Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan sameie avgrense bruken av lading til elbil når vi kjøpte med den muligheten?


Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det er ikke anbefalt å lade en el-bil på mindre enn 15/16A kurs.

Jaha, hvor kommer denne anbefalingen fra? Det er ikke nevnt i manualen til min bil..

 

I tillegg er det svært rart da så og si alle biler leveres med schuko kontakt som er maks 13A..

For eksempel her... Alle med kunnskap om elektriske installasjoner vet at langvarig høy belastning på en kurs ikke er heldig, og i verste fall føre til varmgang. DSB anbefaler for eksempel at det monteres dedikert på-vegg-lader med Type-2 kontakt for lading av elbiler.

 

At denslags ikke nevnes i bilens manual er vel strengt tatt ikke overraskende.

Står da ingenting om det der? Ja man kan også lade på lav støm med type to. Hvor har du i fra at man bør lade med kurser over 15/16?

Lenke til kommentar

Kan ikke noen linke til lovverket som forbyr bruk til et bestemt produkt (elbil), i en stikkontakt?

 

Det er ikke ulovlig for en person å lade bilen i schuko (vanlig) stikkontakt. Det som er ulovlig, eller teknisk sett bryter med norsk norm, er for en el-installatør å legge opp kurs som overskrider 10A sikring på vanlig schukostikk uten type B jordfeilbryter på en kurs beregnet til elbillading. Dette kravet har heller ikke, som sagt overnfor, tilbakevirkende kraft.

 

Et annet eksempel er VVB som overskrider 1500W. Skal fasttilkobles av installatør, og ikke via stikkontakt. Men såvidt jeg vet er det ikke krav for en kunde å koble en VVB fast ved f.eks. bytte, selv om rørleggeren kanskje vil kreve det. Poenget er at stikkontakter type schuko (altså vanlige stikkontakter) tåler høy og varig belastning dårlig over tid.

 

Men når det kommer til trådens tema så er det mange rare borettslagsordninger med alt elbil-styret. Men samtidig så er vel alt av fellesanlegg (noe jeg forstår at dette faller innunder) underlagt styret/sameiet sine bestemmelser. Og disse kan jo endre seg etter salg av bolig, da andre regler gjaldt. Slik jeg ser det så er det mulig at styret ønsker at lading av elbil på parkeringen for beboerne skal everksmåles fra den respektive beboers måler, og at nye kurser som oppfyller kravene til installasjon for elbillading legges opp. Det med målingen kan bli litt tuklete avhengig av hvor målerne står og hvor strømmen kommer fra. Men personlig kan jeg veldig gjerne forstå at sameiet tenker slik. Dersom jeg skulle bodd i et bofellesskap ville jeg også foretrukket at den enkelte beboer hadde everksmåling på alt av fast belastning selv, og ikke måtte bero på seriemålere med avlesning og betaling en gang i året eller en matematisk beregning av strømbruken med betaling i henhold til det.

 

Takke seg til at man kjøpte seg enebolig og kan være herre over ting selv. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Står da ingenting om det der? Ja man kan også lade på lav støm med type to. Hvor har du i fra at man bør lade med kurser over 15/16?

 

Finner ikke igjen linken nå. Uansett, det er basiskunnskap at man belaster en kurs med lavest mulig strøm ved høyt uttak over lang tid.

 

I tillegg er kablene i 15/16A kurser vanligvis 2,5 eller 4 mm2(nye anlegg), noe som gir mye større slingringsmonn når det gjelder varmgang.

 

Tidligere kunne man i enkelte tilfeller lovlig bruke 1,5 mm2 i en 16A kurs, noe som må betegnes som en brannfelle, i hvert fall om man lader en elbil(eller tilsvarende) på en slik kurs.

Lenke til kommentar

 

 

Står da ingenting om det der? Ja man kan også lade på lav støm med type to. Hvor har du i fra at man bør lade med kurser over 15/16?

 

Finner ikke igjen linken nå. Uansett, det er basiskunnskap at man belaster en kurs med lavest mulig strøm ved høyt uttak over lang tid.

 

I tillegg er kablene i 15/16A kurser vanligvis 2,5 eller 4 mm2(nye anlegg), noe som gir mye større slingringsmonn når det gjelder varmgang.

 

Tidligere kunne man i enkelte tilfeller lovlig bruke 1,5 mm2 i en 16A kurs, noe som må betegnes som en brannfelle, i hvert fall om man lader en elbil(eller tilsvarende) på en slik kurs.

 

 

Men det var jo ikke det du sa, du sa at det var anbefalt over 15A, du sa ingenting om belastningen. en kan lade på 1A på en 10A sikring....

 

du startet jo på ett helt annet tema når du ikke klarte å finne info om hvorfor en måtte ha over 15A... 

Lenke til kommentar

Såklart er minst mulig strømbruk ønskelig i alle tilfeller. Men det er jo nettopp derfor vi setter inn sikringer og slik, og dimensjonerer i henhold til dette, slik at man trygt skal kunne bruke kursen så tungt man vil helt til sikringen eventuelt ryker. Problemer som sikringen ikke tar er dårlige tilkoblinger, som man har i en stikkontakt/støpsel overgang. Det er derfor man nå setter begrensninger på hva slags type utstyr som skal kunne støpsles og plugges og under hvilken belastning. Det at man ikke skal kunne bruke 15/16A med strøm på en 15/16A kurs er bare tull med forbehold om at anlegget er dimensjonert for bruken (noe det skal være). Ikke det at jeg oppfordrer til maksing av kurser på måfå, men folk bruker nå som regel strøm fordi de ser et behov for det, og ikke bare fordi at de har lyst til å bruke strøm.

 

Og ja, er enig med Salvesen om at strømtrekket på billading kan reguleres opp/ned etter behov. Mulig at noen produsenter setter en viss nedre grense, det vet jeg ikke noe om i så fall. Men eneste forskjellen er at man får ladet kjappere opp på 15/16A enn på 10A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes hele greia virker veldig rart. Har full forståelse for at normer og regler enderer seg, 

Men å si at noe er ulovlig eller bryter med forskrifter, fordi man skal lade en el-bil er i mitt hodet veldig sært.

 

Det er ikke ulovlig for en person å lade bilen i schuko (vanlig) stikkontakt. Det som er ulovlig, eller teknisk sett bryter med norsk norm, er for en el-installatør å legge opp kurs som overskrider 10A sikring på vanlig schukostikk uten type B jordfeilbryter på en kurs beregnet til elbillading. 

Så bytt ut sikring til 10A eller bytt/legg opp et IEC stikk burde vel løse det problemet da?

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Synes hele greia virker veldig rart. Har full forståelse for at normer og regler enderer seg, 

Men å si at noe er ulovlig eller bryter med forskrifter, fordi man skal lade en el-bil er i mitt hodet veldig sært.

 

Det er ikke ulovlig for en person å lade bilen i schuko (vanlig) stikkontakt. Det som er ulovlig, eller teknisk sett bryter med norsk norm, er for en el-installatør å legge opp kurs som overskrider 10A sikring på vanlig schukostikk uten type B jordfeilbryter på en kurs beregnet til elbillading. 

Så bytt ut sikring til 10A eller bytt/legg opp et IEC stikk burde vel løse det problemet da?

 

Grunnen til at lover og forskrifter, men først og fremst normer, endrer seg er på grunn av empiri. Det er også på grunn av empiri at Oso har vært i hardt vær i det siste. Man ser at visse løsninger øker risiko for spesielt brann når det kommer til elektro. Når man ser slike tilfeller og det er utbredt så gjør man tiltak for å begrense det. Rimelig basic egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...