Gå til innhold

Hvor mange rpm ligger CPU viftene deres på?

lps999

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om problemene mine med CPU temperatur skyldes for lav fart på CPU viften. Har P4 2.8 Ghz boxed, altså org vifte/kjøleribbe.

Har ca 2300 rpm på CPU viften, kan dere med samme prosessor og org. vifte poste deres hastighet?

Hei,

jeg har en P4 2,533ghz og har orginal vifta, her ligger den på 3500rpm +/-. Og holder en temperatur på rundt 30grader. så du skulle nok hatt litt mer fart på vifta.

For liten strømforsyning? Eller noe som må rettes opp i BIOS'en.

Lenke til kommentar
Lurer på om problemene mine med CPU temperatur skyldes for lav fart på CPU viften. Har P4 2.8 Ghz boxed, altså org vifte/kjøleribbe.

Har ca 2300 rpm på CPU viften, kan dere med samme prosessor og org. vifte poste deres hastighet?

Hei,

jeg har en P4 2,533ghz og har orginal vifta, her ligger den på 3500rpm +/-. Og holder en temperatur på rundt 30grader. så du skulle nok hatt litt mer fart på vifta.

For liten strømforsyning? Eller noe som må rettes opp i BIOS'en.

Lenke til kommentar

Får vel svare på spørsmålet da.

På min P4 2.8GHz (Dynamisk OC til ca 3GHz på MSI 865PE Neo2-FIS2R) som kjører forsatt boxed har jeg nå en rpm på ca 1450 ifølge Core Center. Den påstår også at tempen er på rundt 52 grader. Dette er temp uten særlig belastning på cpu.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Klarte ikke dy meg var og grov frem min og kobla til den kjører på 3245 rpm :wink: Den er org vifta til en 3.0

Takk for et relevant svar! :) hadde nesten gitt opp, heh

Kan vel dra en konklusjon om at 2300 er altfor lavt da.

Så viften min bestemte seg plutselig for å kutte ned farten, snodig....

Går forresten fint an å ta fingeren på kjøleribben, spørs om litt av temperaturen kan skyldes feilmåling fra min kjære IC7-G.

(Spesielt interesserte kan kose seg med 284 "spennende" innlegg om emnet på abit forumet: http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s...threadid=11496) :D

Lenke til kommentar

Får vel svare på spørsmålet da.

På min P4 2.8GHz (Dynamisk OC til ca 3GHz på MSI 865PE Neo2-FIS2R) som kjører forsatt boxed har jeg nå en rpm på ca 1450 ifølge Core Center. Den påstår også at tempen er på rundt 52 grader. Dette er temp uten særlig belastning på cpu.

Håper dette hjelper.

Hmm.. det var jo litt lite da. Jeg refererer forøvrig fra målingene i Bios og Winbond Hardware Doctor.

Lenke til kommentar

Kan nevne at det abit IC7-G kortet jeg hadde viste ca 10 grader for mye,dette er et kjent fenomen spes på asus, har enda ikke hatt et asus som har vist korrekt temp. Kan nevne at da asus P4PE kom ut hadde jeg to og disse viste en forskjell på over 15 grader med samme utstyr og kjøling.

Lenke til kommentar

Hadde ei 2.6 boxed vifta ein gang i tiden (ikkje så stor hvis noen forskjell der) som o gikk å surra på 2300 (fjerna an så eg huska ikkje ka an låg på nøyaktig men det høres liksom likt ut). Men det som va litt merklig va at an snurra på det samma uansett ka som skjedde. Kanskje målingene er feil?40 ved idle 50 load. Sikker på at an står riktig på eller at det ikkje bara e føleren som er "litt" feil. 85 grader på en P4 skal vel ikkje gå an siden an da ville tatt fyr :p eller iallefall klokket seg ned for å få en lavere temp.

Lenke til kommentar

den står hvertfall riktig...... så det kan jo være føleren som er helt feil da.

Forøvrig hevder Abit dette:

"According to Intel, there is another temperature sensing diode, which is responsible for the CPU overheating protection. When the CPU junction temperature reaches approximately 135 degrees Celsius (275 degrees F), the processor will turn down itself. That is, we can say the CPU is quite safe if it is less then 135 degrees Celsius (275 degrees F)."

du kan lese resten her:

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s...&threadid=11496

Så de mener ikke akkurat at den "tar fyr" ved 85 grader da kan man si....

Lenke til kommentar

Taisol vifte her, kjører på 1,85volt og 1466@1600Mhz, 43 Celsius, 4980-5113rpm :) Bråker ikke så altfor mye...

Men jeg har hørt at for hver gang antallet desibel dobles eller noe slikt, så går lyden opp proporsjonalt mange ganger mer. Min neste PC skal være tyst, for pokker! :evil:

Lenke til kommentar
MIn boxed lå på 2100-2300rpm..

hmm.. svært varierte hastigheter dette ja. Abit hevder som sagt at 2300 er lite for en boxed vifte.

Min boxed kjøler ligger også på 2200-2300rpm (for øyeblikket 2280rpm) Som sagt er nok ikke tempfølerne helt korrekte. Så jeg tenker ikke du trenger å tenke på dette. Alt er som det skal

BTW: Det er helt utrolig mye duste posting her. lps999 spør hvor mange rpm andres boxed kjølere på p4 2.8c cpuer ligger på, også begynner mange å svare med hvor mange rpm deres volcano 9 ligger på når den kjøler en XP2500+ hva tenker dere med og på? er det vm i å svare dummest eller? Svarene deres har NULL interesse for lps999

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...