Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dunkelyd etter bytting av fjærer.. :(


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 2010 mod E Klasse som var litt høy etter min smak, så jeg kjøpte nye fjærer for å få den mer kant til kant med dekket.

 

Byttet fjærene hos et verksted, men la merke til dunkelyd fra alle hjul, spesielt bak når jeg kjørte over hullete eller humpete vei. Bilen ble senket ganske mye.

 

Snakka med en fra naf som sa at det kan være at fjæren er mye kortere enn den som satt på før med den demperen som gjør at fjæra hopper litt eller stusser litt på metallet... kan det høres riktig ut?

 

Lager ikke noe lyd ved fartsdumper, kun over ujevn/hullete vei. Har hatt bilen inne på verksted for sjekk, alt under bilen sitter fint og tight.

 

Er takknemlig for all svar og hjelp jeg kan få. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet på min corsa som ble senket av forrige eier. Jeg har foreløpig lokalisert problemet til å være manglende "gummiplate" mellom fjær og "fjærholder", da jeg vet jeg har hatt det på min forrige corsa, nøyaktig samme type bil.

 

Bilen i mellom hadde også en type dunking fra fjærene da jeg svingte helomvending på rattet. Det var også manglende gummiplate etter service hos verksted.

 

Jeg vet ikke så mye om Mercedes, men det kan jo også være at de nye fjærene er hardere, og da også skape slike lyder andre steder (type metal som buler grunnet mye G-krefter).

Byttet du dempere samtidig? Kortere og stivere fjærer bør matches med tilsvarende dempere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg ser det ut som om det ikke er noe gummi mellom fjær, eller er det bare jeg som ser feil?

Hvor kan jeg få kjøpt dette, sjekket deler på nett, men fant aldri frem til gummi for fjær.

 

Slik som den ligger i bærebroen så er det korrekt. Er oppe ved chassis det normalt er en gummihette på fjæren. Kan være verdt å investere i nye dempere da det kan fjerne problemet. Dette er noe i seg selv alle kan gjøre. Verktøy for fjærer til MB koster rundt 1k på Biltema og fungerer. Har selv foretatt utskiftning av 4x fjærer og dempere på en MB i sommer. Ting blir slitt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde bilen på 4 hjulskontroll nylig, nevnte problemet med dunking til mannen der, han skulle ta en kjapp titt, men han fant ingen feil, det gjorde heller ikke mekanikeren som sjekka alt under bilen.

 

Så tenkte nå da må det kanskje være gummidelen på fjæren? Kan godt være demperen siden den har aldri blitt byttet.

 

En annen ting er jo mer vekt det blir bak, jo mindre lyd.

 

Edit:

 

Nå har jeg strammet toppmutterene til demperen, strammet til jeg fikk en følelse av at 'mutteren knekker nå'.

Prøvekjørte bilen, lyden ble bitte litt svakere, men den kommer fortsatt :(

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Slitte "flatklemte" demperforinger kanskje? Er det mulig å kjøre bilen din UTEN støtdempere? Om du skrur dem av (KUN FOR FORSIKTIG PRØVETUR!) har du i alle fall eliminert noe.

Kan jo prøve det, men er det lurt? Ble litt usikker, er litt redd for å ødelegge noe. Hvis det skal gå så kan jeg teste det imorgen.

 

Men for å sette inn demperen igjen, må den presses sammen eller noe? Eller går det rett inn etter å ha jekket helt opp?

 

Skal aldri kjøpe Mercedes igjen! Dritt service.

Lenke til kommentar

I toppen av fjærene sitter det en gummiforing, mest sannsynlig er fjærene så korte at når du strekker ut opphenget over en humpel etc, så henger fjæra igjen i gummiforing/koppen og når du komprimerer igjen så klunker den i det den treffer bærearmen.

 

Slik bør du absolutt ikke ha det, da fjæren kan ramle ut om den ikke er i klem mellom bærearmen og toppforingen.

 

Har en kompis som kjører mercedes og har senket den ganske kraftig, derfor vet jeg dette =)

 

De toppforingene finnes i flere forskjellige tykkelser, jeg vil anbefale deg en litt feitere en =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I toppen av fjærene sitter det en gummiforing, mest sannsynlig er fjærene så korte at når du strekker ut opphenget over en humpel etc, så henger fjæra igjen i gummiforing/koppen og når du komprimerer igjen så klunker den i det den treffer bærearmen.

 

Slik bør du absolutt ikke ha det, da fjæren kan ramle ut om den ikke er i klem mellom bærearmen og toppforingen.

 

Har en kompis som kjører mercedes og har senket den ganske kraftig, derfor vet jeg dette =)

 

De toppforingene finnes i flere forskjellige tykkelser, jeg vil anbefale deg en litt feitere en =)

Takk :-D jeg skal ta en sjekk på dette iløpet av dagen. Håper det bare er dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tatt en sjekk på fjæren.

Når jeg hadde jekket opp bilen og tatt av dekket og så på fjæren så kunne jeg se at den henger så vidt i lufta. Bunnen av fjæra er par mm i lufta og jeg kan bevege på den forhånd... O_o

 

Men er det ikke bare original gummiforing for hver bil? Hvordan får jeg tak i noe tykkere?

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt og fått satt inn ny gummiring på fjæren. Det kommer fortsatt dunkelyd :(

 

Mekanikeren viste meg noe, når bilen var på bukken og hjulene frie i lufta, så dyttet han hjulet litt opp og dro ned, da kom det en tilsvarende lyd som kommer ved å kjøre over hullete vei.. men så tenkte jeg at da er jo demperen helt nede, og demperen går jo ikke i nærheten av så langt ut ved hullete vei.

 

Når bilen var nede så sto jeg i bagasjerommet og hoppet for å presse så mye jeg klarte, da kom det ingen lyd.

 

Hva tror dere..? :(

 

Edit: merka en annen ting at når jeg har på vinterdekka som er org. 16" tom så er lyden ekstremt mye høyere, men når jeg har på 265/35-19" så er lyden myeee svakere.

Altså jo tyngre dekk, jo mindre lyd.

 

Hadde på vinterdekka da bilen punkterte for en liten stund tilbake, kom på det nå.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt og fått satt inn ny gummiring på fjæren. Det kommer fortsatt dunkelyd :(

 

Mekanikeren viste meg noe, når bilen var på bukken og hjulene frie i lufta, så dyttet han hjulet litt opp og dro ned, da kom det en tilsvarende lyd som kommer ved å kjøre over hullete vei..

Hva sa han det var da?

Lenke til kommentar

Hva sa han det var da?

Han sa det var demperen. Da har isåfall begge bakedemperne mine gått samtidig etter å ha byttet fjærer, det er bare litt merkelig. Hvis demperen går helt ut så vil jo den lage lyd da den stopper og ikke går lenger ut.

 

Naboen min har vært mekaniker i over 25 år, pensjonist, han sa det kan være stab foring og/eller noe han kalte for bikkjebein. Verdt å prøve å bytte dette før jeg prøver demperen? Demper er sykt dyrt o_O

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...