Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans? Håper på et raskt svar!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hvordan man regner ut sånne oppgaver?

Jeg har prøvd meg fram med mange forskjellige metoder, men det er fortsatt noe som ikke stemmer.. Og jeg vil helst forstå de..

Du setter kr 50.000 i banken. Innskuddsrenten er 3 % per år. Hva har beløpet vokst til etter syv år?

Her brukte jeg 50000*1,03^7.. Er det feil?!

Hvor mye penger må du sette i banken i dag for at innskuddet skal vokse til kr 50.000 om fem år?

Du setter kr 10.000 i banken. Etter fire år setter du inn ytterligere kr 20.000. Hva har du innestående på bankkontoen etter sju år når renten er 3,5% per år?

Kan man ikke regne ut dette på samme måte som den første?

Du får 5% lønnsøkning hvert annet år. Din nåværende lønn er kr 350.000, og du har nettopp begynt i jobben. Hva er din lønn om 10 år?

Viss jeg bare lærer måten man kan regne disse her ut på, så blir det lettere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du setter kr 50.000 i banken. Innskuddsrenten er 3 % per år. Hva har beløpet vokst til etter syv år?

Her brukte jeg 50000*1,03^7.. Er det feil?!

Det er riktig.

Hvor mye penger må du sette i banken i dag for at innskuddet skal vokse til kr 50.000 om fem år?

Formelen er den samme. chart?cht=tx&chl=FV=CF_0 \cdot (1+i)^n. I forrige oppgave var FV ukjent. Denne gangen er FV kjent, mens CF0 ukjent. Løs dermed med hensyn på CF0.

Du setter kr 10.000 i banken. Etter fire år setter du inn ytterligere kr 20.000. Hva har du innestående på bankkontoen etter sju år når renten er 3,5% per år?

Kan man ikke regne ut dette på samme måte som den første?

Ja. Du bruker formelen to ganger hver for seg og plusser sammen beløpene. Tenk at du har to separate innskudd. Regn ut hva 10.000 har vokst til etter 7 år, og hva 20.000 har vokst til etter 4 år. Adder.

Du får 5% lønnsøkning hvert annet år. Din nåværende lønn er kr 350.000, og du har nettopp begynt i jobben. Hva er din lønn om 10 år?

"Lureoppgave" som egentlig er veldig lett. Samme type formel som i første oppgave. Hvor mange lønnsøkninger får han iløpet av de ti årene? Han får fem lønnsøkninger. Årene mellom lønnsøkningene har ingenting å si. Dermed bruker du akkurat samme formel som i første oppgave og setter n=5.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...