Gå til innhold

Kompatibelt hovedkort til wmware?

crazypower

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ESXi er et "bare metal" produkt, altså det installeres som et operativsystem, og pcen/serveren kan ikke brukes til noe annet enn å lage virtuelle pcer.

VmWare Workstation er som navaster nevner et program som du kan kjøre både på Windows og Linux.

Jeg har brukt VmWare Workstation i flere år nå på mine to servere her hjemme.

Der kjører jeg en rekke virtuelle servere som står på døgnet rundt og har forskjellige oppgaver.

Jeg har da Windows Server 2012 R2 installert på begge serverene som server OS. Men har både brukt Windows Server 2008 R2 og Server 2012. Og har også kjørt Vmware Workstation på Windows 7.

ESXi er litt kresen når det kommer til hardware, ingen selvfølge at du får det til å fungere på en vanlig pc. Workstation kjører på alt.

160913vmware1.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Og hvis du allerede har Windows Server installert på maskinen kan det være like greit å benytte Hyper-V som er litt snillere på hardwarekravene.

For å installere en Hypervisor er det ikke nok at hovedkortet støtter det, du må også ha en cpu som gjør det. De fleste nyere i3,5 og 7 gjør dette. Ett kjapt søk på google vil gi deg svaret på om din cpu er støttet av hyper-v

Lenke til kommentar

Lisensmessig er Hyper-v overlegen i forhold til Vmware i alle fall. Den aktiverer i alle fall Windows Server OS automatisk på de virtuelle pcene.

Men jeg har ikke fått testet det ut, har liksom "alltid" brukt VmWare. Lurte litt på om jeg skulle legge det inn på den ene serveren i alle fall, nå etter jeg gikk over til Server 2012 R2 de siste dagene.

Lenke til kommentar

om du er villig til å kjøre en core server (kun tekst basert) kan du få hyper-v server gratis av MS her: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3512

enkleste administrasjons mulighet er å installere RSAT (Remote Server Administration Tools).

Dette er da kun en hyper-v server som ikke kan brukes til andre oppgaver som du vanligvis ville brukt MS Server OS til (domene controller, DNS. DHCP, ol.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...