Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan sameie avgrense bruken av lading til elbil når vi kjøpte med den muligheten?


Christian86

Anbefalte innlegg

Men målet ditt må jo være å vise reel belastning som ladingen legger på kursen. Og den vil være lik selv om du bruker en annen kurs.

 

For eks jobb osv..

Spørsmålet er om det er relevant overhodet for hva styret kan bestemme, som strengt tatt er det rettslige spørsmålet her. For bruk av fellesområder gjelder i all hovedsak "flertallet bestemmer", og flertallet har som hoveregel lov til å være dumme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at styret i sameiet i dette tilfelle faktisk har tenkt lenger enn elektrikeren som mener at det bør være ok å lade bilene på eksisterende kurser.

 

Les litt mer her om hvorfor man man bør ha en egen dedikert kurs med fastmontert lader for elbil og hvorfor det ikke er lurt å utnytte kursene 100% over lenger tid.

 

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet

http://www.abcnyheter.no/motor/2011/11/10/forvirring-om-ladekabel

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke måle. De fleste norske elbiler har 10A-ladere som standard. Det vil si at hvis vi regner 100% belastning 24t i døgnet så er det 2400W * 24t = 57,6kWh.

På ett år, med dagens priser, blir dette ca 17000kr.

Hvis vi sier at bilen lader i snitt 6 timer hver dag så blir det 4400,- i året med dagens nettleie og strømpris. Enkel mattematikk (forutsatt at jeg husker strømformlene fra 14 år tibake i hodet)

Lenke til kommentar

Bare et tilleggsspørsmål, har man lov til å bruke f.eks motorvarmer og/eller kupé varmer på disse uttakene?

 

Tydeligvis. El-bil er bare ikke lov.

 

 

Man trenger jo ikke måle. De fleste norske elbiler har 10A-ladere som standard. Det vil si at hvis vi regner 100% belastning 24t i døgnet så er det 2400W * 24t = 57,6kWh.

På ett år, med dagens priser, blir dette ca 17000kr.

Hvis vi sier at bilen lader i snitt 6 timer hver dag så blir det 4400,- i året med dagens nettleie og strømpris. Enkel mattematikk (forutsatt at jeg husker strømformlene fra 14 år tibake i hodet)

 

Leaf og tesla er testet til å ha forbruk på 0,15 og ca 0,2 kwh per km kjørt. Jeg har flere kilder på de tallene enn fingre snart. Synd eletrikeren som spredte uriktighetene slapp gjennom, for han hevdet 10 000 for normalbruk, men når bedt om å oppgi grunnlag så sluttet han å svare...ingen kilder ingenting.

 

Spørsmålet er om det er relevant overhodet for hva styret kan bestemme, som strengt tatt er det rettslige spørsmålet her. For bruk av fellesområder gjelder i all hovedsak "flertallet bestemmer", og flertallet har som hoveregel lov til å være dumme.

 

Det som er synd her er at mange ikke tenker at dette slår negativt ut ved salg etc. Gjennomgangstonen er, ved veldig mange saker: jeg vil ikke betale for andre. Feks satt en i styret i fjor og klaget over at noen hadde en fryseboks i boden. Det var et issue (hadde flere hadde jeg forstått, men en eller to - og da trå til med totalforbud fremfor å si at de betalte en fast pris...vel)

 

 

Det er mulig at styret i sameiet i dette tilfelle faktisk har tenkt lenger enn elektrikeren som mener at det bør være ok å lade bilene på eksisterende kurser.

 

Les litt mer her om hvorfor man man bør ha en egen dedikert kurs med fastmontert lader for elbil og hvorfor det ikke er lurt å utnytte kursene 100% over lenger tid.

 

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet

http://www.abcnyheter.no/motor/2011/11/10/forvirring-om-ladekabel

 

Vel - entrepenøren har sagt at; er anlegget ikke egnet for el-biler er det en mangel vi vil utbedre. Foreløpig har ikke de fått særlig mer svar hvor jeg har stått på kopi. Men på en annen side - slik jeg har forstått via andre har styreleder nå bestemt seg for å fryse meg ut, og anvende formalia på meg, mer enn svare på at det de beslutter faktisk er tuftet på faktafeil som også den de hevder er kilden, faktisk vedgår ikke står slik de hevder. Ergo: de lyver til sameieren.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

Bare et tilleggsspørsmål, har man lov til å bruke f.eks motorvarmer og/eller kupé varmer på disse uttakene?

 

Tydeligvis. El-bil er bare ikke lov.

 

 

Man trenger jo ikke måle. De fleste norske elbiler har 10A-ladere som standard. Det vil si at hvis vi regner 100% belastning 24t i døgnet så er det 2400W * 24t = 57,6kWh.

På ett år, med dagens priser, blir dette ca 17000kr.

Hvis vi sier at bilen lader i snitt 6 timer hver dag så blir det 4400,- i året med dagens nettleie og strømpris. Enkel mattematikk (forutsatt at jeg husker strømformlene fra 14 år tibake i hodet)

 

Leaf og tesla er testet til å ha forbruk på 0,15 og ca 0,2 kwh per km kjørt. Jeg har flere kilder på de tallene enn fingre snart. Synd eletrikeren som spredte uriktighetene slapp gjennom, for han hevdet 10 000 for normalbruk, men når bedt om å oppgi grunnlag så sluttet han å svare...ingen kilder ingenting.

 

Spørsmålet er om det er relevant overhodet for hva styret kan bestemme, som strengt tatt er det rettslige spørsmålet her. For bruk av fellesområder gjelder i all hovedsak "flertallet bestemmer", og flertallet har som hoveregel lov til å være dumme.

 

Det som er synd her er at mange ikke tenker at dette slår negativt ut ved salg etc. Gjennomgangstonen er, ved veldig mange saker: jeg vil ikke betale for andre. Feks satt en i styret i fjor og klaget over at noen hadde en fryseboks i boden. Det var et issue (hadde flere hadde jeg forstått, men en eller to - og da trå til med totalforbud fremfor å si at de betalte en fast pris...vel)

 

 

Det er mulig at styret i sameiet i dette tilfelle faktisk har tenkt lenger enn elektrikeren som mener at det bør være ok å lade bilene på eksisterende kurser.

 

Les litt mer her om hvorfor man man bør ha en egen dedikert kurs med fastmontert lader for elbil og hvorfor det ikke er lurt å utnytte kursene 100% over lenger tid.

 

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet

http://www.abcnyheter.no/motor/2011/11/10/forvirring-om-ladekabel

 

Vel - entrepenøren har sagt at; er anlegget ikke egnet for el-biler er det en mangel vi vil utbedre. Foreløpig har ikke de fått særlig mer svar hvor jeg har stått på kopi. Men på en annen side - slik jeg har forstått via andre har styreleder nå bestemt seg for å fryse meg ut, og anvende formalia på meg, mer enn svare på at det de beslutter faktisk er tuftet på faktafeil som også den de hevder er kilden, faktisk vedgår ikke står slik de hevder. Ergo: de lyver til sameieren.

 

 

Det var tidligere når det ble bygget hos deg ikke krav til dedikert stikk for el-bil, dermed hadde boligkonsulent og entrepenør rett. nå i senere tid er forskriftskravene skjerpet og selv om det ikke har tilbakevirkende kraft gjør sameiet her helt rett og følger dagens krav. de kom ikke for moro skyld men for å beskytte bilen din og eiendommen mot brann. Nye uttak kan kun belastes med 10A schuko, alt over dette skal ende i en "ladestasjon", mange elektrikkere tar en snarvei og monterer 3-fas "blå" stikk men leser man kravene rett er dette ikke innenfor kravene.

Lenke til kommentar

 

Men målet ditt må jo være å vise reel belastning som ladingen legger på kursen. Og den vil være lik selv om du bruker en annen kurs.

 

For eks jobb osv..

Spørsmålet er om det er relevant overhodet for hva styret kan bestemme, som strengt tatt er det rettslige spørsmålet her. For bruk av fellesområder gjelder i all hovedsak "flertallet bestemmer", og flertallet har som hoveregel lov til å være dumme.

 

 

flertallet kan ikke bestemme ¨bryte en el-forskrift, det er enkelt og greit strafbart.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er så enkelt som at kontaktene er på felleskurs - det er fellesskapet som betaler strømregningen. Derfor vil de ha kontakt som går på kursen til hver leilighet, slik at eier av leilighet betaler for el-bil ladingen.

Så, ja - det stemmer at det er klart for lading, men da blir det på fellesutgifter. Så selger har sitt på det rene og styret har også sitt på det rene. Selvfølgelig kan man ikke pålegge andre å betale for sin egen bruk av strøm. (når det blir på slik fast basis)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Dette er den rareste saken jeg har sett hitils ang lading. Kursen størrelse har jo ingenting å si, selv lader jeg min på 10a kurs og trekker 6-7A.

 

Det som normalt blir problemer er at det er feil jordfeilvern, dette er noe som ble pålagt i 2014, men har ikke tilbakevirkende kraft. Er dog anbefalt.

 

I tilegg kan det jo ligge i bakomliggende sikring(hoved), den er mulig for liten.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva som egentlig er problemstillingen her. Er det at uttakene til ladestasjonene er stengt pågrunn av en faglig avgjørelse eller er det fordi styret ikke vil betale strømmen for de enkelte brukerene som bruker El-bil? Dersom det er satt opp på en uforsvarlig måte burde jo sameiet absolutt ta kontakt med utbygger og spør hvorfor det ikke er satt opp foreskriftsmessig? Dersom det sitter noen å 'spekulerer' i hvorvidt det er foreskriftsmessig eller ikke uten å egentlig ha kompetanse til å ta avgjørelsen så burde det komme en kyndig inn å vurdere det. 

 

Dersom det er slik at sameiet ønsker at hver enkelt bruker skal betale for El-billadingen sin selv så er det bare å sette på en måler og lese av den enten en gang i året, en gang i månen eller ved en viss frekvens og legge det til i fellesutgiftene på bo-enheten. 

 

Men igjen, jeg skjønner ikke hva som egentlig er problemet her. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er så enkelt som at kontaktene er på felleskurs - det er fellesskapet som betaler strømregningen. Derfor vil de ha kontakt som går på kursen til hver leilighet, slik at eier av leilighet betaler for el-bil ladingen.

 

Så, ja - det stemmer at det er klart for lading, men da blir det på fellesutgifter. Så selger har sitt på det rene og styret har også sitt på det rene. Selvfølgelig kan man ikke pålegge andre å betale for sin egen bruk av strøm. (når det blir på slik fast basis)

 

Du kom med det svaret jeg tenkte på hele veien nedover tråden.

Selv om det er 14 kurser med hvert sitt uttak, så kan kursene være på "fellesutgift-sikringskap".

 

At man likevel har motorvarmer osv på felleskurs er litt bedre da disse normalt bruker vesentlig mindre strøm enn elbil-lading, samt brukes kun sesongbetont. (dog har noen motorvarmer-brukere en uvane å plugge inn når de parkerer slik at motoren holdes varm helt til neste gang bilen brukes, uavhengig om det er neste morgen eller neste helg etc).

Lenke til kommentar

 

Jeg tror det er så enkelt som at kontaktene er på felleskurs - det er fellesskapet som betaler strømregningen. Derfor vil de ha kontakt som går på kursen til hver leilighet, slik at eier av leilighet betaler for el-bil ladingen.

 

Så, ja - det stemmer at det er klart for lading, men da blir det på fellesutgifter. Så selger har sitt på det rene og styret har også sitt på det rene. Selvfølgelig kan man ikke pålegge andre å betale for sin egen bruk av strøm. (når det blir på slik fast basis)

Du kom med det svaret jeg tenkte på hele veien nedover tråden.

Selv om det er 14 kurser med hvert sitt uttak, så kan kursene være på "fellesutgift-sikringskap".

 

At man likevel har motorvarmer osv på felleskurs er litt bedre da disse normalt bruker vesentlig mindre strøm enn elbil-lading, samt brukes kun sesongbetont. (dog har noen motorvarmer-brukere en uvane å plugge inn når de parkerer slik at motoren holdes varm helt til neste gang bilen brukes, uavhengig om det er neste morgen eller neste helg etc).

Trenger da ikke bruke vesentlig mer, lader selv på rundt 1,4kW. Dette er det nok mange motorvarmere som overgår..

Lenke til kommentar

 

Trenger da ikke bruke vesentlig mer, lader selv på rundt 1,4kW. Dette er det nok mange motorvarmere som overgår..

Nå spørs det også på hvilket behov det er for motorvarmer. Selv har jeg ikke det iom fellesgarasje holder seg ok temp hele året. Uansett må man lade el-biler året rundt.

 

 

Trenger ikke ha behov for å lade bilen hjemme heller, men de fleste ser jo på det som noe som både er praktisk og rimelig. 

 

Poenget er uansett at en ikke trenger stor kapasitet for å lade en elbil.

Lenke til kommentar

 

 

Trenger da ikke bruke vesentlig mer, lader selv på rundt 1,4kW. Dette er det nok mange motorvarmere som overgår..

Nå spørs det også på hvilket behov det er for motorvarmer. Selv har jeg ikke det iom fellesgarasje holder seg ok temp hele året. Uansett må man lade el-biler året rundt.

 

 

Trenger ikke ha behov for å lade bilen hjemme heller, men de fleste ser jo på det som noe som både er praktisk og rimelig. 

 

Poenget er uansett at en ikke trenger stor kapasitet for å lade en elbil.

 

 

Det er ikke anbefalt å lade en el-bil på mindre enn 15/16A kurs.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke anbefalt å lade en el-bil på mindre enn 15/16A kurs.

 

 

Jaha, hvor kommer denne anbefalingen fra? Det er ikke nevnt i manualen til min bil..

 

I tillegg er det svært rart da så og si alle biler leveres med schuko kontakt som er maks 13A..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er nok at de kontaktene er ment for å ha tilgang til strøm i fellesanlegg for f.eks støvsuger og slike praktiske småting - ikke fast strømforbruk. Derfor jeg gjetter på at det er kontakter på fellesregning, ikke pr leilighet

Da er jo den enkleste løsningen at det blir satt fast pris per kwh og at det må brukes kabel med strømmåler som ikke kan tukles med slik som i båthavner. Da blir bare strømmen lest av hver mnd. Disse kablene har unikt serienummer også så er ikke mulig bytte kabel for å spare penger osv

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke anbefalt å lade en el-bil på mindre enn 15/16A kurs.

 

 

Jaha, hvor kommer denne anbefalingen fra? Det er ikke nevnt i manualen til min bil..

 

I tillegg er det svært rart da så og si alle biler leveres med schuko kontakt som er maks 13A..

 

 

For eksempel her... Alle med kunnskap om elektriske installasjoner vet at langvarig høy belastning på en kurs ikke er heldig, og i verste fall føre til varmgang. DSB anbefaler for eksempel at det monteres dedikert på-vegg-lader med Type-2 kontakt for lading av elbiler.

 

At denslags ikke nevnes i bilens manual er vel strengt tatt ikke overraskende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...