FatHobbit Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hei! Jeg har hatt et problem mef pcen min nå en god stund (startet rund for 6 mnd sia). Det som er problemet er at pcen ikle vil starte, så jeg lurer på hva dette kan være? Har byttet ut ram brikker og satt inn vannskjøler på cpu'en, men ikke noe forbefring.. Det som jeg tror det kan være er at PSU'en har blity dårlig? Når det er mulig å starte den, så lyser det i hovedkortet (som vil si at den har strøm) men når pcen ikke vil starte så er det helt mørkt i kabinettet.. Men det som er rart er at pcen funker plutselig noen ganger! Er ofte når jeg først få skrudd på, så kan jeg slå den av og på i ca tre dager. Etter de tre dagene så vil den ikke skru seg på.. Dette skjer vær uke så og si, da pcen funker i tre dager og slutter å funke resten av uka.. Håper det er noen her som kan hjelpe meg med dette mysteriet hvis det er noe som er uklart så er det bare å spørre. Mvh Kenneth Lenke til kommentar
dbass Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hvilke maskindeler har du i maskinen?Hvor gammel er maskinen? Hvilke operativsystem har du? For meg kan det høres ut at de gangene maskinen ikke starter har den gått i dvalemodus eller noe, og grunnet inkompatibilitet vil det ikke starte igjen. Det er det som er på tuppen av tungen min nå i alle fall. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hvis du har et lys på hovedkortet som viser om det går strøm inn fra PSU, og dette lyser når alt fungerer. Og ikke lyser når det ikke fungerer. Så høres det veldig ut som om problemet kan ligge i strømforsyningen ja. Muligheter for å prøve en annen strømforsyning? Mulig å prøve din strømforsyning i en annen PC? Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 11. september 2013 Forfatter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Takk for svar så fort!Spesifikasjonene jeg har på pcen er: Skjermkort: Readon 5850 Rambrikker: Crosshair 4 GB (2 + 2 gb) Hovedkort: ASUS AMD790FX CPU: Pehnom || x4 3,4 ghz Hardisk: WD Caviar black WD5001AALS (500 gb) Strømforsyner: CFT - 850g - DF (850W) Vannkjøler: H60 crosshair. tror det var alt av innmaten på dataen. Edit: Jeg tror den nærmer seg 5 år nå faktisk og kan si at jeg har bygget den selv, hvis det har noe betydning. Problemet startet som sagt ca et halvt år tilbake Endret 11. september 2013 av FatHobbit Lenke til kommentar
dbass Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Tungespissen min har skiftet mening, og er nå mer på strømforsyningen. Men kjør alle andre standard tester (memtest, prime95 osv.) for å (i alle fall delvis)) avklare/utelukke andre komponenter. Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 11. september 2013 Forfatter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Skal se om jeg kan sette inn en annen strømforsyner og få håpe det funker da! Takk for svar av dere begge! Kommer til å gi tilbakemelding på om det funker eller ikke. Edit: jeg oppdaget noe i dag da jeg startet pcen som kan hende forandrer situasjonen litt. Da jeg startet opp pcen så kom det opp på skjermen systemet blur slått av. Ventet til den gjorde seg ferdig og så startet den av ses selv igjen. Kan det være at den går i dvale når den ikke fungerer? Siden den kanskje gjenopptok siste handling jeg gjorde (som var å avslutte den) Hva tror dere? Kan det være rett og slett at den "sover" og derfor jeg ikke får startet den? Endret 14. september 2013 av FatHobbit Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 "Bumb" Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 (endret) "Bumb" Edit: beklager dobbel post.. Endret 14. september 2013 av FatHobbit Lenke til kommentar
dbass Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hvis du ønsker å slå av dvale:Start>Søk: CMD (høyreklikk og kjør som admin)Kommando: powercfg -h off Gå innom strømalternativer i Windows og velg avansert for alle strøm-moduer du har og sørg for at ingen av dem velger dvale/ventemodus når du gjør en handling. Legger du merke til BIOS når du starter? Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Mener du som merker med at jeg ser at det blir liv på skjermen med en gang jeg skrur på maskinen, så ja. Er vel noe som står at hvis jeg trykker det og det så kommer jeg inn på sånn blå layout side med innstillinger og merket til CPU'en tror jeg. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Da ville jeg forsøkt å disable hibernate/dvale, som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Kjør reset av cmos. Dette kan løse merkelige problemer. Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Skift batteri på hovedkort. Det koster 30 kroner og skader i hvert fall ikke. 5 år pleier å være normal levetid for batteriet. Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Fått prøvd med en annen strømforsyner nå, og pcen funket med en gang. Da vet jeg nå at strømforsyneren som er problemet Ser at Komplett.no har to strømforsynere for tilbud. Den ene er på 500w og den andre er på 750w, hva burde jeg ha for min pc? Prøvd å kalkulere hvor mye pcen min bruker, men er usikker på om jeg har gitt riktig informasjon til "kalkulatoren" på nettet. Tror det skal gå greit med 500w, hva tror dere? Takk for alt av svar Edit: her er specsa til pcen Skjermkort: Readon 5850 Rambrikker: Crosshair 4 GB (2 + 2 gb) Hovedkort: ASUS AMD790FX CPU: Pehnom || x4 3,4 ghz Hardisk: WD Caviar black WD5001AALS (500 gb) Strømforsyner: CFT - 850g - DF (850W) Vannkjøler: H60 crosshair. + tre vifter i kabinett. Endret 22. september 2013 av FatHobbit Lenke til kommentar
dbass Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 I følge http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine trekker ditt system 350 watt ved 90% TDP. 500W burde holde i massevis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå