Gå til innhold

The Fox med Ylvis

Moose Murders

Anbefalte innlegg

Hva som er god humor er jo subjektivt. Om vi må konkludere med om sangen er morsom eller ikke, god eller dårlig, så får det vil bli at den er morsom og god fordi så mange liker den. Den er jo ikke som Rebecca Black med Friday som fikk masse oppmerksomhet og visninger, med en totalt rød "like-bar".

Jeg er ikke enig i at det som er mest populært nødvendigvis tilsvarer høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan bestemmer du hvilken musikk som er av høy kvalitet? Hvordan kan du bestemme at The Fox ikke er morsom? Om et stort flertall av de som har sett/hørt den syns den er god og morsom, så skjønner jeg ikke hvordan du kan konkludere med det motsatte, kun fordi du har en annen smak.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg hvordan man blir avfeid med henvisning til janteloven når det eneste man prøver er å starte en diskusjon om kvaliteten på f eks musikk og humor.

Kommentaren min var naturligvis ikke kun rettet mot deg, men til den store gruppen med mennesker som i diskusjoner rundt Ylvis' låt støtt og stadig kommer med kommentarer som går på at norske innbyggere er flaue som sier de er stolt over landet sitt, folk som ikke er enig i at låten burde være en hit, og folk som mener Ylvis ikke har skutt gullfuglen. Som knipsolini over meg her så fint går innpå, er ikke det opp til enkeltpersoner å bestemme meg her og bestemme meg der hva som er humor og kvalitet. Når det er sagt, etter å ha lest igjennom hele denne tråden, vil jeg utvilsomt rette mine standpunkter mot deg alene. For makan til trangsynte holdninger i Ylvis-debatten har jeg ikke sett.

Det som er så bra med denne låten, er at absolutt alle mennesker i hele verden kan like den. Humoren går ikke på bekostning av eller ut over noen, den er på ingen måte avansert, og inneholder ikke banning eller annen humor spesielt egnet for ungdom/voksne.

Jeg facepalmer irl av å lese innlegg som det du skriver, som sier at ideen ikke holder mål utover en revyscene og som mener det er folk flest det er noe galt med. Når ideen er blitt realisert, teksten skrevet, musikken spilt inn, videoen skutt og konseptet publisert, er idéfasen over. Hva du syns om ideen, er revnende likegyldig. Dersom ideen var dårlig in the first place, var ihvertfall ikke utførelsen det. Publikum elsker det jo, og da kan ikke du komme og si at folk er idioter som ikke har gitt en annen fyr like mye oppmerksomhet. En mer subjektiv holdning enn det har jeg sjelden sett.

Teknologien, nettsamfunnet og sosiale medier er under stadig utvikling. En utvikling som du helt tydelig ikke henger med i. Fordi underholdningsmediet er større og mer omfattende enn noen gang, er man nødt til å ha noe svært originalt for å bryte igjennom, og man må ha suksess på flere plan enn kun å være god til å synge, eller ha god humor. Spør du meg, hadde Ylvis et überoriginalt og kult konsept, og de gjennomførte det med glans. Velkommen til det 21. århundret, der folk gjerne setter simpelhet og originalitet fremfor detaljstyring og dybdefokus (jfr. for eksempel Apple. Kjempesimpelt design, et lite utvalg, og ting som bare fungerer. Og det selger bedre enn mye annet). Ideen til Ylvis kunne ikke vært mer simpel. Det, sammen med gjenkjenbarheten (folk tenker "ja, hva sier egentlig reven?") er trolig hovedgrunnen til denne storslåtte suksessen. Og så har nok blant annet den profesjonelle produksjonen og brødrenes selvtilit og utseende vært med på å påvirke ytterligere.

Og at du, i 2013 er furt på hundre millioner mennesker fordi de ikke liker det samme som deg, håper jeg for din del at du er minst 37 år gammel, og ikke har peiling på hva dagens ungdom setter pris på. Er du yngre enn dette, tør jeg påstå at du er mer hipster enn de som klikker på folk som kaller Skrillex for dubstep. Du må lære deg å ikke være verdens midtpunkt, og godta at ting går fremover. Jeg så en av de videoene du postet på forrige side med Tom Leher. Og jeg kjeda meg ihjel. Lo ikke en eneste gang. Og forskjellen på han og Ylvis, er dessverre at sistnevnte når ut til en målgruppe og et publikum hundrevis av ganger større enn første.

Humor er og blir objektiv vinkling. Det vil (faktisk) si at du ikke har lov til å påstå at en eneste en av de hundre millionene tar feil og at du har rett. Du har selvsagt din fulle rett til å argumentere for og imot, men det du gjør i denne tråden blir bare patetisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...