Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan sameie avgrense bruken av lading til elbil når vi kjøpte med den muligheten?


Christian86

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en ny leilighet i fjor, med i prospektet og i samtaler med selger, dvs megler, så ble det sagt at Elbiler skal kunne lades i garasjen.

Entrepenøren bekrefter også dette - de er 14 uttak som elbiler kan lade fra - da 16 ampere per kurs.

 

Etter 1,5 år etter at nye sameie kom inn, vi er nå 3. Så sier de at de som har el bil må betale for ny kurs til 10 000 kr av egen lomme. De mener at kursene som er i garasjen ikke holder for å lade elbiler, i sær ikke feks tesla. Men de hevder dette gjelder uansett elbil.

 

Dvs at minst to personer har betalt for egen bruk hittil, men skal nå betale for egen kurs fordi en elektriker betrakter elbiler som fast innstallasjon. Det er selvfølgelig noe reaksjoner på dette, i sær siden man har kjøpt leilighet som er prospektert med det, men huseierforeningen sier:

"Hvis jeg skjønner deg riktig sier du at skrivet motstrider med prospektet. Ja og nei. Etter vurderingen som er foretatt mener vi at de eksisterende uttakene er egnet for vedlikehold og lignende. Når det er til fellesskapets beste kan jo huseierforeningen legge føringer for bruk. "

 

Slik jeg leser det vedkjenner de seg at prospektet sier vi er solgt muligheten, men de legger begrensning i ettertid, fordi de kun er ment for å bytte dekk osv. Spørsmålet mitt er:

 

Kan huseierforeningen begrense bruken av ting som rent faktisk er solgt inn som en del av pakken en kjøpte?

 

Jeg innser at hvis jeg ville ha en boks der, så er det en ting, men jeg har kjøpt en leilighet med el-bil mulighet, men nektes det nå uten særlig grunnlag utover at en elektriker finner at det er fast innstallasjon.

 

Noen tanker? Forøvrig avviser de at det kan søkes om tilskudd for dette via fylkeskommunen under henvisning til:

"Vi kontaktet foretningsfører angående tilskudd. Svaret vi fikk var at disse ikke passer for oss fordi vi ikke allerede har eller har plass til en ny ladestasjon. Dermed vill en søknad falle bort her hos oss."

 

Jeg begynner å forstå dette som et paradoks - siden det her fremstår som at; de med elbil må betale for egen kurs, men vi har ikke plass til ladestasjon, så du kan egentlig ikke få det...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ingenting, du skriver fryktelig vanskelig og tunglest. Er det kursen som er for liten for lading av nyere elbiler, eller er det strømforbruket ved lading som nå skal betales av den enkelte?

 

Det er det siste: strømforbruket, og det er greit. Men de krever i tillegg at de med elbil anlegger ny kurs for å lade, trass i at eksisterende tåler el-bil uten problemer. De har bare funnet ut at eksisterende anlegg skal forbeholdes vedlikehold, mens elbil må kjøpe egen kurs i tillegg til å betale forbruket. (sistnevnte er greit selvfølgelig)

 

Entrepenør sier de tar feil, elektrikeren de støttet på vedgår at å sette en bil per kurs ikke er noe problem - likefult går styret ut og proklamerer at ingen av kursene er ment for å lade el-bil overhode.

Lenke til kommentar

Hvis det er 16amp per kurs og en EL-bil lades uten problem på denne kursen. Ser jeg ikke hvorfor dette kravet kommer.

 

Hvor mye er det oppgitt av bilen krever i forhold til kurs?

 

Hvis det er tilfellet at dere har en kurs per uttak, som er på 16A per dags dato, koster det ikke 10k å få byttet sikringen til en 20A. Går ut i fra at de har overdimensjonert kablingen såpass at det ikke skal være noe problem..

Lenke til kommentar

Hvis det er 16amp per kurs og en EL-bil lades uten problem på denne kursen. Ser jeg ikke hvorfor dette kravet kommer.

 

Hvor mye er det oppgitt av bilen krever i forhold til kurs?

 

Hvis det er tilfellet at dere har en kurs per uttak, som er på 16A per dags dato, koster det ikke 10k å få byttet sikringen til en 20A. Går ut i fra at de har overdimensjonert kablingen såpass at det ikke skal være noe problem..

 

Hei,

Det er 16 ampere kurs på 14 uttak, hvor det er to støpsler per uttak. Styret er av oppfatning trass hva Entrepenøren sier, og kan bevise, at disse uttakene ikke er egnet for el-biler.

 

De har sendt ut infoskriv der de sier at alle med el-bil må betale for helt ny 16 ampere kurs, en ny kurs per en elbil, stipulert til 10 000 kr. (I brevet skrev de ikke 10 000, men jeg ba dem stipulere, hvorpå de kom med prisen)

 

 

Så spørsmålet er jo som nevnt ovenfor - når man har kjøpt leilighet der prospektet og entrepenøren sier "El-bil skal kunne lades", kan styret trass i intet faglig hold, si at "Dere må anlegge egen kurs trass i det, fordi vi mener noe annet" ?

 

Det er selveierleiligheter.

Lenke til kommentar

Da ser jeg ikke problemet. Hvis din bil overbelaster kursen og sikringen går, så vil det bare bety at din bil ikke blir ladet. Resten av uttakene vil jo fremdeles virke og ingen vil bli forstyrret av dette.

 

Det er ikke hovedsikringen som ikke er dimensjonert for 16 el-biler da? :p

Lenke til kommentar

Da ser jeg ikke problemet. Hvis din bil overbelaster kursen og sikringen går, så vil det bare bety at din bil ikke blir ladet. Resten av uttakene vil jo fremdeles virke og ingen vil bli forstyrret av dette.

 

Det er ikke hovedsikringen som ikke er dimensjonert for 16 el-biler da? :p

Nope - de hevder 16 ampere ikke er nok for en Leaf som trekker 10 ampere....og at tesla ikke kan bruke 10 ampere/16 ampere, men må ha 32 ampere...

 

 

Forøvrig - samme sameie tror også at en leaf koster 7000 med normalt bruk i strøm, og en tesla fordi den er større 14 000 :p

 

Når bedt om kilder siden jeg vurderer å kjøpe så kan ingen hoste opp noe, men forby...det kan de...gawd :p

Lenke til kommentar

Ser ut til at du burde hyre inn din egen elektriker. Uansett; dersom ladestrømmen til bilen er innenfor kursen så er jo dette godt nok. Og hadde den ikke vært det ville jo sikringen gått hver gang du ladet bilen.

 

Problemet er at huseierforeningen nå vet at det de sier ikke stemmer, det er bevist opp og ned. Og jeg ba dem vise meg hjemmel for å nekte adgang å bruke noe jeg har kjøpt mulighet for, men de har svart seg i mellom at de ikke kommer til å svare mer, ikke orker denne type saksbehandling osv osv. Slik at forbudet for å bruke elbil er i effekt, i strid med prospektet for leilighetene.

 

Jeg undres derfor om de overhode har et jurdisk ben å stå på når de faktisk går inn og hemmer bruksretten. Lademulighet var solgt med i pakken, entrepenør sier det er ok, det er tilrettelagt og dimensjonert for det. Men fordi de ikke gjorde kildesjekken sin ordentlig så forbød de det fordi de sannsynligvis ikke så behovet og tok det for god fisk.

Lenke til kommentar

At leiligheten er solgt med den ene eller andre lovnaden er nok ikke styret sitt problem, men kunne potensielt vært grunnlag for et krav mot selger. Dersom selger visste at et forbud var på vei, eller det forelå vedtak allerede på salgstidspunktet, så kan det hende dette er grunnlag for erstatning/prisavslag.

 

Men en andelseier kan ikke binde styret ved å innta lovnader i sitt prospekt, så spørsmålet om styret kan vedta dette må løses med andre regler. Jeg er ingen ekspert på eierseksjonsloven, men kan det være aktuelt å kalle inn til sameiermøte? Styret i sameier/borettslag har en tendens til å bli litt "klikkete", og det kan være lettere å få gehør på et sameiermøte. Dette kan innkalles dersom minst to personer som til sammen representerer minst 1/10 av stemmene vil det, og sameiermøtet kan instruere styret og/eller omgjøre dets vedtak. Heller enn å se på hva styret har rett til å gjøre og ikke, så kan det dermed være en idé å gå en mer "politisk" enn "rettslig" vei...

 

Om dette ligger innenfor styrets kompetanse er jeg ikke sikker på, så her kan kanskje noen andre utfylle.

Lenke til kommentar

At leiligheten er solgt med den ene eller andre lovnaden er nok ikke styret sitt problem, men kunne potensielt vært grunnlag for et krav mot selger. Dersom selger visste at et forbud var på vei, eller det forelå vedtak allerede på salgstidspunktet, så kan det hende dette er grunnlag for erstatning/prisavslag.

 

Men en andelseier kan ikke binde styret ved å innta lovnader i sitt prospekt, så spørsmålet om styret kan vedta dette må løses med andre regler. Jeg er ingen ekspert på eierseksjonsloven, men kan det være aktuelt å kalle inn til sameiermøte? Styret i sameier/borettslag har en tendens til å bli litt "klikkete", og det kan være lettere å få gehør på et sameiermøte. Dette kan innkalles dersom minst to personer som til sammen representerer minst 1/10 av stemmene vil det, og sameiermøtet kan instruere styret og/eller omgjøre dets vedtak. Heller enn å se på hva styret har rett til å gjøre og ikke, så kan det dermed være en idé å gå en mer "politisk" enn "rettslig" vei...

 

Om dette ligger innenfor styrets kompetanse er jeg ikke sikker på, så her kan kanskje noen andre utfylle.

 

 

For ordens skyld: selger er entrepenør. Dette er nybygg solgt i fjor slik at ABBL og PEAB var de som solgte med den muligheten, og som også sier at styret er på ville veier med påstanden sin. Det er i tillegg selveiere om det spiller noe rolle.

 

Problem to er at det er en minioritet som ønsker el-bil, slik at de fleste her synes å betrakte el-bil som snyltere, ubrukelig, dritt osv som de ikke vil sponse på noen som helst måte. Det synes også å bety at strømuttak ikke kan brukes av dem. Jeg har sittet med mange av klagene folk har sendt inn, og hatt en jurist og en eletriker som har hevdet at bruk av strøm på en Leaf er 7000 - 10 000 for normal bruk, og 14 000 for en tesla. Når bedt om kilder så har det ikke kommet svar. Samme personer har så klaget til styret, som har hørt på dem og pålagt de med el-bil å få måler, som er fair, men også betale ekstra kurs til 10 000 kr under påstand av manglende dimensjonering i kursene som er der - noe som sagt entrepenøren som solgte sier er tull og viser til dokumentasjon.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Det er jo bare å dokumentere din sak. Sett på måler når du lader bilen og vis at det ikke er noe problem..

 

vel - du får ikke lov til det lenger - de har satt forbud mot at de eksisterende kursene brukes. Skal du bruke el-bil overhode, så må du ordne ny kurs før du får bruke. De uttak som er der nede er nemlig låst, slik at samme person som nå er sta om ny kurs, og er den som har nøklene for å åpne en kurs for testing til slikt..jeg har jo fårsvidt funnet ut at saken neppe endres selv om deres egen eletriker nå har endret mening og støtter annet forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...