Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hei ! Skal ha eksamen på engelsk muntlig vg1 =

Anbefalte innlegg

Hei ! Skal ha eksamen på engelsk muntlig vg1 privatist.

Dette er læreplanen jeg må kunne til eksamen. Kan dere hjelpe meg å gi meg noen eksempler eller svar? :D

drøfte sosiale og kulturelle forhold, samfunnsforhold og verdier i flere engelskspråklige land

presentere og diskutere internasjonale nyheter og aktuelle hendelser

gjøre rede for bruken av engelsk som et internasjonalt verdensspråk

drøfte engelskspråklige tekster fra et utvalg av sjangrene dikt, novelle, roman, film og skuespill fra ulike deler av verden og tidsepoker

drøfte litteratur av og om urfolk i den engelskspråklige verden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvordan står det til med USA om dagen? England? Australia? evt et mindre land du kan noe om hvor engelsk er et hovedspråk, feks filipinene (er ett av to offisielle språk, hvis jeg husker rett.) Sammenlign gjerne litt mellom landene.

2. Typisk at du får spørsmål om Syria evt midtøsten. Les/se på utenriksnyheter.

3. Hvorfor er engelsk et verdensspråk? Engelsk imperialisme og USAs betydelse for Europa samt kulturelle påvirkning i etterkrigstiden. Hollywood kan du bruke som eksempel.

4. Vit hvem mark twain, Shakespeare, hemingway og f. scott fiztgerald er. Se filmen/les boken great gatsby og/eller old man and the sea, og google cliff notes på bøkene. Igjen, moderne eksempler kan være hollywood.

5. Urfolk blir isåfall England, eventuelt indianerene og aborginerne og behandlingen av disse folkegruppene, hvis man tenker på den nå engelskspråklige verden og urfolk som var der før det ble engelskspråklig.

Dette er bare eksempler. Kunne du redegjort for det meste av dette vil jeg tro du kunne fått god karakter i vg1.

Som alltid når det kommer til muntlig er det viktig å prate mye, selv om du ikke kan svare på spørsmålet, vri heller temaet til noe annet som ligner og vis at du kan prate for deg på engelsk enn å tie stille.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får oppgaver. Alle privatisteksamener har modell 1.

Jeg tok eksamen i ENG1002 (Engelsk VG1) muntlig i fjor høst, altså for 1 år siden, og jeg fikk enkelt og greit to emner som vi snakket om på eksamen:

1. Diskutere teksten "The way up to heaven" av Roald Dahl fra leselisten (jeg fikk første avsnitt på forberedelsen).

2. American Government

Begge veldig lette. Det som er trikset er å finne noe du kan mye om, og snakke i vei. Jeg kunne veldig mye om det amerikanske og britiske systemet, så jeg snakket i 20 minutter om det, sammenlignet osv. Fikk 6.

Når det gjelder hva du har fått beskjed om, så finner jeg det svært rart at de praktiserer det slik, men pytt sann. Mitt tips til deg vil være å lese en arbeidsbok godt, og refere til dette på eksamen. "During the course I read the text ... and ...". Trekke inn litteratur og knytte det til det du diskuterer. I tillegg så ser du at det kun er de tre øverste som faktisk ikke er avhengig av leselisten. Forbered deg ekstra på det.

Lenke til kommentar

1. Hvordan står det til med USA om dagen? England? Australia? evt et mindre land du kan noe om hvor engelsk er et hovedspråk, feks filipinene (er ett av to offisielle språk, hvis jeg husker rett.) Sammenlign gjerne litt mellom landene.

2. Typisk at du får spørsmål om Syria evt midtøsten. Les/se på utenriksnyheter.

3. Hvorfor er engelsk et verdensspråk? Engelsk imperialisme og USAs betydelse for Europa samt kulturelle påvirkning i etterkrigstiden. Hollywood kan du bruke som eksempel.

4. Vit hvem mark twain, Shakespeare, hemingway og f. scott fiztgerald er. Se filmen/les boken great gatsby og/eller old man and the sea, og google cliff notes på bøkene. Igjen, moderne eksempler kan være hollywood.

5. Urfolk blir isåfall England, eventuelt indianerene og aborginerne og behandlingen av disse folkegruppene, hvis man tenker på den nå engelskspråklige verden og urfolk som var der før det ble engelskspråklig.

Dette er bare eksempler. Kunne du redegjort for det meste av dette vil jeg tro du kunne fått god karakter i vg1.

Som alltid når det kommer til muntlig er det viktig å prate mye, selv om du ikke kan svare på spørsmålet, vri heller temaet til noe annet som ligner og vis at du kan prate for deg på engelsk enn å tie stille.

Lykke til!

Hei igjen ! 1. Hvordan står det til med USA om dagen? England? Australia? evt et mindre land du kan noe om hvor engelsk er et hovedspråk, feks filipinene (er ett av to offisielle språk, hvis jeg husker rett.) Sammenlign gjerne litt mellom landene.

Kunne du kommet med flere eksempler der du vett om de landede eller kan vi liksåm si om Aborginal i Australia eksempel , eller hva annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...