ostenxx Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hei. I dag skulle jeg bestille totalt 8 Gb DDR3 SO-DIMM 1066 MHz minne til min Mac mini da jeg tenkte å tyne litt mer ytelse ut av den frem til apple lanserer nye modeller. Men til min store overraskelse så jeg at komplett tar rundt det dobbelte betalt for samme minnesettet som jeg kjøpte til min Macbook Pro for ett år siden. Er det noe spesielt for tiden? Har dere forøvrig anbefaling til et minnesett som passer maskinen? Det må være 4 + 4 Gb SO-DIMM 204 pins 1066 MHz. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 var det ikke en artikkel for noen dager siden om en av verdens største minne-fabrikker som brant Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 her var den http://www.hardware.no/artikler/stor-brann-slar-ut-verden-storste-minnefabrikk/137149 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Ikke eneste årsaken, og neppe den viktigste. Faktisk har brannen bare i begrenset grad slått ut på minnepriser, mange SODIMM sett får man til samme pris som for 4-5 måneder siden. Minneprisene var på et rekordlavt nivå høsten 2012 (fram til midten av oktober), primært pga overkapasitet i produksjonen av minnebrikker. Faktisk så lave at ingen produsenter tjente penger, de tapte penger så det stod etter. Fra 2011 til 2012 ble prisen mer enn halvert. Med produsenter menes her ikke Corsair, Crucial etc, men Micron, Samsung, Elpida (kommer vi tilbake til), Hynix med flere. Prisene startet å stige på slutten av fjoråret, og steg særlig i februar - april 2013. Årsakene er flere, blant annet reduksjon i kapasitet i fabrikkene, overgang til produksjon av minne for mobiltelefoner/nettbrett samt serverminne. Produsentene tilpasset seg altså forventet lavere PC-salg, og økt salg av mobile enheter. Man kan ikke tape penger over lang tid. I tillegg fikk man effekten av at noen aktører faktisk kuttet ut markedet. Hynix, som det brant i en fabrikk hos dekker ellers bare 12 - 15 % av markedet, og selve brannen reduserer trolig tilgangen kun med noen fåtall prosent. Det har klart en viss betydning, men anslaget er ikke mer enn 15 - 20 % i en kort periode (dvs en hundrelapp på en 8 GiB brikke). Samsung og Micron har også ledig kapasitet, så de kan utnytte situasjonen til å øke produksjonen noe. Realiteten er at vi trolig ikke kommer til å få minne til de prisene vi hadde i 2012, da fabrikkene ikke klarer å leve med de prisene. Endret 11. september 2013 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå