Gå til innhold

Den norske sinte unge mannen

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Dei sinare åra har det her i Noreg vært meir og meir fokus på å få opp jentene. Dei er flinkere, smartere, bedre og på alle vis perfekte i forhold til den kvite unge norske mannen. I følge staten og det norske media. I likestillingens navn har skulen blitt meir og meir tilrettelagt for jentenes trengsler og måter å lære på. Det er nemlig ein forskjell her. Kanskje ein av grunnane til at det før var forskjellige skuler for gutter og jenter, stakkars guttene. Heile det norske systemet er laget for jenter, og guttene har ingen ting dei skulle ha sagt for korleis det er oppbygd. Så dei er og forblir nok skuletaperane.

Samtidig med dette blir det meir og meir vanlig å nesten karaktrisere menn som dyr, som voldtar, dreper, er pedofile og undertrykker. Det er liksom slik den norske mannen er. Alle norske menn er liksom slik virker det som, spesielt de unge. Ein felles byrde for individets handlinger. Som generaliseringer som fører til rasisme. Men enkelte er meir verdige enn andre, så alle kan ikkje rekne med rettferdig behandling. Den norske manns byrde.

Samtidig med alt dette, virker det nesten som dei svake guttene blir sett sterkt ned på, både av voksne og av andre, både gutter og jenter. Dei er eit slags søppel som skal bli trakka på, og dersom man gjør vondt mot dem er det ikkje så farlig. Svake gutter er det ingen medfølelse med, mangler folk empati eller er det noko som er galt med desse svake guttene, som det liksom er greitt å ikkje bry seg om? Det er til og med bevist at mødre har mindre lyst til å trøste ein gråtande gutt, enn ei gråtande jente. Gutter skal ikkje ha trøst, selv mødrene deira meinar ikkje det, dei skal ikkje ha hjelp eller medfølelse. Dei skal man trakke på og se ned på. Dei er ikkje like mykje verd som andre. Det ser vi, sjølv kun gjennom det eg har skreve om nå.

Så kjem vi til neste del av den svake unge manns kapittel, han som ikkje har blitt sett på som verdig nok til å bli trøsta av mora, han som skulegangen ikkje er særlig lagt til rette for, han som kun hører negative ting om kven han er, han konstant merker kor lite medfølelse andre har for han, han som det ikkje er noko særlig viktig med. Han kjem ut i arbeidslivet, og svakhet er heller ikkje likt her. Han vil ha mindre sjanse for arbeid, for suksess, ja for noko som helst. Ein sterk gjennomsyra forrakt for han, som gjennomsyrar heile hans liv og virke.

Kva med tryggheten han kanskje kan finne ved å gifte seg og kanskje stifte familie? Nei, det er slik at denne unge mannen, han kan nemlig aldri det. For kvinnene liker han nemlig ikkje, kvifor? Kvinnene vil alltid få kjæreste opp enda eit hakk. Så den som er lavast, jo, han får greie seg sjølv. Færre og færre menn får nemlig barn. Dei få som har hatt suksess, dei som har hatt eit fint og godt liv, dei som kanskje har blitt lagt litt ekstra til rette for, dei som har vist styrke og ikkje ekkel svakhet, dei får fleir barn. Med forskjellige kvinner. Fleir kull om du vil, som i dyreverdnen som har nådd sjølv menneskelivet igjen. Er vi blitt meir som dyr? Samtidig er kvinnene sure over at det ikkje fins skikkelige menn å bli kjærester med.

Da, nå som vi har følt med denne gutten, som nå er mann. Kva er han da? Ein glad femi mann, eller ein sur ung norsk mann. Forakter du han fremdeles? Om du gjør, så er du fjeset til den norske sosialismen og det norske sentrum, dykk hater svakhet, så lenge foraktet blir vist til dei riktige. Dette er ein bombe for oss alle og for alle vestlige land som går i samme retning som oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Så lenge unge menn blir behandla slik dei blir i dagens samfunn og forblir mindre lagt til rette for og meir diskriminert enn nokon anna gruppe vil det gå galt. Samtidig som alle andre folkeslag, kvinner og homser skal bli hjelpt til dei kunne forsvinne hodestups over ein skyskraper. Slikt som dette vil ikkje lenge bli akseptert og dersom det ikkje blir gjort noko med er det synd for dei gjeldende gruppene, samt staten og den eldre garde. Dersom slikt fortsetter lenge, over kanskje 20 år til, vil nokon finne ut at nok er nok.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Så lenge unge menn blir behandla slik dei blir i dagens samfunn og forblir mindre lagt til rette for og meir diskriminert enn nokon anna gruppe. Samtidig som alle andre folkeslag, kvinner og homser skal bli hjelpt til dei kunne forsvinne hodestups skyskraper. Slikt som dette vil ikkje lenge bli akseptert og dersom det ikkje blir gjort noko med er det synd for dei gjeldende gruppene, samt staten og den eldre garde. Dersom slikt fortsetter lenge, over kanskje 20 år til, vil nokon finne ut at nok er nok.

Helt enig! Hvor er støtteapparatet for rike, hvite menn i sin beste alder? Jeg har faen ingen ombudsmann jeg kan gå til, ingen støtte fra statskassen fordi jeg er ung, hvit mann. Hvem representerer mannen i politikken? Eller i næringslivet?

Hvorfor får ikke jeg et spesialstipend? Det er mye lettere for jenter å jobbe for å bli flinkere på skolen enn for meg. Hvordan skal jeg liksom lære meg å gjøre meg fortjent til noe? Det er helt jævla urettferdig at jeg, bare fordi jeg er mann, ikke får noe særbehandling!

Jeg får faen ikke engang en godt betalt jobb som jeg synes er kul servert på sølvfat.

/harselas

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Helt enig! Hvor er støtteapparatet for rike, hvite menn i sin beste alder? Jeg har faen ingen ombudsmann jeg kan gå til, ingen støtte fra statskassen fordi jeg er ung, hvit mann. Hvem representerer mannen i politikken? Eller i næringslivet?

Hvorfor får ikke jeg et spesialstipend? Det er mye lettere for jenter å jobbe for å bli flinkere på skolen enn for meg. Hvordan skal jeg liksom lære meg å gjøre meg fortjent til noe? Det er helt jævla urettferdig at jeg, bare fordi jeg er mann, ikke får noe særbehandling!

Jeg får faen ikke engang en godt betalt jobb som jeg synes er kul servert på sølvfat.

/harselas

"Du skal ikkje ta så lett den uretten som ikkje rammer deg selv" - Arnulf Øverland, fra diktet "Europa brenner". Kva veit du om korleis den unge mann har det i dette landet og i allefall, kva rett har du til å sei at alle menn har det godt og berre klager? Trenger du å være rik når du er ein kvit mann, kven har sagt at dei som sitter og styrer styrer for deg? Kven har sagt at man vil ha spesialstipend, alt eg ønsker er at skulen også skal bli lagt opp for menn, slik at også dei kan lære. Ingen ønsker særbehandling, men ivertfall behandling som andre får og ikkje dårligare. Unge kvite menn er i dag bakerst blant likemenn.

Eg forstår meg ikkje på slike som deg, som virker som å tru at unge menn ikkje lever, dei er ein slags figur som går rundt uten liv. Som ikkje har rett på god behandling. Eiger du eit snev av empati eller meinar du at det er riktig? Vær klar over det at når slike ting går for langt, skjer det gale ting.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen til at du vil finne lite støtte for mange av synspunktene dine, er den samme som er grunnen til at kvinner sutrer og griner seg til særbehandling mens menn sitter igjen med svarteper: "Mannfolk driver ikke med sutring og grining". Det er usedvanlig umandig, og få, meg selv inkludert, har vanskelig for å sympatisere med karer som sutrer over at de ikke får seg noe. Det er noe av det mest ynkelige jeg vet om, og initiativer som ellers er gode blir da nesten umulige for de fleste av oss å slutte oss til.

Når det er sagt har jeg inntrykk av at de aller fleste er imot kvotering og en del av de feministiske tiltakene, uten at det skjer mye endringer på den fronten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Du skal ikkje ta så lett på den uretten som ikkje rammer deg selv" - Arnulf Øverland, fra diktet "Europa brenner". Kva veit du om korleis den unge mann har det i dette landet og i allefall, kva rett har du til å sei at alle menn har det godt og berre klager? Trenger du å være rik når du er ein kvit mann, kven har sagt at dei som sitter og styrer styrer for deg? Kven har sagt at man vil ha spesialstipend, alt eg ønsker er at skulen også skal bli lagt opp for menn, slik at også dei kan lære. Ingen ønsker særbehandling, men ivertfall behandling som andre får og ikkje dårligare. Unge kvite menn er i dag bakerst blant likemenn.

Eg forstår meg ikkje på slike som deg, som virker som å tru at unge menn ikkje lever, dei er ein slags figur som går rundt uten liv. Som ikkje har rett på god behandling. Eiger du eit snev av empati eller meinar du at det er riktig? Vær klar over det at når slike ting går for langt, skjer det gale ting.

Grunnlag: Jeg er en ung hvit mann som har det for godt og bare klager. Middelsklasseunge av værste sort. Skolen var ikke noe for meg i det hele tatt, fikk gode karakterer uten å prøve, helt til jeg kom på universitetet. Da var det stopp, og jeg eide ikke studievaner.

Min søster bet i det sure eplet og jobbet selv om hun óg syntes det var kjedelig. Hun fikk mer igjen for det enn meg. Hovedsakelig fordi hun hadde studievaner når ting tok seg opp på universitetet. Merkelig nok.

Hvis du bor i Norge er du rik. Alle har muligheten til å lykkes, kanskje enda mer enn noen gang tidligere.

Den unge norske mannen klager ikke før etter videregående, når de innser at de ikke kan fortsette med å gjøre akkurat det som faller dem inn, og må begynne å jobbe for å få noe igjen. Selv om mange falt av allerede på ungdomskolen, men cruiset igjennom uansett. Mot bedre vitende.

Om ikke annet er vi for bortskjemte.

Hvis du ikke tar ansvar for å lære noe på skolen, blir det litt for lettvint å skylde på andre. Kunnskapen er tilgjengelig, men unge norske menn prioriterer det ned. Vi velger heller enkle, kjappe tilfredsstillleser.

Folk er 'unge' også mye lengre enn de var før i tiden. Etterkrigs-barna, våre foreldre, fikk tidligere barn, og måtte tidligere ut i jobb for å greie seg, enn oss. Vi er en dårlig oppdratt generasjon.

Jeg er enig i at skolesystemet trenger en overhaling og må moderniseres, men ikke fordi det er så synd på unge, sinte, umodne, hvite menn.

ps

Heter ikke det diktet 'Du må ikke sove'? Mener å ha hørt det på skolen. I ånden til diktet burde du kanskje heller fokusere på andre som har det mye, mye vanskeligere enn unge hvite menn i Norge.

• Liker 5
Lenke til kommentar

"Du skal ikkje ta så lett den uretten som ikkje rammer deg selv" - Arnulf Øverland, fra diktet "Europa brenner". Kva veit du om korleis den unge mann har det i dette landet og i allefall, kva rett har du til å sei at alle menn har det godt og berre klager? Trenger du å være rik når du er ein kvit mann, kven har sagt at dei som sitter og styrer styrer for deg? Kven har sagt at man vil ha spesialstipend, alt eg ønsker er at skulen også skal bli lagt opp for menn, slik at også dei kan lære. Ingen ønsker særbehandling, men ivertfall behandling som andre får og ikkje dårligare. Unge kvite menn er i dag bakerst blant likemenn.

En ting til:

Kan du komme med et konkret eksempel på urettferdighet du ble utsatt for fordi du var hvit og mann?

Sidenote:

Noen som har en god oversettelse på sense of entitlement?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg tror mye av grunnen til at du vil finne lite støtte for mange av synspunktene dine, er den samme som er grunnen til at kvinner sutrer og griner seg til særbehandling mens menn sitter igjen med svarteper: "Mannfolk driver ikke med sutring og grining". Det er usedvanlig umandig, og få, meg selv inkludert, har vanskelig for å sympatisere med karer som sutrer over at de ikke får seg noe. Det er noe av det mest ynkelige jeg vet om, og initiativer som ellers er gode blir da nesten umulige for de fleste av oss å slutte oss til.

Når det er sagt har jeg inntrykk av at de aller fleste er imot kvotering og en del av de feministiske tiltakene, uten at det skjer mye endringer på den fronten.

Det er nøyaktig det som er problemet mange unge menn lider under. Nøyaktig det at svakheten blir så til dei grader forakta, av kvinner og menn som har denne holdninga. Det er som historien eg skreiv over, det er liksom det å nedgradere folk og trakke på dei som søppel fordi dei tilfeldigvis vart født som mann og kanskje ikkje hadde like muligheitar for å hevde seg som mange andre. Skal denne svakheten bli enda meir forakta synes du? Er den urett som ikkje rammer dei du bryr deg om, ikkje urett verd å forandre?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Grunnlag: Jeg er en ung hvit mann som har det for godt og bare klager. Middelsklasseunge av værste sort. Skolen var ikke noe for meg i det hele tatt, fikk gode karakterer uten å prøve, helt til jeg kom på universitetet. Da var det stopp, og jeg eide ikke studievaner.

Min søster bet i det sure eplet og jobbet selv om hun óg syntes det var kjedelig. Hun fikk mer igjen for det enn meg. Hovedsakelig fordi hun hadde studievaner når ting tok seg opp på universitetet. Merkelig nok.

Hvis du bor i Norge er du rik. Alle har muligheten til å lykkes, kanskje enda mer enn noen gang tidligere.

Den unge norske mannen klager ikke før etter videregående, når de innser at de ikke kan fortsette med å gjøre akkurat det som faller dem inn, og må begynne å jobbe for å få noe igjen. Selv om mange falt av allerede på ungdomskolen, men cruiset igjennom uansett. Mot bedre vitende.

Om ikke annet er vi for bortskjemte.

Hvis du ikke tar ansvar for å lære noe på skolen, blir det litt for lettvint å skylde på andre. Kunnskapen er tilgjengelig, men unge norske menn prioriterer det ned. Vi velger heller enkle, kjappe tilfredsstillleser.

Folk er 'unge' også mye lengre enn de var før i tiden. Etterkrigs-barna, våre foreldre, fikk tidligere barn, og måtte tidligere ut i jobb for å greie seg, enn oss. Vi er en dårlig oppdratt generasjon.

Jeg er enig i at skolesystemet trenger en overhaling og må moderniseres, men ikke fordi det er så synd på unge, sinte, umodne, hvite menn.

ps

Heter ikke det diktet 'Du må ikke sove'? Mener å ha hørt det på skolen. I ånden til dik. tet burde du kanskje heller fokusere på andre som har det mye, mye vanskeligere enn unge hvite menn i Norge.

Alle er ikkje den samme personen som deg. Meir treng eg ikkje å sei. Ei gruppe er ikkje lik og folk kan ha vansker du ikkje forstår, sjølv om du kanskje er ein ung norsk mann. Skal også sei at eg fekk dårlige karakterar på ungdomskulen, men på videregåande fekk eg 5 i snitt når eg var ferdig. Eg veit svært godt kor tungt det er å arbeide med fag og er nå til våren ferdig med ein bachelorgrad og kan rekne med å tene ein god slump med penger allerede når eg begynner å arbeide. Forskjellen er den at "eg tar ikkje så inderlig vel den urett som ikkje rammer meg selv". Diktet heiter du må ikkje sove ja, hugsa feil. Kven er det som på organisasjonsbasis har det dårligare enn norske menn her til lands? Er ikkje eit problem eit problem? Er ikkje mennesker verd det samme, eller er enkelte rett og slett mindreverdige? Spør deg sjølv. Så finner du det innlysande svaret eg har prøvd å få deg til å forstå.

En ting til:

Kan du komme med et konkret eksempel på urettferdighet du ble utsatt for fordi du var hvit og mann?

Sidenote:

Noen som har en god oversettelse på sense of entitlement?

Eg har ikkje blitt utsatt for mykje urettferdighet. Men eg ser likevel eit problem. Det eg har nevnt ovanfor i første innlegg er svar på det du spør om.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Kravmentalitet?

Forøvrig vil nok evolusjonen ta seg av "den norske sinte unge mannen".

[Om ikke Gud skulle begynne å blande seg inn, da.]

Du veit vel det at svakhet er noko som kjem uansett, så nei, du vil aldri bli kvitt den sinte unge norske mannen. Eg personlig trur at kanskje din eventuelle sønn kan bli det og. Så får vi vel sjå ;) Eg fryder meg litt med tanken. Så skulle eg ha vist han kva du skreiv her :D

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det gir ingen mening å snakke om evolusjon på individ-nivå.

Evolusjon handler om endringer i populasjoner.

Igjen: Svake gutter vil alltid bli født.

Om du ikkje vil ha dei, får du begynne å kaste dei du trur er svake ned ei skrent slik dei i Sparta gjorde. Altså myrde dei. Valg nummer to er vel det å kanskje behandle dei skikkelig slik at dei ikkje blir sinte. Eg håper inderlig at din sønn blir ein av dei svake guttene.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

"Oleoh, I am your father!"

Ja, prøv å børst det av deg med humor du. Faktum kan likevel bli at du ser guttungen din lide for akkurat det samme styggheten det virkar som du er for her. Eg vil og slenge inn at det er ingen tvil kvifor vi har mennesker som vil sjå heile verden ødelagt. Dykk veit kva dykk skaper, og Gud bedre, vil dykk ta konsekvensene av det også etter ei stund.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ja, prøv å børst det av deg med humor du. Faktum kan likevel bli at du ser guttungen din lide for akkurat det samme styggheten det virkar som du er for her.

Du antar for mye.

Du antar at du vet hva jeg mener og du antar at jeg har en sønn.

Ta med i betraktningen at du kan ta feil på begge punktene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du antar for mye.

Du antar at du vet hva jeg mener og du antar at jeg har en sønn.

Ta med i betraktningen at du kan ta feil på begge punktene.

Eg antar ingen ting. Du viser tydlig å også ha ein forakt for svakhet, slik som med desse guttungane, ved å f.eks. sei at evolusjonen vil ta seg av dei. Noko som er helt virkelighetsfjernt. Vidare har eg ikkje antatt at du har ein sønn, men eventuelt om du får, skreiv eg, at eg ville likt å vist han dette om han vart ein del av den delen av befolkninga som du virker som missliker.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri møtt deg eller noen andre av disse "guttungene", men det høres på deg ut som om NAV får nok å gjøre i årene som kommer. Sviktet av mamma, sviktet av kvinner generelt, sviktet av samfunnet.

Skal vi skru klokka tilbake til tiden før unionsoppløsningen, da en mann kunne forvente at hustru og pikebarn sto på pinne for hans behag? Eller skal vi lære oss å leve med at samfunnet stiller større krav til individene i dag enn det gjorde på den tiden? (Her tenker jeg spesielt på det som andre personer forventer av deg.)

Før internet kom, så kunne man i ro og mak diskutere saker i sin egen stue og forvente et visst nivå av respekt fra deltagerne. I dag blir man overhøvlet av en bokmåltalende fyr som tillater seg å så tvil om ens egen samfunnsdiagnose. Ting var nok på mange måter bedre før, for mange.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg har aldri møtt deg eller noen andre av disse "guttungene", men det høres på deg ut som om NAV får nok å gjøre i årene som kommer. Sviktet av mamma, sviktet av kvinner generelt, sviktet av samfunnet.

Edit: Beklager eg missforstod deg her.

Ja, kanskje dei får mykje å gjøre i nav skal du sjå.

Skal vi skru klokka tilbake til tiden før unionsoppløsningen, da en mann kunne forvente at hustru og pikebarn sto på pinne for hans behag? Eller skal vi lære oss å leve med at samfunnet stiller større krav til individene i dag enn det gjorde på den tiden? (Her tenker jeg spesielt på det som andre personer forventer av deg.)

Kva er det du tenker på her? At det er greitt å behandle folk dårlig fordi at krava i dag er høgare?

Før internet kom, så kunne man i ro og mak diskutere saker i sin egen stue og forvente et visst nivå av respekt fra deltagerne. I dag blir man overhøvlet av en bokmåltalende fyr som tillater seg å så tvil om ens egen samfunnsdiagnose. Ting var nok på mange måter bedre før, for mange.

Du kan etter det eg har lagt merke til, framleis diskutere i ro og mak i stova di. Du kan også la være å sleppe denne bokmåltalande fyren inn. Du får sei til denne mannen at du ikkje er heime, så lar han deg sikkert være i fred.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det er nøyaktig det som er problemet mange unge menn lider under. Nøyaktig det at svakheten blir så til dei grader forakta, av kvinner og menn som har denne holdninga. Det er som historien eg skreiv over, det er liksom det å nedgradere folk og trakke på dei som søppel fordi dei tilfeldigvis vart født som mann og kanskje ikkje hadde like muligheitar for å hevde seg som mange andre. Skal denne svakheten bli enda meir forakta synes du? Er den urett som ikkje rammer dei du bryr deg om, ikkje urett verd å forandre?

Jeg forakter ikke menn som er svake osv. Det jeg forakter er de som griner og skylder på samfunnet når de ikke får seg noe. De får nesten ta seg sammen og ta mot til seg. Det samme gjelder forøvrig kvinner som sutrer og griner uten grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...