rockybalboa Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 har 3 maskiner i huset på samme nettverk. 2 kablet og 1 trådløst. den ene maskinen som har kabel rett ifra modemet kommer ikke på nett. Den andre maskinen får nett igjennom en home plug. maskinen med problem kjører windows xp Det er ingen feil med nettverkskort det er ikke brudd i kabel (har prøvd flere) det lyser i lan porten på modemet og i pc'n de andre maskinene i huset har alle internett når jeg prøver å kjøre ping www.vg.no får jeg tilbake 0 % pakketap hverken internett explorer eller google chrome klarer å åpne nettet ingen brannmur eller antivirus er på. Det rare er at den som fungerer har ip adresse 192.168.1.103 den som ikke kommer på nett har 10.0.0.10 eller noe. dette er jo langt i fra hverandre, jeg har prøvd å sette fast ip adr. og ikke motta automatisk ifra DHCP. Dette fungerer fortsatt ikke. Det er en acer travelmate 8210 laptop. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Du har klart å opprette 2 subnett. Jeg kan ingenting om homeplug men jeg ville tro at de skulle vært på samme subnett som routeren altså med 10.x.x.x adresse. Sjekk manualen til homeplugsystemet. Det er sikkert noen her inne som kan homeplug som kan mer om hvordan du setter opp homeplug så den ikke lager sitt eget subnett. Det er iogforseg ikke noe stort problem å kjøre 2 subnett, men du vil ikke nå maskiner på tvers av dem og det kan jo være litt kjipt hvis man skal dele ting. Du kan sjekke om det muligens bare er et dnsproblem med å pinge ipadressen til vg som er 195.88.55.16, hvis den svarer så er det et dnsproblem. Lenke til kommentar
rockybalboa Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 det som er merkelig er at skype går det an å bruke , jeg har prøvd å ringe skype med den som ''ikke kommer på nett'' og den ringer til min mobil telefon som er pålogget skype. Jeg skjønner ikke hvorfor den er på ett annet subnet for jeg har ikke byttet. Den har alltid stått på å motta ip fra modemet automatisk. Har aldri hvert borti lignende problem. Den er jo bare koblet rett til modemet med kabel og det har den alltid hvert. Den andre maskinen får nett på følgende måte modem - homeplug - en annen ruter - kabel til maskin Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Homepluggen har nok lagd det selv, det er normalt at enheter gjør det hvis du ikke konfigurer de manuellt. Ping ipadressen til vg fra maskinen som er på 10er nettet. Lenke til kommentar
rockybalboa Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 den kommer ikke frem når jeg pinger ip adressen til vg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå