Gå til innhold

MS Sertifisering vs Bachelorgrad

Anbefalte innlegg

Kort og godt spørsmål, kan en Microsertifisering innenfor fek.s server og nettverk være like bra eller om ikke bedre enn en bachelor innenfor samme emne?

Jeg tenker på å få gjort noe med skolegangen min og lurer på om det kan være like greit og satse på en sertifisering, eller er det bedre å ha det i tillegg til en evt. bachelor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bachelor er klart å foretrekke, da har du papirer å vise til ... sertifiseringer betyr ikke så mye med mindre du har lang erfaring i tillegg ... alternativt kan du jo ta to år på fagskolen hvis du synes det blir for lenge på høgskolen/universitet ...
er nå min mening og erfaring ...

Lenke til kommentar

Bachelor veier tyngere vil jeg tro.

En bachelor har mer fokus på selvstendig og kritisk tenking utover det som kun er rent faglig. Den istandsetter deg til videre studier og gir en dypere innsikt i fagfeltet. Denne basiskunnskapen er mer akademisk, men et svært viktig grunnlag.

En sertifisering er mer praktisk rettet og lærer deg muligens ting som på kort sikt har mer direkte nytte. De blir derimot raskere utdatert og ikke går i dybden på faget. De gir heller ikke noen særlig akademisk utvikling.

Stiller du en CV med en Bachelor og en CV med en sertifisering opp imot hverandre vil jeg tro de fleste arbeidsgivere velger den som har vist at de kan gjennomføre et studieløp og ikke 'kun' en sertifisering. Etterhvert kan man ta sertifiseringer betalt av arbeidsgiver, det ser godt ut på CV'en sammen med litt jobberfaring.

Endret av process
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ta først bachelorgraden, da tvinger du til å lære deg ting innen IT du normalt ikke ville brukt tid på. Du får grunnleggende programmerings, scripting og linux opplæring. I tillegg til dette en del prosjektledelse som lærer deg å styre større prosjekter.

Bachelor er også veldig viktig i forhold til å bevise ovenfor arbeidsgiver at du "holder ut" og evner å fullføre ting.

Skaff deg så en jobb som er villig å "vidreutdanne" deg med kurs og sertifiseringer, samtidig som du opparbeider utrolig viktig erfaring.

Hadde jeg vært en arbeidsgiver hadde jeg ansatt en person med bachelor over en som var selvlært/kurset, gitt samme teknisk nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...