panzerkiller Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Har i dag en Readynas Duo med 2x2TB disker i JBOD. Vil gjerne ha oppsettet som Raid-5, men da må jeg bytte ut begge diskene med 4tb disker. Vil en god løsning være å sette de gamle 2tb diskene i PCen, for å så kopiere innholdet derfra og over på de nye 4tb diskene som jeg setter inn i readynas`n? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
dbass Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Du får ikke kjørt RAID5 med kun 2 disker, størrelsen på diskene spiller ingen rolle. Men du kan kjøre RAID1 (mirror). Hvis dine 2TB er satt opp som JBOD, så skal det gå fint å sette disse inn i maskinen for å kopiere over data. Lenke til kommentar
panzerkiller Skrevet 11. september 2013 Forfatter Del Skrevet 11. september 2013 Takker Jeg mente nok RAID1 Da prøver vi oss på å smekke nas-diskene rett inn i PCen, og håper at ingen data går tapt Lenke til kommentar
dbass Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hvis dem ikke blir oppdaget som vanlige disker er det fullt mulig å sette dem tilbake i NAS, da ingen ting skal bli skrevet til disken ved en sjekk, med mindre du trykkre formater når windows finner en ny disk Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 ..Vil en god løsning være å sette de gamle 2tb diskene i PCen, for å så kopiere innholdet .. Dette kan gå, under forutsetning av at din PC kan lese filsystemet som er på de eksisterende NAS diskene dine. Men vil nok anbefale at du finner et sted å mellomlagre data'ne som er på NAS i dag, dersom du ikke har backup allerede. Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Mange NAS'er bruker ext3/ext4 som filsystem. Dette leser ikke Windows direkte. Du må da enten installere støtte for dette (feks. denne) eller boote på en eller annen live linux distro. Lenke til kommentar
panzerkiller Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 takker for mange gode svar om jeg må bruke ext 2/3/4 programmet så vil vel også samtlige filnavn endre seg i windows...? Lenke til kommentar
cc Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 takker for mange gode svar om jeg må bruke ext 2/3/4 programmet så vil vel også samtlige filnavn endre seg i windows...? Nei. Det er altså en driver som gjør at Windows kan lese et ext-filsystem, en tolk. Den gjør ingen filendringer på noen av diskene (før du ev. gjør endringer selv). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå