Gå til innhold

15K - Gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har lagd meg en liste over deler til den nye PC-en min. Det jeg lurer på er:

- Først og fremst, passer alle delene sammen?

- Bør jeg bytte noen av delene ut?... (til bedre deler)

- Er denne PC-en er framtidssikker? kommer den til å kjøre mesteparten av

spillene som kommer i fremtiden?

Bør jeg ha vannkjøling? Skal ha R4 med vindu, så jeg vil ikke ha en gigantisk Noctua inne der :p. Men viss jeg må, så må jeg :)

Jeg har tenkt til å bygge selv, men det er min første gang :)

Jeg lurer også på om den kan kjøre de spillene jeg vil spille på høy/max grafikk:

BF4, Planetside2, Arma 2, WoW og lignende

Siste: Hvilke skjermer til rundt 1000 - 1750 anbefaler dere?

post-312482-0-72902200-1378934747_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

Jeg har lagd meg en liste over deler til den nye PC-en min. Det jeg lurer på er:

- Først og fremst, passer alle delene sammen?

- Bør jeg bytte noen av delene ut?... (til bedre deler)

- Er denne PC-en er framtidssikker? kommer den til å kjøre mesteparten av

spillene som kommer i fremtiden?

Bør jeg ha vannkjøling? Skal ha R4 med vindu, så jeg vil ikke ha en gigantisk Noctua inne der :p. Men viss jeg må, så må jeg :)

Jeg har tenkt til å bygge selv, men det er min første gang :)

Jeg lurer også på om den kan kjøre de spillene jeg vil spille på høy/max grafikk:

BF4, Planetside2, Arma 2, WoW og lignende

Siste: Hvilke skjermer til rundt 1000 - 1750 anbefaler dere?

Blir et kjapt svar dette.

Alle delene passer, og er egentlig ganske greie deler.

Angående SSD så anbefaler jeg at du vurderer denne. Den har ikke like god ytelse, men den har lengre levetid. Samsung-en har bedre ytelse og veldig god pålitelighet i likhet med Intel. Levetiden er ulempen til EVO dog.

En PC kan aldri være "fremtidssikker". Prosessor, skjermkort og hovedkort er ting som fort blir utdatert. Det du kan gjøre fremtidsrettet er strømforsyningen, kjølingen, kabinettet og til dels minne (siden prisene går oppover nå). SSD-en kan du jo også ta med deg senere, så er greit å ha ihvertfall 240 GB.

Prosessoren i5-4670K er vel det nærmeste du kommer "fremtidssikker", da det er en av de beste kjøpene nå og kan overklokkes.

Skal du ha noe som varer lenge må du kjøpe en superkraftig PC. Men dette lønner seg ikke i det lange løp. Kjøp heller det som gir mest verdi for pengene til enhver tid.

Strømforsyning er også noe du bør bruke mye penger på, fordi bærer den god kvalitet så kan du ta den med til neste PC når du oppgraderer neste gang. I tillegg vil en bedre strømforsyning være stillere og kaldere.

Prosessorkjøler er også greit å kjøpe noe skikkelig av, spesielt om du har planer om å overklokke. Skal du ha vannkjøling, gå for minimum Corsair H80i eller H100i. Under dette så er det luftkjølere som er like gode, og enda mer stillegående. Kjøper du vannkjølings-kit så må du akseptere litt støy, de er ikke så stillegående som Noctua-kjølerene. Som et vannkjølingssett så får du ikke like mye som du skulle ha trodd. Akkurat nå er Noctua NH-D14 skikkelig billig, og gir mer kjøling for pengene enn vannkjøling. Så jeg anbefaler deg å kjøpe en sånn, den er god nok til en del overklokking.

Skjønner at du ikke vil ha en stor monsterkjøler som stjeler all oppmerksomheten og dekker til hele vinduet. :p Men skal du gå for H100i ville jeg ha investert i noen Noctua-vifter (NF-F12). Trenger ikke å være de dyreste viftene, men er greit å kjøpe ny bedre når du først bytter dem ut.

Du kan også vurdere å avvente vannkjøling til senere og heller kjøpe et ferdigsett fra EK. Dette er mye bedre og kan bygges på senere. I tillegg er det bra nok til å kjøle både CPU og GPU. Men det spørs hvor store ambisjoner du har for PC-bygging.

F.eks. Arma krever sterke kjerner, så det gjør ikke noe at du overklokker litt. BF4 skal kunne gå greit på denne maskinvaren. Resten tror jeg heller er et mindre problem, så det går nok bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Så h100i bråker mer enn Noctua D14? Synes bare den er så stor og stygg :p

Kanskje jeg bare skal vurdere å droppe vinduet på kabinettet? Hadde litt lyst på et vindu til å se inn, men den skal jo hovedsakelig brukes til spilling :)

Men hvis jeg går for h100i, da må jeg bytte ut de Corsair viftene til Noctua sine hvis jeg forstod det riktig?

Kan du foreslå noen gode PSU'er? :)

Lenke til kommentar

Siden du har valgt corsair så kan du ta en titt på corsair sin hx serie. Om du vil spandere litt ekstra kan du også ta en titt på ax serien. Hx serien er gull sertifisert, og ax serien er platinum sertifisert. Sertifiseringen forteller hvor effektiv en psu er.

H100 er ikke så mye bedre enn D14, og som du sier så bråker stock viftene til h100 veldig mye. Blir bedre om du bytter til andre vifter. Sørg for å velge noen vifter med litt statisk trykk. Må jo presse luften gjennom radiatoren også.

Hvis du vil at det skal se fint ut, så kan du ta en titt på custom vannkjøling. Men det kommer til å øke budsjettet ditt med mange tusen kr.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Siden du har valgt corsair så kan du ta en titt på corsair sin hx serie. Om du vil spandere litt ekstra kan du også ta en titt på ax serien. Hx serien er gull sertifisert, og ax serien er platinum sertifisert. Sertifiseringen forteller hvor effektiv en psu er.

H100 er ikke så mye bedre enn D14, og som du sier så bråker stock viftene til h100 veldig mye. Blir bedre om du bytter til andre vifter. Sørg for å velge noen vifter med litt statisk trykk. Må jo presse luften gjennom radiatoren også.

Hvis du vil at det skal se fint ut, så kan du ta en titt på custom vannkjøling. Men det kommer til å øke budsjettet ditt med mange tusen kr.

Tusen takk for svar!

Tror ikke jeg vil gå for Custom Vannkjøling, blir litt for mye kostnader.

Men hvis jeg bytter ut viftene på H100i-en med f.eks disse, vil den bli like stille som D14?

Blir også litt dyrere å kjøpe H100i + nye vifter istedenfor D14

Lurer på en ting; Når jeg kjøper alle delene og sånt, må jeg kjøpe med noen ledninger eller verktøy?

EDIT: Hvor mye watt trenger jeg til PSU? 650-750 ?

Endret av Larsulf
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Så h100i bråker mer enn Noctua D14? Synes bare den er så stor og stygg :p

Kanskje jeg bare skal vurdere å droppe vinduet på kabinettet? Hadde litt lyst på et vindu til å se inn, men den skal jo hovedsakelig brukes til spilling :)

Men hvis jeg går for h100i, da må jeg bytte ut de Corsair viftene til Noctua sine hvis jeg forstod det riktig?

Kan du foreslå noen gode PSU'er? :)

Takk for takk. ;)

Jepp, det gjør den. men du kan skru ned viftehastigheten. De støyer mer, men igjen så yter H100i bedre samt er dyrere. Spør du meg så er ikke de settene et like komplett produkt som Noctua sine, med tanke på hva du får for pengene, pakkeinnhold og viftekvalitet.

Det ser finere ut med vindu også, til og med hvis du ikke bruker det spesifikt for å kikke inn. ;)

Du må jo ikke, men f.eks. jeg hadde synes at H100i hadde blitt for bråkete og dermed byttet ut viftene.

Gode PSU-er er generelt sett Corsair (kvalitet, ligger som regel best i pris), Seasonic (kongen av PSU, litt dyre), Be-Quiet (stillegående kvalitet), Fractal Design (stillegående kvalitet), Thermaltake (kvalitet, litt dyre og vanskelige å få tak i).

Så her står det egentlig mellom Corsair, Be-Quiet og Fractal Design ville jeg sagt. Alt etter hva du er ute etter. Den nye RM-serien til Corsair skal være meget stillegående, men har ikke undersøkt dem grundig nok enda. Kommer med spesifikke anbefalinger snart. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Tror nesten det er bedre å gå for D14 for deg. Koster bare for mye å kjøpe vifter og h100. Du vil ikke legge så mye merke til temperaturforskjeller. Igår hadde komplett timesalg, da var noen av noctua viftene ganske billige.

Du får heller bruke luft, spare penger og kjøre med full vannkjøling i fremtiden. Lukket vannkjøling er et halvferdig produkt i mine øyner.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil gå for Custom Vannkjøling, blir litt for mye kostnader.

Men hvis jeg bytter ut viftene på H100i-en med f.eks disse, vil den bli like stille som D14?

Blir også litt dyrere å kjøpe H100i + nye vifter istedenfor D14

Lurer på en ting; Når jeg kjøper alle delene og sånt, må jeg kjøpe med noen ledninger eller verktøy?

EDIT: Hvor mye watt trenger jeg til PSU? 650-750 ?

Er forståelig, blir 2 k, selv om du får mye for pengene. Du får heller tenke på det senere. :) Og det er din første selvbygg også.

Tingen er at pumpen på H100i bråker litt, men det skal jo gå an å skru denne ned uten at det går for mye ut over ytelsen. NH-D14 vil nok være marginalt stillere enn H100i med begge på laveste hastigheter, selv med Noctua-vifter på H100i. Men med Define R4 tror jeg ikke du kommer til å høre så mye til det at det gjør noe.

Du trenger ikke å kjøpe noe ekstra, utenom antistatisk armbånd. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke bruker det selv, men jeg lader meg selv ut på jordingen i stikkontakten før jeg begynner å koble. Og passer på å holde i kantene, borte fra elektronikken.

Hvor høy effektkapasitet du trenger avhenger litt om du skal overklokke, og hvilken PSU det er. Men 600-700 skal holde. Kjøper du 650 W skal det være bra. Det er greit å kjøpe enten Gold- eller Platinum-PSU, selvsagt avhengig av budsjett. Men Corsair RM650 eller HX650 v2 er gode valg. Synes du det blir for dyrt kan du ta TX-modellen du har i listen, den er god den også. Men jeg ville anbefalt HX. :)

Lenke til kommentar

Tror nesten det er bedre å gå for D14 for deg. Koster bare for mye å kjøpe vifter og h100. Du vil ikke legge så mye merke til temperaturforskjeller. Igår hadde komplett timesalg, da var noen av noctua viftene ganske billige.

Du får heller bruke luft, spare penger og kjøre med full vannkjøling i fremtiden. Lukket vannkjøling er et halvferdig produkt i mine øyner.

Jeg er enig. Spørs hva TS synes er viktigest, om det er utseende eller ytelse/verdi. :) H100i er strengt tatt ~15% bedre, men jeg hadde personlig valgt NH-D14 fordi det er et bedre produkt totalt sett.

Da går jeg for D14 og bruker litt mere penger på PSU istedenfor.

Har funnet frem to PSU-er fra corsair her, nå er jeg jo litt usikker på hvor mye watt systemet mitt trenger. Hvis PSU-en hadde vært ganske stillegående så har det vært ett stort pluss :p

CORSAIR RM SERIES 750W GOLD MODULAR PSU CORSAIR HX750 MODULAR GOLD 750W

Høres flott ut.

Ser ut som du fant dem selv.. :p Jeg som er litt treg å svare. Hvis du er OK med å bruke så mye penger på PSU så er det kjempeflott!

Hovedforskjellen på de strømforsyningene er støynivået. RM er designet for å være stillegående. Ta den du. ;)

Jeg lurer på om RM-serien er bygd på samme design som Fractal Design sine... :hmm:

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det er over et halvt år siden (7 måneder) siden Nvidia lanserte sin siste topp-gpu.

AMD sitt kort 7970 ble annonsert i 2011 og har vært tilgjengelig i butikkene i januar 2012. Topp-gpuen deres 7970Ghz edition ble lansert i fjor sommer.

PS4 kan forhåndsbestilles i dag og du har den i postkassen om tre måneder, nye Xboxen er også på vei. Dette vil føre til økt fokus på å forbedre grafikk og ytelse fremfor energieffektivitet som har vært fokus de siste årene.
CPUen jeg kjøpte for nesten 3,5 år siden (i7-980x) er fremdeles noe av det raskeste i butikkhyllene i dag.

Battlefield 4 kommer ut neste måned og jeg tror ikke det er tilfeldig at neste generasjon skjermkort ryktes å komme ut samtidig.

Jeg holdt nylig på å kjøpe et Geforce Titan kort, men endte opp med et rimeligere GTX 770 kort istedenfor mens jeg venter på alle de nye godsakene som kommer.

Oppsettet ditt ser bra ut, det blir en kjempefin pc. Hvis jeg ikke kunne ventet litt med å kjøpe ville jeg vurdert å gått ned til et gtx 770 kort med 4gb ram (bf4 systemkrav anbefaler 3gb) og brukt de sparte pengene på å kjøpe en til ssd-disk og sette i raid.

Planetside 2 er dårlig optimalisert så ikke bli skuffet dersom maskinen ikke kjører det helt smooth med grafikken skrudd helt opp, du er ikke alene men utviklerne jobber med saken.
Min cpu overklokket til 4,3ghz kjører det på ca 60 fps.

Lykke til :)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer kanskje litt sent, men:

Ser dette bra ut? Bør jeg skifte på noe?

Er bare så usikker når det gjelder så mye penger som skal inn i den at jeg vil være 100% sikker! :)

Gå for en 120Hz/144Hz skjerm! Og bruk 2d lightboost!

Ikke glem et godt (mekansik) tastatur og en god mus/musematte. Det er også viktig med et ok hodesett. Dette er billige ting (i forhold til resten av en pc) som påvirker spillopplevelsen betreaktelig

Lenke til kommentar

Det er over et halvt år siden (7 måneder) siden Nvidia lanserte sin siste topp-gpu.

AMD sitt kort 7970 ble annonsert i 2011 og har vært tilgjengelig i butikkene i januar 2012. Topp-gpuen deres 7970Ghz edition ble lansert i fjor sommer.

PS4 kan forhåndsbestilles i dag og du har den i postkassen om tre måneder, nye Xboxen er også på vei. Dette vil føre til økt fokus på å forbedre grafikk og ytelse fremfor energieffektivitet som har vært fokus de siste årene.

CPUen jeg kjøpte for nesten 3,5 år siden (i7-980x) er fremdeles noe av det raskeste i butikkhyllene i dag.

Battlefield 4 kommer ut neste måned og jeg tror ikke det er tilfeldig at neste generasjon skjermkort ryktes å komme ut samtidig.

Jeg holdt nylig på å kjøpe et Geforce Titan kort, men endte opp med et rimeligere GTX 770 kort istedenfor mens jeg venter på alle de nye godsakene som kommer.

Oppsettet ditt ser bra ut, det blir en kjempefin pc. Hvis jeg ikke kunne ventet litt med å kjøpe ville jeg vurdert å gått ned til et gtx 770 kort med 4gb ram (bf4 systemkrav anbefaler 3gb) og brukt de sparte pengene på å kjøpe en til ssd-disk og sette i raid.

Planetside 2 er dårlig optimalisert så ikke bli skuffet dersom maskinen ikke kjører det helt smooth med grafikken skrudd helt opp, du er ikke alene men utviklerne jobber med saken.

Min cpu overklokket til 4,3ghz kjører det på ca 60 fps.

Lykke til :)

Men hvor lenge tror du det er før de nye GPU-ene kommer ut? Er det verdt å vente?

Takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar

Men hvor lenge tror du det er før de nye GPU-ene kommer ut? Er det verdt å vente?

Takk for svar alle sammen :)

Det mest realistiske jeg ser for meg er at AMD har en GPU nesten klar til lansering som er litt raskere enn Geforce Titan og at de vil bruke lanseringen av BF4 til å markedsføre dette kortet. De kan lansere når de vil men det ligger mye gratis PR i å ha den raskeste gpuen i benchmarkene av det neste store spillet til PC.

De kommer med en pressemelding om en uke, jeg tror de skal annonsere neste Radeon GPU.

Jeg tror kortet blir lansert i oktober og at du vil se benchmarks av kortet rundt lanseringen av BF4, kanskje tar det litt lenger tid før butikker får dem på lager (papirlansering) men da vet du iallefall om det er noe du ønsker å vente på.

Det jeg ser for meg at kort med ytelse lik Titan kommer ned på et mye rimeligere nivå, og jeg er spent på om AMD har noen ess i ermet med sine nye kort. De klarte å holde Eyefinity skjult og tok Nvidia på sengen ved lansering og kom en generasjon i forkjøpet med surround-oppsett og støtte for mange skjermer.

Er spent på hva som lanseres og krysser fingrene for at det blir noe mer interessant enn "litt raskere og billigere".

Kjøpte meg et GTX 770 som jeg har nå, funker fint frem til neste generasjon kommer og det er ikke lenge til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...