Gå til innhold

T Matte - Påbygg - Viderutdanning

Speider-gutten

Anbefalte innlegg

Går nå 3. påbygg med P2 matte, som eneste alternativ.

Gikk medier og kommunikasjon årene før, med kun 1 år matte, det også P1 matte. 6 i standpunkt.

Jeg vil videre på universitet med datastudier, der inntaksnivået er på R1/2.

Har skjønt at det å gå fra P til R er et stort sprang, så det er veldig smart å ha T i bunn for å klare R enklere.

Har fått tak i T1 Mattebok (Sigma) og har begynt å lese. Tenkte først å ta privatist eksamen i 1T matte før jul, for så å ta T2 etter jul. Rådgiver sa at T2 ikke var noe særlig vits, det flesteparten gjorde var å ta 1T så gå på 1R.

I tillegg så var det heller ikke noe vits i å ta privatist eksamen, for på papiret så kunne jeg lett gå fra P matte til R matte med forkurs ved et av universitetene neste år. I tillegg så kunne jeg være uhelig å få en dårlig karkter som ville trekke snittet mitt ned. Men det å lese på 1T var fortsatt smart for å få et godt grunnlag til R matte.

Det jeg lurer på er, vil det være lurt å bare ta 1T som privatist, med eksamen etter jul. Da får jeg et helt år på å lese meg opp, samt jeg vil få en eksamenskarakter som kanskje vil trekke meg opp eller ned.

Eller vil det være dumt, i og med at det er en mulighet for at jeg blir trekt ned?

Er det enklere å komme inn på forkurs med T matte på papiret istedenfor P matte?

Andre som har noen innvendiger/tips osv som kan hjelpe?

Leser selv og bruker Ent3r tilbudet ved UiS til å komme i gang med matten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Forkurs er en bra vei inn til ingeniørstudiene dersom du er villig til å satse et helt år på det. Du kan ved mange skoler enten velge kun matte/fysikk, eller fullt forkurs som inneholder norsk, engelsk og samfunnsfag i tillegg. Fordelen med å ta fullt forkurs er at du ved søknadsprosessen til ingeniørstudiet vil bli rangert i egen kvote (forkurskvote), som er på 20% av studieplassene. Det finnes noen unntak, som f.eks. NTNU som ikke har dette, men de fleste offentlige høyskoler kjører det slik. Matten på forkurset er kun R1/R2, og det knaker i gang med en gang, så rådet er å delta aktivt og følge godt med. Fysikken er spennende, og gir en innføring i forskjellige fagfelt innenfor fysikken. Norsk, engelsk og samfunnsfag er relativt enkle fag.

Når det gjelder hvorvidt det spiller noen rolle hvilken matte du har fra før, så er jeg ganske sikker på at det ikke gjør det. Jeg gikk på forkurs med tidligere yrkesskoleelever, som gjerne bare hadde to år, og noen ikke en gang innfor tekniske fag, så jeg tviler på at det spiller noen rolle. Når du søker videre på høyere utdanning, vil heller ingenting av det du har hatt på videregående spille noen som helst rolle dersom du søker med fullt forkurs; det er da kun de 5 karakterene fra forkurset som gjelder.

På ingeniørhøyskolen vil du møte tunge matematiske fag, og fysikkrelaterte fag med tung anvendt matematikk. Derfor er det greit å kunne møte dette med en god pondus. Merk at forkurset formelt sett kun kvalifiserer deg til høyskoler som aksepterer forkurs, og at dette egentlig ikke gjelder universiteter. Det hender at universiteter aksepterer forkurs i opptakskravene, både formelt og uformelt, men ikke alltid. Fagplanen til forkurs er egentlig ikke helt lik som for bl.a. R1 og R2, og derfor gjelder ikke karakterene du får som R1/R2, men heller det som populært kalles "forkursmatte".

Så, dersom du kan avse et år til forkurs, er det absolutt å anbefale. Selv gikk jeg forkurset på HiT, og det var veldig bra lagt opp, med dyktige forelesere.

Håper dette løste litt opp i tankefloken din. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...