Gå til innhold

Guide: 10 gratisprogrammer som holder orden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En seriøs foto-side som Akam burde ta med i betrakningen og omtalen om den organiseringen man gjør i nevnte programmer er noe som man kan ta med seg videre i andre programmer senere etterhvert som man selv og fotosamlingen vokser. Om man bruker timesvis på å legge inn tags og organisere bilder i samlinger på for eksempel 1709 så er det bortkastet tid om tjenesten legges ned eller man finner ut om man trenger et bedre program.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke finlest artikkelen, og kanskje dumt det. Men, jeg lurer på om man gir vekk rettigheter til at onlinetjenestene kan ta i bruk bildene man laster opp. Hvilke tjenester har slike klausuler og hvilke er frie for slikt og lar eieren av bilde ha alle rettigheter inntakt?

Sett bort i fra eventuell misbruk som at når bildene først er offentliggjort, så er det fort gjort at andre enn tjenesten tar det i bruk uten samtykke. La oss droppe det scenariet, for det må man være forberedt på at kan skje, dersom man velger funksjoner som deler bildene til andre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Faststone image viewer, photoscape og xnview er de tre jeg anbefaler av gratisprogrammer.

Bruker Xnview selv, men regner med det fases ut til fordel for xnviewmp som er xnviews etterfølger.

Det kommer jo helt an på hva man ser etter. Liker selv at man kan bruke dem som scanneprogram (via twain), har mulighet for å slå sammen bilder, og har mulighet til å forandre størrelse uten å miste forholdet mellom høyde og bredde (dvs at jeg kan sette ny høyde f.eks og så finner programmet ny bredde basert på forrholdet.

Liker også at man kan hente ut exif info (lese litt om oppløsning, innstillinger, kameratype osv) bl.a når folk hevder de knipser med dyre speilrefleks og så ser man at de egentlig har brukt et billig kompakt.

En annen sak er også at programmet må støtte "alt" man mater det med av bildefiler. Har vært borti noen sære format (bl.a et med fem bokstavers filtype). Programmet må heller ikke fylle opp med toolbars, spyware, registeroptimaliseringer, antivirus og annet rart som følger med.

Ut over det synes jeg også at windows eget fotoprogram som man får gjennom windows essentials fungerer greit til dagligdagse oppgaver. Bruker det til beskjæring og autojustering og til slike ting fungerer det helt fint.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...