Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Raspberry Pi som kjører 24/7, men den har en tendens til å bli litt varm. Dessuten ønsker jeg å tenke litt mer på sikkerhet pga strømforsyningen av og til også blir varm.

Selve prosjektet blir å lage en boks som har alt-i-ett, altså:

Viftekjøling. Kjøling av selve boksen med en frontvifte som suger inn kald luft, samt heatsinks på Raspberry Pi (kit)

Lagring. En tynn, lett harddisk med 500GB lagring gir muligheten for å lagre egne backuper av Pi'ens SD-kort, samt tilnærmet ubegrenset lagring av IRC-logger.
Strømsikkerhet. Boksens vifter kommer til å bli drevet av en 12V strømforsyning. Denne driver også en mikro-UPS (Om strøm til forsyningen forsvinner, kan Pi'en fortsatt kjøre. Vifter går ned på veldig lav hastighet (Det er fortsatt luftstrøm)). Det er også heatsinks på forsyningen samt en vifte på dette (slik at den holder seg rimelig kald, selv ved eventuell feil - Jeg vil heller se en smeltet boks enn en oppbrent en.
Tilkoblingsmuligheter. USB kontakter med strømforsyning. Trådløs nettverksadapter.
Kompakt men enkel å åpne. Det skal være enkelt å åpne boksen og komme til alle komponentene, samt ta enkelte komponenter ut.

Det kan være jeg heller går for en 24V forsyning om det blir for mye belastning på alt det andre. Jeg trenger også en strømregulator fra 24/12V til 5V og en form for UPS som også regulerer fra 12V ned til 5V og enda lavere for viftene.

Det behøver ikke være en lett løsning, men det skal ikke være helt overgrodd av ledninger. I tillegg skal dette være en sikker løsning med liten fare for eventuell brann (Vi har alle hørt historiene om lader som tar fyr).

Jeg kommer til å mest sannsynlig bruke en <120MM vifte i front. På heatsinks blir det nok 20MM vifter. I tillegg skal det være støvfilter i front.

Dette er altså en liten idé jeg har - og spørsmål dukker opp underveis. Jeg vet ikke om dette er riktig kategori, men det er ikke like lett å finne kategorier ;)

Spørsmål:

Regulering av volt fra 24/12V og ned til annet - finnes det noen kompakte ferdiglagde regulatorer?

-

Jeg behøver også en slags UPS. Det enkleste ville vel vært å ha noe som kobler inn når volten blir lav og som kobler ut når den er tilbake igjen, og som ikke står og lader hele tiden. Help please?

Håper dere liker ideen og at noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raspberryn er lagd for å tåle varmen så det er litt poengløst å lage vifteløsning på den.

For prosjektets skyld så kan det jo være gøy men det er også alt.

Vel, jeg bruker pi'en som printerserver også med Google CloudPrint og da bruker den gjerne 100% av prosessoren. Dessuten restarter de når de når 85 grader, og jeg har hatt noen restarts av og til :/

Ikke gøy å skrive ut ting og så stopper alt pga varme. Dessuten er det mer hensiktsmessig ift. varmeutvikling og eventuell brann. Den prosessoren blir ganske varm etter en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...