Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.

Vi bruker et program for å lage opperatør interface til prosess applikasjoner (HMI for de som vet hva det er). For a lage logikk på disse sidene bruker vi VBScript (ja jeg vet). Data fra prosessen blir lagret i en MySQL database og til ting som f.eks. trending av data på en side bruker vi ADODB til å hente ut data fra MySQL databasen. Med så langt?

For ekstern tilgang til applikasjonen konverterer utviklingsprogrammet vårt alle sidene vi lager til HTML. Disse HTML sidene blir hostet gjennom IIS slik at vi kan få ekstern tilgang utenfor et nettverk gjennom Internet Explorer (sukk).

Her kommer problemet med MySQL og ADODB inn. ADODB tilkoblingen vil lete etter databasen på klient maskinen og ikke serveren. Er klienten på samme netverk går det greit da det bare er å putte IP adressen til serveren inn i connection stringen, men dette fungerer ikke hvis klienten ligger utenfor sub-nettet.

Er det noen vei rundt dette? Noen måte å sette opp MySQL med IIS eller liknende for å få tilgang eksternt?

Setter stor pris på input på dette. Og ja jeg har googlet, mye, uten hell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skjønner dette riktig så kjører VBScriptet på klienten (IE) og det er klienten som ikke får tilgang til MySQL. Det er et litt uheldig utgangspunkt. Du sukker over at dere bruker VBScript, mens problemet ligger i at scriptene som benytter ADODB ikke kjører serverside, men på klienten. Det anbefaler jeg sterkt å endre på. Klientsidescript som jobber på DOM osv. kan seff. forbli på klienten på vanlig måte. Dere kan jo vurdere overgang til javascript, men det er en annen historie.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette problemet oppstår bare MySQL ligger på et annet subnett enn ADODB-klienten. Hvis det derimot er en brannmur imellom, forklarer det saken, og dere må åpne for trafikk på den porten MySQL bruker og eventuelt sette opp port-forwarding.

Dette kan være en litt tvilsom måte å gjøre det på sikkerhetsmessig, det avhenger av hva "ekstern" betyr, Det er ikke å anbefale sånn uten videre hvis det skal gis tilgang fra internett, da må dere få på plass en vpn-løsning, eventuelt kan dere åpne kun for statiske ip-adresser dere vet er sikre, i kombinasjon med SSL på databasetilkoblingen (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/ssl-connections.html)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...