larhog Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Har en Saab 9-5 01 modell. Den har nå begynt å vise motorlampe, kjørt feildiagnostik/feilkodeleser og fått følgende feilkoder:P0100 P1444 P0453 Noen som vet om gode sider, gjerne på norsk, eller vet om nettsider jeg kan lese om disse feilene?takk på forhånd! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Jeg tror ikke det finnes en liste på norsk med alle obd-feilkodene. Bruk http://engine-codes.com/ Alternativt så kan du google frasen "P0100 site:no" for å få treff på norsk. I ditt tilfelle så ville jeg begynt med å rengjøre MAF-sensoren, deretter nullstilt kodene og håpet at problemet er løst. Har du egen feilkodeleser eller har du lånt? Lenke til kommentar
larhog Skrevet 11. september 2013 Forfatter Del Skrevet 11. september 2013 Takk! Jeg har egen, så har til en hver tid mulighet til å sjekke/fjerne/slette koder.Skal prøve på nevnte. Tror du alt henger sammen med MAF-Sensoren? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Det er bra. Ja , jeg tror det ikke er usannsynlig at det kun er MAF-sensoren som lager problemene. Endret 11. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
larhog Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 supert. har du noe erfaring me drenising av maf? har lest og hørt at rensing med bremserens fungerer? Og hvordan gjør jeg det? renser jeg, monterer alt tilbake etter at det har fått tørke, og kjører en feilsøk og sletter, tar meg en biltur? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg har ikke gjort dette selv. Det skal helst brukes et produkt for formålet, f.eks. CRC Air Sensor Clean, artikkel nummer 41-CR30498 på Mekonomen (95 kroner). Noen mener man fint kan bruke bremserens. Du må ikke ta på trådene inne i luftmassemåleren. Youtube har gjerne video av hvordan man gjør ting, f.eks: http://www.youtube.com/watch?v=xQGSkWEC_u4 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Bare slett kodene etter rens. Kjør en tur hvis du vil. Lenke til kommentar
larhog Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 supert! Da skal jeg få prøvd dette i.l.a helgen! Hvordan er det å kjøre med bilen med de nevnte kodene tror du? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hvordan er det å kjøre med bilen med de nevnte kodene tror du? Jeg tror ikke det skal være noe problem. Merker du noe til at det er noe feil? Går motoren pent? Lenke til kommentar
larhog Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 (endret) tror nok den trenger ett oljeskift. Grunnet den nå har begynt å høres ut som en diesel.. Er det mulig å få tak på nye maf-sensorer? dyrt evt? EDIT: Bare ser ut som det nesten er litt rust inne i sensoren.. :S Endret 12. september 2013 av larhog Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hvis den høres ut som en diesel så kan dette være pga. defekt maf-sensor. Det blir det feil i blandingsforholdet mellom luft og bensin. Hvis det er rust på trådene inne i sensoren så må den sannsynligvis byttes. Maf sensor koster i Norge rundt 1500-2500 kroner. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42920123&searchQuery=luftmengdem%E5ler Lenke til kommentar
larhog Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Takk. Usikker på om det var direkte rust på de små trådene som var, men skal se nærmere. ville du/dere bestilt ny maf-sensor eller hva vill du/dere gjort? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Jeg tror ikke det er et vanlig problem at trådene i maf sensoren ruster. Jeg ville forsøks rens, men hvis trådene faktisk er rustet så er det mulig eneste løsningen er å bytte sensoren. Lenke til kommentar
larhog Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Jeg tror ikke det er et vanlig problem at trådene i maf sensoren ruster. Jeg ville forsøks rens, men hvis trådene faktisk er rustet så er det mulig eneste løsningen er å bytte sensoren. takk for svar, jeg gikk for innkjøp av ny sensor. Og det ble løsningen. Har fått ett skyhøyt bensinforbruk (nesten 2L på mila.) men dette har jeg lest at jeg kan fikse ved evt å fjerne minuspolen 15 min ca, og dra på en litt lengere tur. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå