Gå til innhold

Spille musikk over nettet?

Anbefalte innlegg

Hei. Har idag en raspberry pi jeg ønsker å koble på stereoanlegget og få den til å spille av musikk fra nettet. Altså, jeg ønsker at min laptop skal sende lyd over nettet og hen til pi-boksen som videresender det til høyttalerne.

Jeg vet hvordan man gjør dette med Media Player og gmrender, men ønsker å spille musikk fra Spotify over til Raspberry Pi. Pi'en kjører soft-float Wheezy, mens laptopen kjører på Windows 8.

Noen forslag? Gjerne artikler. Vet ikke helt hva jeg skal søke etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, spotify er på W8-pcen. Jeg tenktemeg først å bruke pulseaudio men det er bare et rent operativsystem, og jeg har mye rart på den pi'en som jeg ikke ønsker å reinstallere.

Jeg tenkte meg noe som et virtuelt lydkort som sender dette videre på nettet. Så kan jeg bytte til det når jeg ønsker.

Får søke litt rundt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke en eneste apple-dings i huset bortsett fra en iPod Nano som sjeldent brukes.

Akkurat nå har jeg fått gstreamer og alsa på piboksen. Dette fungerer bra og det kommer lyd på høyttalerne når jeg tester.

På windowssiden har jeg Jamcast. For å teste at dette fungerte gikk jeg inn på Streaming-URL'en og der kom det lyd ut ja.

Problemet nå er å få raspberry pi til å spille det som JamCast sender - det får jeg ikke til. Vet ikke hva som er galt :/

Lenke til kommentar

mpd med http eller icecast input.

Jeg kan få http, men hva er mpd og hvordan konfigurerer jeg http inn i mpd?

Nei, men løsningen burde fungere fint uansett. Som en bonus kan du da bruke Apple-dingser, f.eks. hvis du har besøk.

Den fungerer ikke fint når jeg ikke kan bruke det til det jeg nettopp ønsker å bruke den til... ._.

Lenke til kommentar

Den fungerer ikke fint når jeg ikke kan bruke det til det jeg nettopp ønsker å bruke den til... ._.

Streaming av Spotify på Windows m/Airfoil til Linux m/ShairPort skal fungere, var det ikke det du ville? Jeg får det i alle fall til fint. Har ikke testet ShairPort på Pi-en min men antar at det fungerer.

Men klart, finnes andre løsninger.

Lenke til kommentar

Streaming av Spotify på Windows m/Airfoil til Linux m/ShairPort skal fungere, var det ikke det du ville? Jeg får det i alle fall til fint. Har ikke testet ShairPort på Pi-en min men antar at det fungerer.

Men klart, finnes andre løsninger.

Har ikke særlig lyst til å kjøpe AirPort når jeg kan gjøre dette nesten gratis :/

Det fungerer nesten, og jeg vet det skal fungere, men det virker ikke som at pi'en og pcen har kontakt med hverandre.

Du kan eventuelt lage en Squeezebox ut av PI'en din, google det opp, jeg har nettopp satt opp min og er fornøyd!

Som jeg sa tidligere så ønsker jeg ikke å reinstallere alt det andre som kjører på pi'en :/

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere så ønsker jeg ikke å reinstallere alt det andre som kjører på pi'en :/

Fair enough, og det trenger du heller ikke å gjøre, er bare å installere squeezelite.

Alternativt som jeg gjør er å ha flere SD kort, vet aldri når du ønsker å teste noe nytt! PI har hundrevis av muligheter.

Lenke til kommentar

What? Hvem har sagt noe om å kjøpe noe? ShairPort er programvare, gratis og åpen-kildekode. Den emulerer AirPort Express.

Ah. Men kan jeg koble dette på Windowspcen?

Men problemet mitt med den setupen jeg har idag er at jeg ikke aner hvordan jeg skal få kontakt med pcen og pi'en. Alt jeg ser er at Pi'en har en DLNA server. Og å koble til den funker ikke.

Lenke til kommentar

Ja, du installerer Airfoil på Windows, og vips kan du streame fra Spotify på Windows til Pi med ShairPort. Burde også fungere hvis Pi kjører XBMC og du har aktivert AirPlay. Da kan du droppe Shairport. Men om du bare skal streame musikk er XBMC litt overkill.

Lenke til kommentar

Ja, du installerer Airfoil på Windows, og vips kan du streame fra Spotify på Windows til Pi med ShairPort. Burde også fungere hvis Pi kjører XBMC og du har aktivert AirPlay. Da kan du droppe Shairport. Men om du bare skal streame musikk er XBMC litt overkill.

Ja...

Nå er pi'en flytta litt så blir nok ingen trådløs overføring med det første. Får prøve å kjøpe meg en pi til og slenge den ved anlegget med preinstallert programvare :3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...