesker som går ut med gode karakterer.

Eller det kunne tenkes at fyren rett og slett ikke gadd å legge seg på minnet opplysninger som var ham knekkende likegyldige...

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk dette kan "forklares" i rikelig monn, uten at herr Asperger trenger å løfte en finger...

...sålenge man blant annet husker på hvilken minoritet Einstein tilhørte, samtidig som man også husker at familien var forholdsvis velsituert inntil (ca) den tid han skulle avlegge artium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...